Mærsk dropper Panama-kanalen

Mærsk Line stopper sin rutefart fra Asien til USA’s østkyst via Panamakanalen, da større containerskibe gør det mere profitabelt at sejle via Suezkanalen.

Prisen for sejle gennem Panamakanalen er tredoblet de seneste fem år. Foto: Mærsk Line..

18.03.2013

SCM.dk

Mærsk Line vil fremover sende containerskibe med plads til hele 9.000 20 fods containere fra Asien til USA’s østkyst via Suezkanalen, fremfor at sejle med to mindre containerskibe med plads til 4.500 containere gennem Panamakanalen, oplyser CEO i Mærsk Line Søren Skou, der p.t. befinder sig i Singapore.

Den sidste sejlads gennem Panamakanalen bliver allerede den 7. april, og den første tur gennem Suez bliver ugen efter, oplyser rederiet.

”Der er meget bedre økonomi i at sejle via Suezkanalen, fordi det halverer antallet af skibe. En af årsagerne til, at det sker nu, er, at priserne for at sejle gennem Panamakanalen er steget. Når alt kommer til alt, er det et spørgsmål om omkostninger”, siger Søren Skou ifølge supplychainbrain.com.

- JKK

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

27.11.2025SCM.dk

Mobile robotter frigør hænder og hoveder på Solars lagre

25.11.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

AI forbedrer predictive maintenance på svært tilgængelige dele

24.11.2025SCM.dk

Belgiske hospitaler indfører AutoStore-anlæg

19.11.2025SCM.dk

Verdens første elektriske 4x4 RoRo-traktor klar til havnene

19.11.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Digitalt overblik gav Sydkystens Automatik kontrol over materialeforbruget

16.11.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

14.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til Black Friday? Her er de kritiske punkter, der kræver fokus nu

13.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

5 fordele ved lagerautomation

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle