Lidl elektrificerer distributionen i Sverige

Et partnerskab mellem Enride og Lidl skal bringe supermarkedskæden videre i sin ambition om en fuldstændig CO2-neutral forsyningskæde.

Med elektriske og føreløse lastbiler fra Enride, ønsker Lidl at komme tættere på sine bæredygtige mål inden 2025. Foto: Enride..

29.04.2020

SCM.dk

Dagligvarekæden Lidl og den svenske teknologivirksomhed Enride har siden 2017 arbejdet sammen om at elektrificere og automatisere fragten til Lidls lokationer i Sverige.

Nu er partnerskabet kommet et skridt videre i en plan, der primært fokuserer på en kortsigtet elektrificering af Lidls distribution. Til efteråret planlægger Enride nemlig at kunne levere de første elektriske lastbiler, der skal indgå i Lidls transportsystem. 

“Hos Lidl er vores mål at blive markedsleder inden for bæredygtig og fuldstændig fossilfri transport inden 2025. For at muliggøre dette begynder vi nu overgangen til fuld elektrisk transport i samarbejde med Enride”, siger Carl Ceder, logistics manager hos Lidl Sverige. 

Èt af Enrides designs, der viser, hvordan en elektrisk lastbil kunne se ud. Illustration: Enride..

Læs også: PostNord tester ny biogaslastbil

I første omgang vil projektet fokusere på Stockholm-regionen, hvor regelmæssig transport mellem Lidls centrallager og kædens dagligvarebutikker skal foregå ved hjælp af elektriske køretøjer til efteråret. Derefter udvides omfanget af ambitionen til flere af Lidl’s aktiviteter i Sverige. 

2025-målet skal endvidere repræsentere den første milepæl i partnerskabet mellem de to virksomheder. På det tidspunkt forventes det, at en betydelig del af Lidls flåde vil være drevet af Enrides elektriske køretøjer og med flere forsendelser, der gennemføres uden et menneske bag rattet. 

Fremtidens løsninger findes nu
Platformen, der skal realisere overgangen er Enride Freight Mobility Platform - et intelligent transportplanlægnings- og implementeringsværktøj, bygget til at håndtere forskelligartede transporttyper med fokus på elektriske køretøjer.

“Fremtidens transportløsninger er ikke længere simple drømme. Teknologien findes i dag og fremtids-orienterede virksomheder som Enride og Lidl vil lede implementeringen. Vi er stolte af at arbejde med Lidl i deres målsætninger mod 2025 og sammen skal vi ikke kun minimere deres miljømæssige påvirkning, men også reducere deres transportomkostninger”, siger Jonas Hernlund, CCO i Enride. 

Læs også: Unikt jernbanesamarbejde skal sikre fødevaresikkerhed i Sverige

Platformen indsamler transportdata og er i stand til automatisk at kunne optimere ruter og tidsplaner og indeholder samtidig en plan for, hvordan der implementeres elektrisk transport i flåden. Værktøjet fungerer ydermere som en digital interface, der kan kommunikere med Enrides føreløse køretøjer. 

Med partnerskaber forventer Lidl at have den første elektriske lastbil på vejene i oktober i år. 

- HCL

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

18.12.2025AGR

Sponseret

Økonomi i forsyningskæden kræver mere end omkostningskontrol

11.12.2025SCM.dk

Der er stadig langt mellem kvinderne i toppen af dansk erhvervsliv

11.12.2025SCM.dk

Månedens udfordring: Vores forsyningskæde skal kunne tilfredsstille mange forskellige behov

11.12.2025Inact ApS

Sponseret

Hvordan en kommerciel tilgang optimerede hele Frederiksen Scientific

08.12.2025Inact ApS

Sponseret

Wicked problems i supply chain

06.12.2025SCM.dk

Stort potentiale for håndtering af risikostyring og compliancekrav

05.12.2025SCM.dk

Danske familievirksomheder mærker voksende pres på omsætningen

04.12.2025Dansk Standard

Sponseret

ISO 14001:2026 på vej: Nye dokumentationskrav og integrering af klima og biodiversitet

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle