Lagerautomationens fremtid er fleksibel og mobil

Den 15. november får den svenske messe ’Logistik & Transport’ internationalt besøg, når Mike Larsson, CEO for Dematic og bestyrelsesmedlem i KION, deler sin vision om fremtidens lagerautomation. Han har mange års erfaring på det globale automationsmarked. "Efter pandemien ser vi et nyt marked med andre behov", konstaterer han.

"Det, der kommer nu, er mere fleksibel og mobil automation, med AMR’er (Autonomous Mobile Robots), der flytter gods og paller, og mindre robotløsninger, som er nemmere at skalere end de store faste", fortæller Mike Larsson. Foto: 123rf.com.

27.09.2024

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Dematic er en del af Kion Group-koncernen, som er en af verdens største virksomheder inden for materialehåndtering med over 11.000 ansatte i mere end 26 lande. Virksomheden blev grundlagt i Tyskland allerede i 1819, men har i dag hovedsæde i Atlanta, Georgia. 

Västerås-sønnen Michael “Mike” Larsson har en lang, international baggrund fra ABB, og blev tidligere på året koncernchef for Dematic, hvor han også sidder i bestyrelsen for Kion. 

”Jeg havde været 32 år hos ABB, især inden for robotautomation til bilindustrien, da Dematic ’headhuntede’ mig”, fortæller Michael Larsson, der bor i Grand Rapids, Michigan med sin familie. Men i november tager han turen til Sverige for at tale ved Logistik & Transport.

Hos ABB har han haft titler og ansvarsområder som “Head of Robotics Systems” og “Group Senior Vice President Managing Director Business Line Automotive OEM”. Han blev rekrutteret til Dematic i 2021 som regionschef for USA. 

”Logistikbranchen er langt bagud i forhold til bilindustrien, når det kommer til automation, og man arbejder stadig med store faste automationsløsninger.

Mike Larsson

”Logistikbranchen er langt bagud i forhold til bilindustrien, når det kommer til automation, og man arbejder stadig med store faste automationsløsninger. Det, der kommer nu, er mere fleksibel og mobil automation, med AMR’er (Autonomous Mobile Robots), der flytter gods og paller, og mindre robotløsninger, som er nemmere at skalere end de store faste. Denne udvikling så vi i bilindustrien allerede for 20 år siden”, konstaterer Mike Larsson.

Software ‘as a service’
Pandemien og væksten i e-handel har betydet meget i dette skift, hvor mange virksomheder har fået øjnene op for, hvor forretningskritisk logistik er. 

”Der er stor forskel nu i forhold til tidligere. Før fandt man aldrig et bestyrelsesmedlem med ansvar for logistik, men nu er der et helt andet fokus på forsyningskæden. Logistik er blevet et strategisk vigtigt emne i takt med digitaliseringen af handlen”, fortæller han. 

Ifølge Mike Larsson er 80 procent af lagrene globalt stadig manuelle – og har altså et behov for automatisering. I denne proces er cloud-baseret software og AI vigtige værktøjer. 

”AI vil ændre kundernes syn på automation. Vi samarbejder blandt andet med Google for at forbedre vores tilbud og hjælpe vores kunder med at håndtere denne kompleksitet. For eksempel bruges generativ AI meget mere til at skabe, analysere og generere data til intralogistik og lageroptimering. At kombinere data om forbrugernes købemønstre med produktsortimentet; sorteringsalgoritmer og simulering af kapacitet ved sæsonspidser bliver vigtige evner inden for lager- og forsyningskæde-automation”, fortæller Mike Larsson.

En digitaliseret kæde
Også uden for lagerets fire vægge kan AI hjælpe med at optimere netværket og skabe yderligere komprimering og effektivitet. Automationen spreder sig også fra lagret og ud over distributionskæden til hubber og transport, hvilket stiller større krav til softwaren. 

”Man vil jo automatisere håndteringen hele vejen, og her har vi egentlig kun ’last mile’ tilbage, som stadig er uløst. Amazon har jo forsøgt med droner og testet leveringsrobotter – men den sidste del til døren sker stadig manuelt”, konstaterer Mike Larsson.

Fakta

Mike Larsson taler under overskriften "Automationsrevolution" kl. 13.30 fredag den 15. november i sal E4. Du skal have en konferencebillet for at deltage i dette foredrag. Læs mere her.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Logistikterminaler og optimeret lagerstyring

Effektive logistikterminaler er den livsvigtige komponent, der balancerer forsyningskæder, så efterspørgsel og udbud kan hænge sammen. Dette tema fokuserer på, hvordan virksomheder kan optimere deres lager- og terminaldrift ved hjælp af procesforbedringer, teknologi og automatisering. Målet er hurtigere processer, færre fejl og lavere omkostninger.​

Relateret indhold

24.11.2025GS1 Denmark

Sponseret

Nu kommer det – passet der holder digital snor i alle produkter

21.11.2025PALOMAT

Sponseret

Den NYE PALOMAT® Inline Elektrisk er landet: 100% fleksibilitet - 70% lavere energiforbrug

19.11.2025SCM.dk

Kvinder forbedrer kulturen i mandsdominerede fag

17.11.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Linerless labels: Fremtidens fleksible løsning

14.11.2025SCM.dk

Ørsted når målet: 98 procent lavere CO2-udledning

14.11.2025SCM.dk

Organisationer jubler over europæisk regelforenkling

14.11.2025SCANLOX ApS

Sponseret

To gode dage med besøg fra AGILOX

14.11.2025SCM.dk

Regler spænder ben for dem, der vil skabe mere natur

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding