Logistikaktør satser på distancearbejde

Der er vækst i både aktivitet, økonomi og antal medarbejdere hos Körber Supply Chain, som er vokset ud af rammerne i Arden. Derfor flytter virksomheden nu to afdelinger til Svenstrup nær Aalborg og prioriterer en fleksibel hverdag for medarbejderne med digitalt distancearbejde.

”Vi har længe haft gode erfaringer med hjemmearbejde. Men under corona blev det helt tydeligt, at det at arbejde hjemmefra i mange tilfælde er en gevinst for både medarbejder og virksomhed”, fortæller Hans-Henrik Jensen. Foto: Körber Supply Chain DK..

08.08.2022

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Körber Supply Chain i Arden er specialist i automatiserede logistiksystemer, og virksomheden har de senest år oplevet en kraftig stigning i antallet af medarbejdere. Staben tæller nu 221 ansatte, og væksten betyder, at pladsen i Arden ikke længere rækker. Derfor udvider virksomheden nu med lejede kontorfaciliteter i Svenstrup J. syd for Aalborg. Her bliver der plads til 35-40 medarbejdere fra Körbers service- og økonomiafdelinger.

”Vi ansætter rigtig mange ingeniører og programmører i disse år, og de har et stort behov for at være i tæt samarbejde med vores travle projektafdeling og produktion i Arden. Når vi vælger at flytte service- og økonomifunktionerne, hænger det sammen med, at de ikke er afhængige af faciliteterne i Arden på samme måde som de øvrige afdelinger”, fortæller Hans-Henrik Jensen, CEO hos Körber Supply Chain DK.

”Derfor har vi implementeret muligheden for hjemmearbejde som en fast ordning, hvor flere ansatte har to til tre ugentlige hjemmearbejdsdage”, fortæller Hans-Henrik Jensen. Foto: Körber Supply Chain DK..

En mere fleksibel arbejdsplads
Med kontoret i Svenstrup rykker Körber tættere på Aalborg-området og styrker dermed sit rekrutteringsgrundlag. Samtidig understøtter det nye kontor et mål om at skabe en mere fleksibel arbejdsplads, idet Körber her etablerer et antal flex-pladser, som alle medarbejdere kan benytte sig af efter behov.

Ifølge Hans-Henrik Jensen har coronakrisen været en øjenåbner for Körber Supply Chain lige som, den har været det for så mange andre selskaber, og både ledelse og medarbejdere værdsætter værdien af mere fleksibilitet i hverdagen. Nye, digitale værktøjer er implementeret og gør, at man ikke længere behøver at møde ind til det samme skrivebord hver dag for at udføre sit arbejde.

”Vi har længe haft gode erfaringer med hjemmearbejde. Men under corona blev det helt tydeligt, at det at arbejde hjemmefra i mange tilfælde er en gevinst for både medarbejder og virksomhed. Derfor har vi implementeret muligheden for hjemmearbejde som en fast ordning, hvor flere ansatte har to til tre ugentlige hjemmearbejdsdage”, fortæller Hans-Henrik Jensen.

Tidligere på året kunne Körber-direktøren melde ud, at han i 2022 får brug for at ansætte over 50 nye funktionærer til stillinger, der spænder fra softwareingeniører til indkøbere. Trods den generelle mangel på arbejdskraft i samfundet har virksomheden allerede ansat 21 nye medarbejdere siden årsskiftet.

Læs også: Fjernarbejde er det nye sort

”At nuværende og kommende medarbejdere har mulighed for at strukturere deres egen uge, giver dem en større frihed og fleksibilitet. På denne måde gør vi det endnu mere attraktivt at arbejde hos Körber”, siger Hans-Henrik Jensen.

Vækst trods inflation og fragtpriser
Trods inflation forventer det danske Körber-selskab, at de seneste års vækst vil fortsætte. En firedobling af ordreindtaget inden for løsninger til e-handel i 2021 og et voksende marked for logistiksystemer, især i USA, skaber et solidt grundlag.

”Logistikløsninger bliver mere og mere efterspurgte. Pandemiens nedlukninger og hjemsendelser påvirkede lagre og distributionscentre over hele verden. Det betød forsinkede leverancer overalt og satte for alvor skub i interessen for vores automatiserede løsninger. Det kommer også til udtryk i et stabilt stigende flow af ordrer fra USA”, siger Hans-Henrik Jensen.

Han pointerer i den sammenhæng, at Körber nok mærker den stigende inflation og særligt de stigende fragtomkostninger, men det ændrer ikke ved, at mange kunder har kapitalen og prioriterer de automatiserede løsninger som en investering for fremtiden.

”Mange af vores kunder ser det som en nødvendig investering for at stå stærkere, når verden forhåbentlig snart vender tilbage til mere stabile forhold”, siger Hans-Henrik Jensen.

Læs også: Ufleksible arbejdspladser mister medarbejdere

Udover de nye kontorfaciliteter i Svenstrup har det danske Körber-selskab i januar i år åbnet et kontor i Leicester i England, der tæller fire ansatte på nuværende tidspunkt. Med de nye faciliteter skaber virksomheden grundlaget for fortsat vækst og flere medarbejdere.

Om Körber Supply Chain DK

Forsyningskæder bliver dag for dag mere og mere komplekse. Körber tilbyder en unik vifte af gennemprøvede "end-to-end“ teknologier til logistik, som passer til enhver virksomhedsstørrelse, forretnings- og vækststrategi. Udbuddet af tjenester omfatter software, automatisering, stemmestyring, robotter og materialehåndteringsudstyr - og inkluderer know-how til omfattende systemintegration. Som global partner imødekommer Körber udfordringerne og de konstant skiftende krav inden for logistik under overskriften "Conquer supply chain complexity". Körber Supply Chain DK er en del af den internationale teknologikoncern Körber. Læs mere.

TECSYS A/S

Sponseret

Hardware & Brunch 2025

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

02.05.2025SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHÄFER Group opnår vækst i omsætning og et klart positivt resultat i regnskabsåret 2024

02.05.2025SCM.dk

Dansk tech-virksomhed vil indtage halvdelen af det danske marked for logistik- og transportoptimering

29.04.2025SCM.dk

Rådvilde SMV'er vil gerne i gang - hvis det virker

25.04.2025SCM.dk

Unge efterspørger social bæredygtighed på arbejdspladsen

25.04.2025SCM.dk

LEMAN går forrest i klimakampen med ambitiøse klimamål

24.04.2025Implement Consulting Group

Sponseret

Navigating pricing in an era of tariffs and trade shifts

24.04.2025SCM.dk

Mangfoldighed under pres: Danske erhvervsgiganter står fast

22.04.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Strategisk sparring og styrket samarbejde

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
SCANLOX ApS
Messe
Oplev intelligente logistikløsninger fra SCANLOX på Robotbrag

Vi fremviser vores AGILOX ONE og sikkerhedslyskoncept.

Dato

08.05.2025

Tid

09:00

Sted

Forskerparken 10, Odense M, 5230 Denmark

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

13.05.2025

Sted

Hindsgavl Slot Hindsgavl Allé 7 5500 Middelfart

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO 30415:2021 - Human resource management — Diversity and Inclusion awareness course for managers

An eight-hour course in two sessions giving a basic overview of diversity and inclusion as covered in ISO 30415:2021

Dato

13.05.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Bliv klar til NIS2 med ISO 27001 - diplomkursus

På dette to-dages kursus får du en gennemgang af kravene i EU's NIS2-direktiv med fokus på, hvordan du kan efterleve og implementere kravene i praksis med ISO/IEC 27001 - ledelsessystem for informationssikkerhed.

Dato

13.05.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 3, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
ISO 14001 kursus: - Diplomkursus i miljøledelse

På to dage præsenteres du for det grundlæggende indhold i ledelsesstandarden ISO 14001:2025 Miljøledelse, og lærer hvordan de enkelte krav efterleves i praksis. Der vil undervejs i kurset være praktiske øvelser, der kan inspirere dig til arbejdet i din egen organisation efterfølgende. Som afslutning følger en multiple choice eksamen, som måler på din erhvervede viden og færdigheder.

Dato

13.05.2025

Sted

Hindsgavl Slot, Hindsgavl Allé 7, 5500 Middelfart

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001:2015 - Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 9001:2015

Dato

13.05.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle