Lastbiler tester solceller

I et nyt projekt testes solceller på lastbilers førerhuse. Formålet er både at reducere udgifter og miljøpåvirkning.

Ifølge ITD har foreløbige test har allerede vist, at der kan spares penge ved at kombinere transport og solenergi. .

30.10.2015

SCM.dk

Lastbiler med solceller på førerhuset kan blive en udbredt realitet i fremtiden. I hvert fald hvis kombinationen af solceller og transport viser sig at være den succes, som ILT Innovation, Innovation Center for Logitics & Transport, håber på. Det kan nemlig både give færre udgifter og nedsætte miljøpåvirkningen, mener innovationscentret. 

Læs også: Ny teknologi vil revolutionere fremtidens logistik

Derfor er ILT i færd med endnu et testforløb, hvor bl.a. to lastbiler fra transport og logistikvirksomheden Contino Holding i de kommende måneder skal udstyres med solceller på førerhuset, skriver ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport, på sin hjemmeside.

Ifølge ITD har foreløbige test har allerede vist, at der kan spares penge ved at kombinere transport og solenergi. Energien fra solcellerne kan blandt andet bruges til lastbilens øvrige elektroniske apparater, herunder aircondition, TV, PC, køleskab. Det kan aflaste dieselgeneratoren, der hidtil har været standardløsningen.

”Vi ser enorme perspektiver i denne type teknologi, og med de solcelletyper, der i dag er på markedet, kan vi stort set tilpasse dem, så de passer til den enkelte bil. Vi har derfor store forventninger til resultaterne af disse tests, og interessen fra branchen er så stor, at vi dagligt kontaktes vedrørende mulighederne på området”, siger Poul Bruun, innovationsdirektør i ILT.

Foruden Contino Holding har MAN Truck & Bus Danmark også valgt at deltage i et testforløbet, hvor solcellepanelerne placeres direkte på førerhuset. Testforløbet slutter med udgangen af februar 2016. Her forventes der svar på, hvor solcellepanelerne placeres bedst, og om de kan generere nok strøm til bilens øvrige elektroniske apparater, samt om de kan oplade lastbilens batterier med de sidste 25 procent, så de altid er fuldt opladt. 

Læs også: Modulvogntog er en miljøgevinst

ILT hører under vejgodstransportens brancheorganisation ITD.

-SSM

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

27.06.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Derfor kræver linerless labels en særlig printer

27.06.2025SCM.dk

Virksomheder skruer op for fysisk sikring i en ny trusselsvirkelighed

27.06.2025SCM.dk

Månedens udfordring: Stærk logistik kræver fokus på hele værdikæden

26.06.2025SCM.dk

Stærkt Tyskland vejer tungere end USA's toldsatser

26.06.2025SCM.dk

Ahlsell Danmark skifter ud på topposten

26.06.2025SCM.dk

Virksomhedernes indsats driver fremgang i dansk økonomi

25.06.2025Descartes

Sponseret

Descartes opkøber 3GTMS

25.06.2025PALOMAT

Sponseret

Spar stort på PALOMAT®

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle