Månedens karriereprofil: Bjørn Jensen, Rygaard Transport

Transportdisponent Bjørn Jensen fra Rygaard Transport & Logistic er glad for dynamikken og den konstante udvikling i branchen og ser lyst på fremtiden og de muligheder, der vil opstå inden for eksempelvis byggelogistikken.

03.04.2018

Anders Kampmann, SCM.dk

Bjørn Jensen, transportdisponent, Rygaard Transport & Logistic.

Hvorfor har du valgt du SCM-vejen?
Efter gymnasiet og et kort ophold i England havde jeg forestillet min en fremtid indenfor økonomi eller landbrug - gerne en kombination af begge. Derfor begyndte jeg på økonomistudiet på Aalborg Universitet. Efter to år kom jeg i tvivl om, hvorvidt nationaløkonomiretningen var den rigtige, og jeg valgte derfor at tage en pause på et år. Jeg tog kørekort til lastbil og fik ansættelse som eksportchauffør, hvor jeg kørte til Norge og Sverige.

Efter noget tid blev jeg, i 2003, tilbudt job som disponent hos Schenker i Århus, hvilket jeg takkede ja til. Jeg så det som en spændende udfordring og jeg fik mulighed for at bruge nogle af mine kvalifikationer, samtidig med jeg kunne lære noget nyt. Jeg blev grebet af det meget dynamiske arbejdsklima og den holdånd, der herskede i virksomheden. Det sammenholdt med de udviklingsmuligheder og jobfunktioner, som findes i branchen gjorde, at jeg hængte ved.

Hvad er det bedste ved at arbejde inden for branchen?
Branchen er i konstant udvikling. Kunderne får nye behov, love og regler skal implementeres og konkurrencen er hård. Det er spændende at være en del af. I Rygaard Transport & Logistic sælger vi et kvalitetsprodukt, hvor vi hele tiden skal forsøge at være et hestehoved foran vores konkurrenter og have fokus på kundernes behov, samtidig med priserne skal holdes nede i et konkurrencedygtigt niveau.

Det er især udviklingen af og arbejdet med processerne, som tiltaler mig. Det er spændende og udfordrende at arbejde med produktionsomkostninger og optimering, uden det går ud over kvaliteten. Samtidig med vi skal være omkostningsbevidste, skal vi være attraktive i forhold til at fastholde nuværende medarbejdere og tiltrække nye. Det er også en spændende udfordring, som vi har klaret godt indtil videre og som vi skal arbejde videre med i fremtiden.

Jeg ser mange spændende opgaver i fremtiden, bl.a. indenfor byggelogistik, som er min primære beskæftigelse, og hvor jeg forventer at der vil ske mange ændringer, fx pga. den øgede urbanisering vi kommer til at se frem mod 2050. Det bliver en stor logistisk udfordring at få transporteret, deponeret og distribueret byggematerialer ind i storbyerne under hensyn til den øvrige trafik og miljøet i byen. Der ligger en stor opgave for myndighederne, transportkøberne og transportørerne i at modernisere og tilpasse den måde, vi arbejder på i dag.

Hvilket job har du om fem år?
Jeg håber stadig, jeg er en del at branchen om fem år. Mange af de ting jeg tror fremtiden vil bringe, glæder jeg mig allerede til at komme i gang med. Særligt udviklingen indenfor byggelogistik og distribution til storbyerne i det hele taget, bliver spændende at følge, da jeg forventer nogle ændringer i forhold til den måde, vi arbejder på i dag. Byggebranchen vil også møde højere krav til miljø og kvalitet end vi oplever i dag, hvilket sandsynligvis medfører øget digitalisering og bedre processtyring i transportbranchen. Også udviklingen af eldrevne og førerløse lastbiler håber jeg at blive en del af.

Hvad er dit bedste karriereråd?
Udviklingen og konsolideringen i store dele af transport- og logistikbranchen har medført et massivt indtog af amerikanske stillingsbetegnelser og ledelsesfilosofier, som i værste fald kan være misvisende og forvirrende i en organisation, som primært lever af at opbevare eller transportere varer. Man skal nok forsøge at holde fokus på kerneopgaverne og se sig selv som en håndværker, som leverer et anstændigt stykke arbejde eller en serviceydelse til en kunde, efter kundens ønsker og behov.

Om Bjørn

Uddannelse:
Samfundsvidenskabelig basisuddannelse, Aalborg Universitet

Tidligere job:
Kørselsleder, KA Transport, Speditør, Uni-way A/S, transport, Schenker Logistics

Man skal først og fremmest lytte til kunderne og være klar med en løsning og gerne inden kundens behov opstår. Man skal aldrig undervurdere konkurrenterne, da det ikke et patenteret produkt man sælger. Man skal søge at eliminere overflødige eller ikke-værdiskabende processer i virksomheden og tage aktiv del i virksomhedernes fremtid ved selv at tage nogle udfordringer op. Så er det en branche med et hav af muligheder. I dag tilbydes der også flere uddannelser på et højere teoretisk niveau, end det har været tilfældet for bare få år siden, hvilket sikkert vil gøre diversiteten og professionalismen i branchen større. Så fremtiden ser lys ud.

TECSYS A/S

Sponseret

Hardware & Brunch 2025

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

02.05.2025SCM.dk

Politiske beslutninger årsag til langsom udbygning af vedvarende energi

02.05.2025SCM.dk

Dataoverflod stikker en kæp i logistikhjulet på sygehuset

01.05.2025DTU Learn for Life

Sponseret

Styrk dine kompetencer med en diplomuddannelse på DTU

01.05.2025SCM.dk

Bredt flertal udskyder EU-krav til bæredygtighedsrapportering

29.04.2025SCM.dk

Virksomheder frygter politisk vold og uro

28.04.2025SCM.dk

Toldkrig truer vækst – IMF nedjusterer globale prognoser

25.04.2025Global AGV

Sponseret

Mød Global AGV på ROBOTBRAG

24.04.2025SCM.dk

DTU-startups tiltrækker 1,8 milliarder i venturekapital i 2024

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
Introduktion til ISO 20001: Minimering af Food Waste & Loss

Vidste du godt, at der er en ny ISO-standard på vej, som fokuserer på at minimere fødevareaffald og -tab på en systematisk måde? Denne standard, der forventes udgivet i 2026, har fået betegnelsen ISO 20001.

Dato

29.04.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav.

Dato

08.05.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 for topledelse og bestyrelsesmedlemmer

NIS2 kræver, at ledelse og bestyrelsesmedlemmer uddannes i grundlæggende cybersikkerhed. Fra store bøder og fratagelse af lederrollen kan blive konsekvensen for ledelsen, hvis der ikke er styr på sikkerheden, når NIS2 bliver implementeret i Danmark.

Dato

08.05.2025

Tid

09:00

Sted

Online

SCANLOX ApS
Messe
Oplev intelligente logistikløsninger fra SCANLOX på Robotbrag

Vi fremviser vores AGILOX ONE og sikkerhedslyskoncept.

Dato

08.05.2025

Tid

09:00

Sted

Forskerparken 10, Odense M, 5230 Denmark

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO 30415:2021 - Human resource management — Diversity and Inclusion awareness course for managers

An eight-hour course in two sessions giving a basic overview of diversity and inclusion as covered in ISO 30415:2021

Dato

13.05.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 14001 kursus: - Diplomkursus i miljøledelse

På to dage præsenteres du for det grundlæggende indhold i ledelsesstandarden ISO 14001:2025 Miljøledelse, og lærer hvordan de enkelte krav efterleves i praksis. Der vil undervejs i kurset være praktiske øvelser, der kan inspirere dig til arbejdet i din egen organisation efterfølgende. Som afslutning følger en multiple choice eksamen, som måler på din erhvervede viden og færdigheder.

Dato

13.05.2025

Sted

Hindsgavl Slot, Hindsgavl Allé 7, 5500 Middelfart