Lemvigh-Müller vil sælge SCM-ekspertise til kunderne
Værditilvækst opnås ikke mindst ved at reducere indirekte og overflødige omkostninger, ved at rationalisere leverandørkredsen samt ved at trimme forsyningskæden. I erkendelse af at de mange processer bliver stadig mere komplicerede, har én af landets største grossistvirksomheder derfor valgt at etablere en ny SCM-funktion, som skal rådgive industrivirksomheder om strategisk forretningsudvikling, logistisk nytænkning og mere målrettet indkøbsadfærd.
Fra tid til anden har man også måttet konstatere, at kundernes forsyningskæde eller dele af den med fordel kunne strammes op og effektiviseres.
Derfor har Lemvigh-Müller nu besluttet at etablere et nyt nicheområde i form af en tværgående Supply Chain-afdeling, som tilbyder at varetage samt videreudvikle primært store og mellemstore industrivirksomheders logistikfunktioner samt andre strategiske forretningsområder. Tilbudet retter sig såvel mod eksisterende som nye potentielle kunder.
SCM-chef Anders Gram, som er i gang med at opbygge den nye afdeling, begrunder tiltaget med, at Lemvigh-Müller i forvejen er en stærk samarbejdspartner i forhold til mange danske industrivirksomheder.
Med udgangspunkt i vores egen erfaring vedrørende SCM ved vi jo, at kravene til virksomheder, ikke mindst inden for vores eget forretningsområde, på få år er blevet markant skærpet. Grossistens gamle mantra med, at vi skal levere en vare til rette tid, rette pris og i rette mængde, er ikke længere tilstrækkelig. Kunderne forventer langt mere af os i dag. Det forventes, at vi aktivt skal medvirke til at optimere den måde, som kunderne køber ind på i dag. Eksempelvis bliver vi som grossist stadig oftere bedt om at forholde os konkret til leverandørrationaliseringer samt de arbejdsgange hos kunden, som knytter sig til indkøb, varemodtagelse og ordreafgivelse. Derfor finder vi det også fornuftigt, at rådgivning vedrørende Supply Chain nu bliver en fast forankret del af vores organisation, forklarer Anders Gram.
Stort potentiale
Som eksempler nævner han, at samarbejdet kan omfatte leverandøranalyser samt arbejdsgangsanalyser i form af tidsstudier.
Mange store industrivirksomheder døjer med logistiske udfordringer, og det bliver stadig vanskeligere at skabe en effektiv sammenhæng i forsyningskæden. Vi råder bl.a. over vores eget kompetencecenter indenfor robotautomation og svejseområdet, og derfor kan vi også hjælpe kunderne med at få bedre styr på deres automationsprocesser og produktionslinier, siger Anders Gram, som vurderer, at kundepotentialet for Lemvigh-Müllers nye SCM-funktion er meget stort.
I øvrigt tror vi også, det er en styrke for os, at vi har mange års erfaring med at foretage effektiv rationalisering og trimning af processerne hos vores egne underleverandører. Netop fordi vores net af leverandører er så stort, er vi overbeviste om, at vi på nogle områder - på vegne af kunderne - kan købe mere fordelagtigt ind. Vores indkøbsvolumen er inden for hvert enkelt område massivt, og det giver naturligvis en række stordriftsfordele.
Overflødige transaktioner
I tæt samarbejde med kunderne vil Lemvigh-Müller derfor granske deres nuværende leverandørkreds og ud fra en klassificering og analyse synliggøre for kunden, hvilke leverancer, man med fordel mener, kan overgå til den store grossist-virksomhed.
Ifølge Anders Gram består kundens værdi i, at de kan skære en masse leverandører væk og dermed reducere mængden af transaktioner.
Effektiv virksomhedsdrift handler jo ikke mindst om at reducere de mange indirekte omkostninger. Det er således langt fra uvæsentligt, hvad der sker fra det tidspunkt, hvor man erkender et behov for indkøb af en given vare, og til varen befinder sig på lagerreolerne, og fakturaen er betalt. Vores erfaring er, at der foregår mange ubevidste og fordyrende valg i forbindelse med disse arbejdsgange, og vi vil derfor gerne være med til at synliggøre over for kunden, hvad der sker i deres organisation, og komme med forslag til, hvordan processerne kan rationaliseres.
E-handel og bedre sporbarhed
Anders Gram er heller ikke i tvivl om, at der ofte er alt for mange medarbejdere involveret i beslutningsprocessen, når en virksomhed skal købe nye materialer.
I sådanne tilfælde vil vi foreslå, at man i stedet skaber en elektronisk samhandels-platform. Derudover kan virksomheden med fordel etablere leverandørstyret lager eller indføre helt nye forsyningskoncepter, f.eks. en Kanban-løsning, mener han.
Et andet afgørende element i en effektiv Supply Chain består i at kunne spore varen gennem hele forsyningskæden.
Som landets førende stålgrossist er vi vant til at sikre os alle nødvendige certifikater, samt at varens vej kan følges gennem hele processen. Hvis varen f.eks. ankommer til kunden uden certifikater, må de hverken sælge den eller benytte den i deres produktion. Såvel leverandør- og lagerstyring, sporbarhed og elektronisk samhandel viser sig ofte at være vanskeligt at håndtere for produktionsvirksomheder, ikke mindst fordi kompleksiteten i alle processer hele tiden øges, mener Anders Gram.
Alt, hvad vi lærer i bøgerne, kan vise sig at være vanskeligt at tilpasse den praktiske virkelighed, tilføjer han.
At sætte sig i kundens sted
Vores udfordring består i, at vi skal klæde vores egen organisation på til at få SCM-tankegangen ind under huden. Det er jo let nok at kommunikere budskabet ud til kunden, hvorimod det er meget vanskeligere at dokumentere den værditilvækst, han opnår. Derfor skal vi være i stand til at sætte os ind i kundens organisation og værdier og agere herudfra. De af vores medarbejdere, som skal rådgive en bestemt kunde, må derfor også have en specifik viden om kundens forretningsområde. Og det er ikke kun ledelsen, som vi skal i dialog med. Hvis vi glemmer at spørge kundens varemodtagelse, produktionsafdeling eller logistikfolk, hvad der holder dem vågne om natten, samt hvad de forventer af os, så har vi ikke gjort vores arbejde godt nok, mener Anders Gram.
Som en konsekvens af det nye forretningsområde skal Lemvigh-Müllers salgsmedarbejdere derfor have en indføring i de overordnede begreber inden for værdikædebaseret salg, lige som medarbejderne i Anders Grams afdeling får tilført den nødvendige viden omkring Supply Chain Management.
På kundens præmisser
Vi er dog meget bevidste om, at beslutningen om, hvilke organisatoriske eller forretningsmæssige ændringer som skal finde sted, til enhver tid er op til kunden selv. Samtidig skal kunden være parat til at kaste ressourcer ind i et sådant samarbejde og om nødvendigt ændre sin indkøbsadfærd, fastslår Lemvigh-Müllers SCM-chef.
Han er samtidig overbevist om, at logistikopgaver samt rådgivning omkring forsyningskæde-strategier i stigende grad vil blive outsourcet.
Forudsætningen for, at en virksomhed kan påtage sig sådanne opgaver, er imidlertid, at den selv har en veluddannet organisation samt indgående erfaring i, hvad det er for mekanismer, som påvirker udviklingen i industrien, mener Anders Gram.