Mærsk er godt på vej til at udrydde hverdagskorruption

På et enkelt år har Mærsk skåret gevaldigt ned på mængden af faciliteringsbetalinger til lokale toldere og havnemyndigheder verden over. Hos Maersk Line er den såkaldte ’smørelse’ faldet med 87 procent. Indsatsen sker på mange niveauer.

De A.P. Møller-Mærsk ejede selskaber Maersk Line, Maersk Supply Services, Damco og Maersk Tankers har hver nedbragt omfanget af bestikkelse med henholdsvis 87, 82, 45 og 43 procent mellem 2015 og 2016. Foto: APM Terminals.

24.03.2017

Clara Hennecke Mikkelsen og Eva Harpøth Skjoldborg, SCM.dk

Det har i mange år ikke været uvant for AP Møller Mærsks containerskibe at stikke lokale toldere og havnemyndigheder enten mad, cigaretter eller småbeløb for at komme ind og ud af havne uden problemer. Men den praksis er ved at være slut.

Mærsk har for nogle år siden sat sig for at stoppe bestikkelsen, der også kaldes smørelse, eller mere teknisk; faciliteringsbetalinger. Og nu er flere af Mærsks selskaber nået et godt stykke af vejen, skriver DR.

Fremgang men stadig kamp
I Mærsks bæredygtighedsrapport for 2016, skriver virksomheden således, at de går efter helt at udrydde de små betalinger "inden for en overskuelig fremtid". Mærsk Line oplyser, at omfanget af faciliteringsbetalinger er faldet med 87 procent fra 2015 til 2016. Det store fald på kun et år skyldes især, at man har implementeret en ny strategi, hvor der er 24-timers support tilgængelig for kaptajnerne, ligesom vidensdeling og direkte kommunikation mellem kaptajnerne er blevet udvidet. Det har betydet, at det bliver nemmere ved at sige nej til forskellige typer af offentlige og private inspektører, som besøger og skal godkende papirer og konkrete forhold på skibene, når de er i havn. 

Læs også: Mange indkøbere overser risici for korruption i forsyningskæden

Det betyder dog ikke, at personalet på Maersk Lines skibe ikke længere oplever presset fra havnemyndigheder rundt omkring i verden:

”Pas er blevet beslaglagt, der har været skænderier, trusler om bøder og arrestation af mandskabet. Så der er fortsat et meget stort pres på vores besætninger for at betale facilitation payments”, fortæller Kristin Berglund, Maersk Lines chef for anti-korruption, til DR.

Udover Mærsk Line har Mærsk Supply Services, Damco og Mærsk Tankers også nedbragt mængden af smørelse med henholdsvis 82, 45 og 43 procent. Det samlede tal for reduktion af faciliteringsbetalinger i alle Mærsk's selskaber inden for skibstransport og logistik er faldet med 59 procent på samme år. 

Samarbejde nødvendigt
Problemet med korruption og faciliterings er af et omfang og en karakter som gør, at det er næsten umuligt for en enkelt virksomhed - uanset størrelse - at udrydde problemet. Af den grund arbejder Mærsk aktivt sammen med partnere. De var f.eks. med til at stifte the Maritime Anti-Corruption Network, som har medlemmer fra hele værdikæden i skibstransport og logistik, de er aktive i en rådgivende komité, som hjælper OECD med at udvikle et projekt rettet mod reduktion af faciliteringsbetalinger i udvalgte lande. 

Læs ogsåRisikostyring og teknologi hænger sammen i forsyningskæden

Virksomheden er også partner i udviklingen af et kursus i anti-korruption og forretningsintegritet på World Maritime University, som er sektorens uddannelsescenter med studerende fra hele verden.  Som en del af Mærsks involvering i uddannelsen tilbyder de at være mentor for enhver af de studerende herfra, som vil starte et anti-korruptionsprojekt i deres virksomhed, region, land osv. 

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

29.04.2024SCM.dk

Iran vil løslade tilbageholdt besætning

29.04.2024SCM.dk

Valg af leverandør handler meget om grøn profil

25.04.2024TrueCommerce

Sponseret

E-fakturering i Japan

25.04.2024Global AGV

Sponseret

Se videoen – sådan bliver du AGV-kørende på 2-3 dage

24.04.2024SCM.dk

Cigaretproducenter skal betale mere for opsamling af skod

17.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

Vil du Wake Up ⏰ med os?

16.04.2024SCM.dk

Verden er 25 procent globaliseret

14.04.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle