Logistikaktør satser på distancearbejde

Der er vækst i både aktivitet, økonomi og antal medarbejdere hos Körber Supply Chain, som er vokset ud af rammerne i Arden. Derfor flytter virksomheden nu to afdelinger til Svenstrup nær Aalborg og prioriterer en fleksibel hverdag for medarbejderne med digitalt distancearbejde.

”Vi har længe haft gode erfaringer med hjemmearbejde. Men under corona blev det helt tydeligt, at det at arbejde hjemmefra i mange tilfælde er en gevinst for både medarbejder og virksomhed”, fortæller Hans-Henrik Jensen. Foto: Körber Supply Chain DK..

08.08.2022

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Körber Supply Chain i Arden er specialist i automatiserede logistiksystemer, og virksomheden har de senest år oplevet en kraftig stigning i antallet af medarbejdere. Staben tæller nu 221 ansatte, og væksten betyder, at pladsen i Arden ikke længere rækker. Derfor udvider virksomheden nu med lejede kontorfaciliteter i Svenstrup J. syd for Aalborg. Her bliver der plads til 35-40 medarbejdere fra Körbers service- og økonomiafdelinger.

”Vi ansætter rigtig mange ingeniører og programmører i disse år, og de har et stort behov for at være i tæt samarbejde med vores travle projektafdeling og produktion i Arden. Når vi vælger at flytte service- og økonomifunktionerne, hænger det sammen med, at de ikke er afhængige af faciliteterne i Arden på samme måde som de øvrige afdelinger”, fortæller Hans-Henrik Jensen, CEO hos Körber Supply Chain DK.

”Derfor har vi implementeret muligheden for hjemmearbejde som en fast ordning, hvor flere ansatte har to til tre ugentlige hjemmearbejdsdage”, fortæller Hans-Henrik Jensen. Foto: Körber Supply Chain DK..

En mere fleksibel arbejdsplads
Med kontoret i Svenstrup rykker Körber tættere på Aalborg-området og styrker dermed sit rekrutteringsgrundlag. Samtidig understøtter det nye kontor et mål om at skabe en mere fleksibel arbejdsplads, idet Körber her etablerer et antal flex-pladser, som alle medarbejdere kan benytte sig af efter behov.

Ifølge Hans-Henrik Jensen har coronakrisen været en øjenåbner for Körber Supply Chain lige som, den har været det for så mange andre selskaber, og både ledelse og medarbejdere værdsætter værdien af mere fleksibilitet i hverdagen. Nye, digitale værktøjer er implementeret og gør, at man ikke længere behøver at møde ind til det samme skrivebord hver dag for at udføre sit arbejde.

”Vi har længe haft gode erfaringer med hjemmearbejde. Men under corona blev det helt tydeligt, at det at arbejde hjemmefra i mange tilfælde er en gevinst for både medarbejder og virksomhed. Derfor har vi implementeret muligheden for hjemmearbejde som en fast ordning, hvor flere ansatte har to til tre ugentlige hjemmearbejdsdage”, fortæller Hans-Henrik Jensen.

Tidligere på året kunne Körber-direktøren melde ud, at han i 2022 får brug for at ansætte over 50 nye funktionærer til stillinger, der spænder fra softwareingeniører til indkøbere. Trods den generelle mangel på arbejdskraft i samfundet har virksomheden allerede ansat 21 nye medarbejdere siden årsskiftet.

Læs også: Fjernarbejde er det nye sort

”At nuværende og kommende medarbejdere har mulighed for at strukturere deres egen uge, giver dem en større frihed og fleksibilitet. På denne måde gør vi det endnu mere attraktivt at arbejde hos Körber”, siger Hans-Henrik Jensen.

Vækst trods inflation og fragtpriser
Trods inflation forventer det danske Körber-selskab, at de seneste års vækst vil fortsætte. En firedobling af ordreindtaget inden for løsninger til e-handel i 2021 og et voksende marked for logistiksystemer, især i USA, skaber et solidt grundlag.

”Logistikløsninger bliver mere og mere efterspurgte. Pandemiens nedlukninger og hjemsendelser påvirkede lagre og distributionscentre over hele verden. Det betød forsinkede leverancer overalt og satte for alvor skub i interessen for vores automatiserede løsninger. Det kommer også til udtryk i et stabilt stigende flow af ordrer fra USA”, siger Hans-Henrik Jensen.

Han pointerer i den sammenhæng, at Körber nok mærker den stigende inflation og særligt de stigende fragtomkostninger, men det ændrer ikke ved, at mange kunder har kapitalen og prioriterer de automatiserede løsninger som en investering for fremtiden.

”Mange af vores kunder ser det som en nødvendig investering for at stå stærkere, når verden forhåbentlig snart vender tilbage til mere stabile forhold”, siger Hans-Henrik Jensen.

Læs også: Ufleksible arbejdspladser mister medarbejdere

Udover de nye kontorfaciliteter i Svenstrup har det danske Körber-selskab i januar i år åbnet et kontor i Leicester i England, der tæller fire ansatte på nuværende tidspunkt. Med de nye faciliteter skaber virksomheden grundlaget for fortsat vækst og flere medarbejdere.

Om Körber Supply Chain DK

Forsyningskæder bliver dag for dag mere og mere komplekse. Körber tilbyder en unik vifte af gennemprøvede "end-to-end“ teknologier til logistik, som passer til enhver virksomhedsstørrelse, forretnings- og vækststrategi. Udbuddet af tjenester omfatter software, automatisering, stemmestyring, robotter og materialehåndteringsudstyr - og inkluderer know-how til omfattende systemintegration. Som global partner imødekommer Körber udfordringerne og de konstant skiftende krav inden for logistik under overskriften "Conquer supply chain complexity". Körber Supply Chain DK er en del af den internationale teknologikoncern Körber. Læs mere.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

18.09.2025Bureau Veritas

Sponseret

”Det er en stor tryghed”

16.09.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Toyota Material Handling Danmark certificeret i LEAN Service Excellence

16.09.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du bedst muligt de gigastore mængder data i forsyningskæden?

15.09.2025Inact ApS

Sponseret

Hans Følsgaard reducerer lageret med 30 millioner kroner

10.09.2025SCM.dk

Danske virksomheder justerer strategi i USA efter Trumps kursskifte

04.09.2025SCM.dk

Billigere dagligvarer og mere inspiration online

04.09.2025SCM.dk

Sådan forbedrer I resiliens i forsyningskæden i en forstyrret verden

02.09.2025Descartes

Sponseret

Descartes lancerer AI-løsning til mere effektiv screening af handelspartnere

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
Sæt dit ledelsessystem i drift

Med dette to-dages kursus bliver du klar til at udvikle, implementere og drive et effektivt ledelsessystem i din virksomhed

Dato

22.09.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale 0, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Environmental Management System Auditor/Lead Auditor Training Course as per ISO 14001:2015 | CQI and IRCA Certified Course ID: 17913

This 5 day course provides the knowledge and skills needed to organize and lead Environmental Management System audits.

Dato

22.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

22.09.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

22.09.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

22.09.2025

Tid

08:30

Sted

Middelfart

Dansk Standard
Kursus
Risikostyring af informationssikkerhed i den finansielle sektor

På dette diplomkursus får du inspiration til, hvordan ISO/IEC 27005-standarden kan anvendes ift. de krav, DORA stiller til styring af digitale risici herunder etablering af en samlet risikostyringsramme.

Dato

23.09.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn