Mærsk dropper Panama-kanalen

Mærsk Line stopper sin rutefart fra Asien til USA’s østkyst via Panamakanalen, da større containerskibe gør det mere profitabelt at sejle via Suezkanalen.

Prisen for sejle gennem Panamakanalen er tredoblet de seneste fem år. Foto: Mærsk Line..

18.03.2013

SCM.dk

Mærsk Line vil fremover sende containerskibe med plads til hele 9.000 20 fods containere fra Asien til USA’s østkyst via Suezkanalen, fremfor at sejle med to mindre containerskibe med plads til 4.500 containere gennem Panamakanalen, oplyser CEO i Mærsk Line Søren Skou, der p.t. befinder sig i Singapore.

Den sidste sejlads gennem Panamakanalen bliver allerede den 7. april, og den første tur gennem Suez bliver ugen efter, oplyser rederiet.

”Der er meget bedre økonomi i at sejle via Suezkanalen, fordi det halverer antallet af skibe. En af årsagerne til, at det sker nu, er, at priserne for at sejle gennem Panamakanalen er steget. Når alt kommer til alt, er det et spørgsmål om omkostninger”, siger Søren Skou ifølge supplychainbrain.com.

- JKK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

12.12.2025SCM.dk

Nyt logistisk supercenter åbner i Ringsted

11.12.2025SCM.dk

JYSK åbner nyt distributionscenter i Italien i 2027

08.12.2025SCM.dk

Mobile robotter: Fra faste ruter til intelligent høj fleksibilitet

05.12.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

AMR’er kræver volumen: sådan får du reel ROI på robotterne

04.12.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

04.12.2025SCM.dk

9 AGV’er servicerer på tiende år JYSKs distributionscenter i Danmark

02.12.2025SCM.dk

AI løfter lagerdrift fra automatisering til strategisk styrke

01.12.2025SCM.dk

Nye og avancerede mobile robotter er på hastig fremmarch

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle