Lagerautomater har åbent døgnet rundt

Lantmännen Schulstad har indført lagerautomater, så medarbejderne har adgang til forbrugsvarer døgnet rundt. Medarbejderne trækker selv varer i automaterne, og software sørger automatisk for genbestilling.

”Udover vores forbrug af varer bliver reduceret, og vi aldrig løber tør for varer, så letter indførelsen af StockMaster også i høj grad vores lagermands arbejde. Vi optimerede på mange parameter ved at indføre lagerautomaterne,” siger Kenneth Staal, der er teknisk chef for Lantmännen Schulstads bageri i Hvidovre. Foto: Sanistål.

03.01.2019

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

”Tidligere kunne medarbejderne ikke få udleveret forbrugsvarer og forskellige værktøjer om natten og i weekenden, hvor lageret var lukket. Det var stressende, og derfor hamstrede de ofte batterier, handsker, bor osv. for at undgå at løbe tør, for det kunne i værste fald betyde, at produktionen måtte holde stille”, fortæller Kenneth Staal, der er teknisk chef på bageriet.

Automatiseret løsning
For tre år siden fandt han en løsning på udfordringerne, da Sanistål præsenterede ham for lagerstyrings- og optimeringskonceptet StockMaster. Det består af vendingautomater, hvor medarbejderne selv kan trække forbrugsvarer. Samtidig sikrer en særlig software, at der sker automatisk registrering, genbestilling og genopfyld af varerne.

”StockMaster har åbent døgnet rundt, og mine folk har altid adgang til det, som de skal bruge. Dertil bliver automaterne automatisk fyldt op af Sanistål, så det skal vi heller ikke bekymre os om. Det er virkelig smart”, siger Kenneth Staal.

Reducerer forbruget
Bageriets første automat blev fyldt op med mere værdifulde forbrugsvarer som fx batterier og bor. Især batterierne fyldte meget i automaten i begyndelsen, men sådan er det ikke længere.

”Vores forbrug af batterier faldt drastisk, da vi fik systemet, og vi har også reduceret forbruget af fx handsker. Det er nok mest, fordi vi helt undgår svind, når systemet holder øje med vores forbrug,” forklarer Kenneth Staal.

I samarbejde med Sanistål fandt han frem til hvilke produkter, der så kunne komme på hylderne i automaten, når nu batterierne ikke behøvede at fylde noget særligt. Det gav fx plads til, at medarbejderne også kunne hente en skruetrækker, en tang o.lign. i automaten.

Værktøjsdeling af håndværktøj
”Udover vores forbrug af varer bliver reduceret, og vi aldrig løber tør for varer, så letter indførelsen af StockMaster også i høj grad vores lagermands arbejde. Vi optimerede på mange parametre ved at få automatiseret processen”, siger Kenneth Staal.

Derfor har han løbende udvidet antallet af automater og er snart oppe på i alt fire styk.

”Vi har en maskine med almindeligt håndværktøj som boremaskiner, vinkelslibere osv., hvor medarbejderne kan låne det i maskinen og lægge det tilbage efter brug. Det har reduceret vores indkøb af håndværktøj, og vi har fået styr på, hvem der har lånt hvad”, siger Kenneth Staal.

Læs også: Sanistål klar med to lagerstyringskoncepter

Derudover har bageriet også fået en automat til kemiprodukter, og endnu en automat til forbrugsprodukter er på vej.

”Vi har en løbende dialog med Sanistål, og vi holder blandt andet statusmøder og gennemgår data på hvilke produkter, der bliver brugt, og om der er nogle produkter, der skal skiftes ud til fordel for andre. Det følger Sanistål op på, så vi hele tiden har den optimale løsning”, siger han.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

21.11.2025SCM.dk

Forsyningskæden er cybersikkerhedens svageste led

20.11.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

PacsOn automatiserer ordreflowet med AI

20.11.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Ny flagskibsbutik løfter standarden for elektronikhandel i Grønland

18.11.2025SCM.dk

Hybridtrusler rammer bredt og kræver målrettet cybersikkerhed

18.11.2025SCM.dk

Hackerangrebet der kostede 16,3 milliarder kroner

17.11.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Natur, ekspertise og moderne retail mødes i Nuuk

17.11.2025SCM.dk

Varmepumper er den billigste vej til grøn industriel varme

17.11.2025SCM.dk

Hummel styrker lageret i Padborg med ny AI-drevet robotplukning

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby