Logistikvirksomheder forventer højere priser

Kriseparathed er den mest effektive krisestyring. Speditørerne ruster sig til mulig recession i Europa.

For mange logistik- og transportvirksomheder er stigende omkostninger blevet en del af hverdagen, og det er næsten uundgåeligt, at den aktuelle udhuling af købekraften, som følger af inflationen, bliver afsættet for en global recession. Foto: Arkivfoto..

17.01.2023

SCM.dk

For mange logistik- og transportvirksomheder er stigende omkostninger blevet en del af hverdagen, og det er næsten uundgåeligt, at den aktuelle udhuling af købekraften, som følger af inflationen, bliver afsættet for en global recession. De fleste økonomer peger på, at recessionen formentlig bliver dybest i Europa, hvor udhulingen af købekraften og afhængigheden af gas er størst.

Foreløbig har gasforsyningssituationen været rimeligt god, gaslagrene er næsten fyldte, og energipriserne er faldet betydeligt siden sommeren 2022. Så mens vi i EU ser ud til at klare os gennem denne vinter, så er næste års situation betydeligt mere usikker.

Kriseparathed = krisestyring
Sammen med Danske Speditørers europæiske søsterorganisation, Clecat, har speditørerne spurgt logistik- og transportvirksomhederne om deres forberedelser. For mange internationale speditører er prisstigninger uundgåelige og godt 2/3 af de 75 internationale virksomheder, som har medvirket i undersøgelsen svarer, at de forventer at fragtraterne kommer til at stige. Virksomhedernes betydelige fokus på reduktion af energiomkostningerne og udskydelse af investeringer betyder, at kun en mindre del af virksomhederne forventer at skulle reducere lønomkostningerne.

”Der er ingen tvivl om, at situationen er alvorlig. Spedition og transport er essentielt for at opretholde sikre forsyningskæder til dansk og europæisk erhvervsliv”, påpeger administrerende direktør Martin Aabak fra Danske Speditører og fortsætter:

”Det ligger i enhver speditørs DNA er været hurtig til omstilling, men vi kommer ikke uden om, at der i 2023 fra politisk side skal mere fokus på rammevilkårene for transport og logistik, så speditørerne også får de nødvendige rammer til at udnytte den eksisterende transportkapacitet bedst muligt. Her er regelsanering sammen med fastholdelse af planlagte infrastrukturinvesteringer helt centrale omdrejningspunkter”.

Læs også: Forsyningskrise kalder på flere SCM-specialister

Martin Aabak peger desuden på, at vi alle har et ansvar for at mindske de negative følgevirkninger af inflation og recession.

”Særligt når det gælder ”den grønne omstilling” har vi i transportbranchen et ansvar for at påpege, når afgifter på godstransport ”iklædes grønne gevandter” men reelt blot er øgede omkostninger uden klimagevinster”.

- PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

29.04.2025KNAPP A/S

Sponseret

Grossist investerer i fremtidens kundebehov

28.04.2025SSI Schäfer

Sponseret

Apotea og SSI SCHÄFER fortsætter deres langsigtede partnerskab

28.04.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Tag din lagerstyring til nye højder med RFID-labels

28.04.2025SCM.dk

Lageret kan ikke længere bare ’kaste flere folk ind’ i højsæsoner

28.04.2025Swisslog

Sponseret

Interview med Swisslogs Predrag Djukanovic om AMR'er og den rolle, de spiller i fremtiden for lagre og forsyningskæder.

28.04.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

Hvorfor den rigtige software er nøglen til succesfuld lagerautomatisering

28.04.2025Hans Schourup A/S

Sponseret

Effektiv lagerstyring med fokus på bæredygtighed

28.04.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Sådan får du flow i intralogistikken med MES og WMS i samspil

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle