Lemvigh-Müller vil sælge SCM-ekspertise til kunderne

Værditilvækst opnås ikke mindst ved at reducere indirekte og overflødige omkostninger, ved at rationalisere leverandørkredsen samt ved at trimme forsyningskæden. I erkendelse af at de mange processer bliver stadig mere komplicerede, har én af landets største grossistvirksomheder derfor valgt at etablere en ny SCM-funktion, som skal rådgive industrivirksomheder om strategisk forretningsudvikling, logistisk nytænkning og mere målrettet indkøbsadfærd.

11.05.2010

SCM.dk

Med et sortiment på mere end 250.000 varenumre, hvoraf halvdelen er lagerført, kan Lemvigh-Müller A/S med god ret betegne sig som Danmarks førende grossistvirksomhed inden for stål og metal, industriteknik og tekniske installationer. Hermed har virksomheden, som i 2007 fusionerede med Louis Poulsen El-teknik, opbygget en meget omfattende og bred leverandørkreds. Samtidig har Lemvigh-Müller mange års erfaring med at håndtere komplicerede logistiske processer og kringlede forsyningsveje.

Fra tid til anden har man også måttet konstatere, at kundernes forsyningskæde – eller dele af den – med fordel kunne strammes op og effektiviseres.

Derfor har Lemvigh-Müller nu besluttet at etablere et nyt nicheområde i form af en tværgående Supply Chain-afdeling, som tilbyder at varetage samt videreudvikle primært store og mellemstore industrivirksomheders logistikfunktioner samt andre strategiske forretningsområder. Tilbudet retter sig såvel mod eksisterende som nye potentielle kunder.
SCM-chef Anders Gram, som er i gang med at opbygge den nye afdeling, begrunder tiltaget med, at Lemvigh-Müller i forvejen er en stærk samarbejdspartner i forhold til mange danske industrivirksomheder.

”Med udgangspunkt i vores egen erfaring vedrørende SCM ved vi jo, at kravene til virksomheder, ikke mindst inden for vores eget forretningsområde, på få år er blevet markant skærpet. Grossistens gamle mantra med, at vi skal levere en vare til rette tid, rette pris og i rette mængde, er ikke længere tilstrækkelig. Kunderne forventer langt mere af os i dag. Det forventes, at vi aktivt skal medvirke til at optimere den måde, som kunderne køber ind på i dag. Eksempelvis bliver vi som grossist stadig oftere bedt om at forholde os konkret til leverandørrationaliseringer samt de arbejdsgange hos kunden, som knytter sig til indkøb, varemodtagelse og ordreafgivelse. Derfor finder vi det også fornuftigt, at rådgivning vedrørende Supply Chain nu bliver en fast forankret del af vores organisation”, forklarer Anders Gram.

Stort potentiale
Som eksempler nævner han, at samarbejdet kan omfatte leverandøranalyser samt arbejdsgangsanalyser i form af tidsstudier.

”Mange store industrivirksomheder døjer med logistiske udfordringer, og det bliver stadig vanskeligere at skabe en effektiv sammenhæng i forsyningskæden. Vi råder bl.a. over vores eget kompetencecenter indenfor robotautomation og svejseområdet, og derfor kan vi også hjælpe kunderne med at få bedre styr på deres automationsprocesser og produktionslinier”, siger Anders Gram, som vurderer, at kundepotentialet for Lemvigh-Müllers nye SCM-funktion er meget stort.

”I øvrigt tror vi også, det er en styrke for os, at vi har mange års erfaring med at foretage effektiv rationalisering og trimning af processerne hos vores egne underleverandører. Netop fordi vores net af leverandører er så stort, er vi overbeviste om, at vi på nogle områder - på vegne af kunderne - kan købe mere fordelagtigt ind. Vores indkøbsvolumen er inden for hvert enkelt område massivt, og det giver naturligvis en række stordriftsfordele”.

Overflødige transaktioner
I tæt samarbejde med kunderne vil Lemvigh-Müller derfor granske deres nuværende leverandørkreds og ud fra en klassificering og analyse synliggøre for kunden, hvilke leverancer, man med fordel mener, kan overgå til den store grossist-virksomhed.

Ifølge Anders Gram består kundens værdi i, at de kan skære en masse leverandører væk og dermed reducere mængden af transaktioner.

”Effektiv virksomhedsdrift handler jo ikke mindst om at reducere de mange indirekte omkostninger. Det er således langt fra uvæsentligt, hvad der sker fra det tidspunkt, hvor man erkender et behov for indkøb af en given vare, og til varen befinder sig på lagerreolerne, og fakturaen er betalt. Vores erfaring er, at der foregår mange ubevidste og fordyrende valg i forbindelse med disse arbejdsgange, og vi vil derfor gerne være med til at synliggøre over for kunden, hvad der sker i deres organisation, og komme med forslag til, hvordan processerne kan rationaliseres”.

E-handel og bedre sporbarhed
Anders Gram er heller ikke i tvivl om, at der ofte er alt for mange medarbejdere involveret i beslutningsprocessen, når en virksomhed skal købe nye materialer.

”I sådanne tilfælde vil vi foreslå, at man i stedet skaber en elektronisk samhandels-platform. Derudover kan virksomheden med fordel etablere leverandørstyret lager eller indføre helt nye forsyningskoncepter, f.eks. en Kanban-løsning”, mener han.

Et andet afgørende element i en effektiv Supply Chain består i at kunne spore varen gennem hele forsyningskæden.

”Som landets førende stålgrossist er vi vant til at sikre os alle nødvendige certifikater, samt at varens vej kan følges gennem hele processen. Hvis varen f.eks. ankommer til kunden uden certifikater, må de hverken sælge den eller benytte den i deres produktion. Såvel leverandør- og lagerstyring, sporbarhed og elektronisk samhandel viser sig ofte at være vanskeligt at håndtere for produktionsvirksomheder, ikke mindst fordi kompleksiteten i alle processer hele tiden øges”, mener Anders Gram.

”Alt, hvad vi lærer i bøgerne, kan vise sig at være vanskeligt at tilpasse den praktiske virkelighed”, tilføjer han.

At sætte sig i kundens sted
”Vores udfordring består i, at vi skal klæde vores egen organisation på til at få SCM-tankegangen ind under huden. Det er jo let nok at kommunikere budskabet ud til kunden, hvorimod det er meget vanskeligere at dokumentere den værditilvækst, han opnår. Derfor skal vi være i stand til at sætte os ind i kundens organisation og værdier og agere herudfra. De af vores medarbejdere, som skal rådgive en bestemt kunde, må derfor også have en specifik viden om kundens forretningsområde. Og det er ikke kun ledelsen, som vi skal i dialog med. Hvis vi glemmer at spørge kundens varemodtagelse, produktionsafdeling eller logistikfolk, hvad der holder dem vågne om natten, samt hvad de forventer af os, så har vi ikke gjort vores arbejde godt nok”, mener Anders Gram.

Som en konsekvens af det nye forretningsområde skal Lemvigh-Müllers salgsmedarbejdere derfor have en indføring i de overordnede begreber inden for værdikædebaseret salg, lige som medarbejderne i Anders Grams afdeling får tilført den nødvendige viden omkring Supply Chain Management.

På kundens præmisser
”Vi er dog meget bevidste om, at beslutningen om, hvilke organisatoriske eller forretningsmæssige ændringer som skal finde sted, til enhver tid er op til kunden selv. Samtidig skal kunden være parat til at kaste ressourcer ind i et sådant samarbejde og om nødvendigt ændre sin indkøbsadfærd”, fastslår Lemvigh-Müllers SCM-chef.

Han er samtidig overbevist om, at logistikopgaver samt rådgivning omkring forsyningskæde-strategier i stigende grad vil blive outsourcet.

”Forudsætningen for, at en virksomhed kan påtage sig sådanne opgaver, er imidlertid, at den selv har en veluddannet organisation samt indgående erfaring i, hvad det er for mekanismer, som påvirker udviklingen i industrien”, mener Anders Gram.

TECSYS A/S

Sponseret

Hardware & Brunch 2025

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

02.05.2025SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHÄFER Group opnår vækst i omsætning og et klart positivt resultat i regnskabsåret 2024

02.05.2025SCM.dk

Dansk tech-virksomhed vil indtage halvdelen af det danske marked for logistik- og transportoptimering

29.04.2025SCM.dk

Rådvilde SMV'er vil gerne i gang - hvis det virker

25.04.2025SCM.dk

Unge efterspørger social bæredygtighed på arbejdspladsen

25.04.2025SCM.dk

LEMAN går forrest i klimakampen med ambitiøse klimamål

24.04.2025Implement Consulting Group

Sponseret

Navigating pricing in an era of tariffs and trade shifts

24.04.2025SCM.dk

Mangfoldighed under pres: Danske erhvervsgiganter står fast

22.04.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Strategisk sparring og styrket samarbejde

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
SCANLOX ApS
Messe
Oplev intelligente logistikløsninger fra SCANLOX på Robotbrag

Vi fremviser vores AGILOX ONE og sikkerhedslyskoncept.

Dato

08.05.2025

Tid

09:00

Sted

Forskerparken 10, Odense M, 5230 Denmark

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

13.05.2025

Sted

Hindsgavl Slot Hindsgavl Allé 7 5500 Middelfart

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO 30415:2021 - Human resource management — Diversity and Inclusion awareness course for managers

An eight-hour course in two sessions giving a basic overview of diversity and inclusion as covered in ISO 30415:2021

Dato

13.05.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Bliv klar til NIS2 med ISO 27001 - diplomkursus

På dette to-dages kursus får du en gennemgang af kravene i EU's NIS2-direktiv med fokus på, hvordan du kan efterleve og implementere kravene i praksis med ISO/IEC 27001 - ledelsessystem for informationssikkerhed.

Dato

13.05.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 3, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
ISO 14001 kursus: - Diplomkursus i miljøledelse

På to dage præsenteres du for det grundlæggende indhold i ledelsesstandarden ISO 14001:2025 Miljøledelse, og lærer hvordan de enkelte krav efterleves i praksis. Der vil undervejs i kurset være praktiske øvelser, der kan inspirere dig til arbejdet i din egen organisation efterfølgende. Som afslutning følger en multiple choice eksamen, som måler på din erhvervede viden og færdigheder.

Dato

13.05.2025

Sted

Hindsgavl Slot, Hindsgavl Allé 7, 5500 Middelfart

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001:2015 - Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 9001:2015

Dato

13.05.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle