Dansk tech-virksomhed vil indtage halvdelen af det danske marked for logistik- og transportoptimering

Danske Dopago har indledt en særdeles ambitiøs mission. Virksomheden vil indtage 50 procent af markedet for logistik- og transportoptimering i Danmark, og ifølge direktøren er timingen optimal lige netop nu.

”De vækstrater, vi ser på dansk godstransport, indikerer, at tidspunktet for vores indtræden i Danmark er rigtigt nu. Mange nye transportcentre popper op senest i Kolding, Fredericia og Køge, og det er et ekstremt lukrativt marked, vi kigger ind i. Virksomheders behov for at administrere, hvilke lastbiler der skal ankomme hvornår, og hvilken gate på området de skal køre til, vil kun stige i de kommende år. Så vi står med en gylden vækstmulighed, som vi ikke vil lade passere”, siger Jan Pedersen, der er CEO i Dopago. Foto: Dopago

02.05.2025

SCM.dk

Stigende transportmængder får nu den danske tech-virksomhed Dopago til at indlede en storoffensiv. En ambitiøst udrulningsplan er netop igangsat, og målet er indenfor en periode på to til tre år at vinde 50 procent af det danske marked for logistik- og transportoptimering hos eksempelvis transportvirksomheder, terminaloperatører og havne. 

Den nationale vejgodstransport i Danmark udgjorde i 2024 174,1 millioner tons. Ifølge tal fra Danmarks Statistik er det en stigning på fem procent i forhold til 2023, hvor niveauet lå på 165 millioner tons.

Virksomhedens cloudbaserede plug and play-løsning, kaldet Yard Management System, gør det muligt at optimere flowet af lastbiler og trailere på transportcentre og fragtcentraler. Løsningen giver blandt andet terminalerne mulighed for at reducere driftsomkostninger gennem kontrolleret og komplet check-in ved gaten før ind- og udkørsler, via planlagt parkering i venteområder samt ved direkte kommunikation med chaufførerne på et valgt sprog. 

”De vækstrater, vi ser på dansk godstransport, indikerer, at tidspunktet for vores indtræden i Danmark er rigtigt nu. Mange nye transportcentre popper op senest i Kolding, Fredericia og Køge, og det er et ekstremt lukrativt marked, vi kigger ind i. Virksomheders behov for at administrere, hvilke lastbiler der skal ankomme hvornår, og hvilken gate på området de skal køre til, vil kun stige i de kommende år. Så vi står med en gylden vækstmulighed, som vi ikke vil lade passere”, siger Jan Pedersen, der er CEO i Dopago.

Systemet har indtil i dag kun været udbudt på det svenske marked, hvor kunder som DSV, Power, ICA, Ewermann og Clas Ohlson er del af porteføljen. Men det ændres der på nu.

”Planlægning og styring af fragtcentraler kan være en kompliceret affære, og der er mange faktorer i spil. Det gælder eksempelvis aflæsning og opsamling af fragt, planlægning af porte samt ankomsttidspunkter, der kan variere på grund af trafikale forhold. Alt det har vi brugt mere end 20 år på at forfine og forsimple i en samlet løsning, der integrerer med alle baggrundssystemer, og vi tror på, at der er en god plads til os på det danske marked”, fortæller Jan Pedersen.

Læs også: Rådvilde SMV'er vil gerne i gang - hvis det virker

Ifølge Jan Pedersen øger et generelt stigende sikkerhedsniveau hos danske virksomheder Dopagos mulighed for succes i Danmark.

”Trusler om sikkerhedsbrist fylder i dag rigtig meget, og det gælder uanset, hvilen størrelse virksomheden har, og hvilken branche den opererer i. Derfor har mange strenge krav til, hvilke personer, der færdes på og omkring virksomhedens område, og mange steder kommer biler og lastbiler slet ikke ind uden at have et reelt formål. Det kan være en tidskrævende og dyr løsning, og derfor har vi indarbejdet værktøjer til håndtering af netop det i vores løsning”, lyder det fra Jan Pedersen.

Kilde: Dopago

/ PiB

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

24.11.2025AGR

Sponseret

Forsyningskæden: Det skjulte led i forbedret bundlinje

24.11.2025SCM.dk

ESG i forsyningskæden er blevet et ’hvordan’ – og ikke længere et ’hvorfor’

20.11.2025SCM.dk

Geografiske skævheder udfordrer erhvervsuddannelser

13.11.2025SCM.dk

Startup og konsulenthus går sammen om at gør ESG-arbejdet mere effektivt

11.11.2025SCM.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

10.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Derfor er GLEC og ISO 14083 afgørende for troværdige transportdata

07.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Sådan går du fra regneark til dokumenteret Scope 3-rapportering

06.11.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Online

AGR
Webinar
Chain reactions: The spark behind smarter supply chain decisions

Supply chain: The hidden link in financial success

Dato

25.11.2025

Tid

14:30

Sted

Online on LinkedIn