Lilla revolution i intralogistikken
Jungheinrich og EP Equipment går sammen om AntOn – en ny generation af elektriske entry-level-trucks, der kombinerer tysk ingeniørkunst med kinesisk skalerbarhed.
"Dette er en af vores nye trucks –AntOn. Med den bevæger vi os ind på nyt territorium", siger Torsten Koenig, direktør for trucksalg hos Jungheinrich. Foto: Jungheinrich
Den fanger straks opmærksomheden: trucken i lys lilla.
"Dette er en af vores nye trucks –AntOn. Med den bevæger vi os ind på nyt territorium", siger Torsten Koenig, direktør for trucksalg hos Jungheinrich.
Intralogistikbranchen står over for et paradigmeskifte. Mellem avancerede løsninger og basismodeller har entry-level-segmentet etableret sig – og det vokser hurtigt.
"Vi oplever, at flere af vores kunder i stigende grad anvender økonomiske og standardiserede industritrucks. Mange virksomheder søger omkostningseffektive og enkle løsninger til typiske lager- og transportopgaver. Den helt rigtige truck", fortæller Koenig.
De lilla trucks, AntOn by Jungheinrich, blev præsenteret for verden ved en officiel underskrivelsesceremoni i Shanghai i juli 2025. For at træde ind i entry-level-markedet har Jungheinrich indgået et strategisk partnerskab med EP Equipment – en førende kinesisk producent af industritrucks.
"Partnerskabet er et godt eksempel på moderne globalisering. Vi kombinerer tysk ingeniørkunst med kinesisk dynamik og skalerbarhed – og skaber dermed reel merværdi for vores kunder verden over", fortæller Koenig.
Begge virksomheder har et stærkt fokus på elektriske trucks. Jungheinrich var i 2011 den første producent, der introducerede industritrucks med moderne lithium-ion-batteriteknologi. Sammen med EP Equipment arbejder de målrettet på at fremme elektrificeringen af intralogistik globalt.
Hvad er AntOn?
"AntOn-trucks er kraftfulde, robuste og samtidig omkostningseffektive", forklarer Koenig og fortsætter: "Vi tilbyder bevidst forudkonfigurerede modeller for at sikre enkel håndtering, kort leveringstid og konkurrencedygtige priser”.
Produkterne drives af moderne lithium-ion-batterier, som giver længere driftstid, kortere opladningscyklusser og kræver minimal vedligeholdelse – også i entry-level-segmentet. Det gør dem ideelle til virksomheder, der ønsker at starte med eller skifte til elektrisk mobilitet. De første modeller – CBH 2.5, CBH 3.0 (elektriske gaffeltrucks) og PTL 1.5 (elektrisk palleløfter) – er lanceret i Europa og Latinamerika og Asien-Stillehavsområdet følger efter i november.
Navnet AntOn by Jungheinrich er en hyldest til den legendariske "Ameise" – et symbol på virksomhedens grundlæggende værdier. Siden Dr. Friedrich Jungheinrich i 1948 registrerede varemærket "Ameise" for håndpallestablere, har myren været tæt knyttet til Jungheinrichs historie. Myrer forbindes med flid, styrke og samarbejde – egenskaber, som Jungheinrich ønsker at udtrykke med AntOn. Det store "O" i navnet er designet som en tænd/sluk-knap og kan samtidig læses som "on" – et symbol på elektrificering og konstant drift. Brandets farve – en dristig lilla – står for forandring, innovation og differentiering. Farven kombinerer det passionerede fra rød og det rolige fra blå. På farvehjulet ligger lilla overfor Jungheinrichs traditionelle gule – en tydelig kontrast, der markerer AntOns selvstændighed, samtidig med at "by Jungheinrich" bevarer forbindelsen til virksomhedens brand, lyder det fra Jungheinrich.
Kilde: Jungheinrich
/ PiB
