Lageroptimering 2009: Væk med variation
Novozymes har tæt på halveret gennemløbstid og lager ved at bruge Lean og Six Sigma, og ifølge senior director supply chain Line Ramm Sandberg er det mest effektivt at kombinere de to værktøjer. Det afgørende er at forstå variationen i sine processer og få fjernet de problemer, som giver uforudsigeligheden.
I 2002 begyndte Novozymes sin lange rejse ind i Lean og Six Sigma land. Siden er løbet meget vand i åen. Mange processer er set efter i sømmene, og virksomheden har via en systematisk tilgang lært at forstå de enkelte bidder i en proces, som tilsammen danner helheden.
Ifølge senior director supply chain Line Ramm Sandberg er der ingen nemme løsninger opskriften er at tage en ting ad gangen og gennemgå processerne minutiøst.
Til gengæld har anstrengelserne båret frugt. Et pilotprojekt på et produkt har foreløbig resulteret i næsten en halvering af gennemløbstiden og dermed lageret.
Line Ramm Sandberg har coachet mange store projekter i Novozymes og trænet mere end 200 projektledere i de to værktøjer, og hun mener, kombinationen er afgørende, hvilket ikke er så udbredt i dag, hvor mange virksomheder blot bruger Lean.
Hvis man virkelig vil have noget ud af Lean, så kombiner med Six Sigma. Det er først rigtigt begyndt at virke for os, da vi kombinerede dem. I udlandet er det også helt naturligt her taler man om Lean Sigma, forklarer hun.
Lean og flow kommer ikke bare fra den ene dag til den anden. Man skal øve sig og arbejde med det. Og her kan Six Sigma hjælpe, fordi det er et problemløsningsværktøj, som sikrer, at man er dataorienteret. Med Six Sigma gennemgår man en meget stringent procedure, der betyder, at man ikke skal tage en beslutning, med mindre man har data, som viser, at beslutningen er rigtig. Så man får virkelig fat i de grundlæggende årsager til problemerne, siger Line Ramm Sandberg.
Forstå variation
Humlen i at arbejde med Six Sigma og Lean er at forstå variation, forklarer hun.
Hvis man har variation i output, skal man kigge på dagene med både god og dårlig performance og nøje analysere sig frem til, hvad der præcis skete de dage, hvor det gik skidt. På den måde kan man flytte sin gennemsnitsperformance.
Six Sigma hjælper til at reducere variationen i processerne, og at man får lukket fejl én efter én, når de opstår. Dermed opnår man også forudsigelighed.
Det er afgørende at få fjernet variationskilder, for hvis det hele varierer, er det fuldstændig umuligt at planlægge noget som helst, og så er det, man får behov for at have lagre, så man i hvert fald kan være sikker på at levere. I et Lean setup er variation roden til alt ondt, for den giver uforudsigelighed, og så er alt, hvad der hedder lageroptimering, just-in-time og lead-time-optimering ret svært. Her kan Six Sigma hjælpe med til at forstå variationskilder og gøre noget ved dem, forklarer Line Ramm Sandberg.
Leveringssikkerhed eller store lagre
Typisk oplever virksomheder et skisma mellem leveringssikkerhed og store lagre.
Problemet er, at mange bruger den gennemsnitlige lead-time til at planlægge efter, men så får man leveringsproblemer og vil typisk øge sikkerhedslageret.
Det interessante er, hvor meget den reelle lead-time varierer, hvis man kigger på flere observationer dvs. også medtager alle de dage, hvor tingene tager længere tid end normalt, fortæller Line Ramm Sandberg.
Vil man fx have 99 procents leveringssikkerhed, er det en anden lead-time, man planlægger efter, men så får man et meget stort lager, fordi man gennemsnitlig leverer sine varer tidligere end forventet.
Der er rigtig mange, som godt ved det her, men det, som er interessant, er at grave tallene frem, og se hvor stor forskellen er i lead-time. Hvad betyder den egentlig, og hvorfor er der så stor forskel? Når man gør det, begynder man at kunne se noget af det, der ligger under overfladen, siger Line Ramm Sandberg.
Pilotprojekt gav pote
Novozymes greb deres Lean og Six Sigma projekt meget håndfast an.
Det tog udgangspunkt i konkret produktion af en vare, hvor alle processer blev mappet, og gennemløbstider og lager beregnet.
Herefter testede statistikere forskellige hypoteser, hvor man fjernede variation i de forskellige trin. På den måde fandt man frem til, hvor i processen det var mest lønsomt at ændre arbejdsgange.
Blandt andet fik man indført andre rutiner i forhold til at vente på kvalitetsinspektion, så der blev sparet tid. Alt i alt har erfaringerne med pilotprojektet foreløbig betydet næsten en halvering af lead-time og lager for den konkrete produkttype og projektet er endnu ikke afsluttet.
Jeg er godt klar over, at det kan være svært at gøre tingene målbare i forhold til lageroptimering. Hvad er det værd, at man cutter to dages lead-time eller går fra ti håndteringer til otte håndteringer? Det er svært at sætte beløb på, for folk er der jo alligevel. Så det er hele tiden de her marginalbetragtninger, man har, som i virkeligheden er lidt forkert, for sådan kan man jo ikke blive ved med at tænke, siger Line Ramm Sandberg.
Løs problemer først
Hun advarer også mod, hvad mange Lean-fortalere siger:
Bare nedbring lagrene, så kommer problemerne, og så ved man, hvad man skal tage fat på!
Det tror jeg, man skal passe lidt på med. Hellere løs problemerne først. Få mappet processerne. Find ud af hvor begrænsningerne er. Hvad er det for flaskehalse, som rammer først, og så løs dem. For så har man en mere stabil situation, når man begynder at sænke lageret. Gør det lidt mere kontrolleret - ellers tror jeg let, man går i panik og måske bygger lagrene op igen.
Kursus-kloner
Siden 2004 har Lean og Six Sigma været et integreret tankesæt i Novozymes, og værktøjerne anvendes både i produktion, supply chain og administrative funktioner. Derfor har virksomheden også lavet kursus-kloner af de to værktøjer, som er orienteret mod den specifikke faggruppe fordi der er stor forskel på, hvad en finansmand og en ingeniør har brug for at få detaljeret viden om.
Kompetencerne er dermed også spredt på mange hænder i organisationen, og det er en fordel, mener Line Ramm Sandberg.
Vi har arbejdet meget med at opbygge netværk, som er meget uformelle. Og fordi folk har siddet på kurser sammen og coachet hinanden, er det mere accepteret, hvis en medarbejder i supply chain fx skal lave et projekt, som også involverer kvalitetsfunktionen.
Derudover har medarbejderne selv valgt, at de ville på kursus.
Det betyder, at de folk, som møder op på kurserne, VIL være der. De er helt vildt motiverede og vil virkelig lære noget. Som kursusarrangør har det været en fornøjelse at arbejde med så motiverede folk, siger Line Ramm Sandberg.