Maersk køber Hamburg Süd

Maersk Line er nået til enighed med Oetker Group om et køb af det tyske containerrederi Hamburg Süd. Med købet overtager Maersk 130 fartøjer og næsten 6000 ansatte.

Hamburg Süd bliver en del af Maersk Line i 2017, men fortsætter dog under eget navn. Foto: flickr/Max Streichardt.

02.12.2016

SCM.dk

”En milepæl i Maersks historie”.

Sådan betegner CEO for Maersk Line og Maersk Group, Søren Skou, det danske rederis opkøb af Hamburg Süd, der er verdens syvendestørste containershippingrederi. Handlen, der blev offentliggjort i går, er kommet i stand mellem netop Maersk Line og det tyske rederis hidtidige ejer, Oetker Group.

Læs også: Maersk afviser opkøbsrygter

Hamburg Süd har 130 fartøjer i drift med en samlet containerkapacitet på 625,000 TEU (twenty-foot equivalent) og beskæftiger 5.960 medarbejdere på 250 kontorer verden over, både under hovednavnet og via datterselskaberne CCNI (baseret i Chile) og Aliança (basere i Brasilien). I 2015 lød omsætning på 6.726 millioner dollars (godt 47 mia. kr.), hvoraf langt størstedelen kom fra containeraktiviteter.

”Hamburg Süd er en meget veldrevet og højtrespekteret virksomhed med stærke brands, dedikerede medarbejdere og loyale kunder. Hamburg Süd komplementerer Maersk Line og sammen kan vi tilbyde vores kunder det bedste fra to verdener, først og fremmest i Nord-Syd-handlen”, siger Søren Skou i en selskabsmeddelelse.

Samtidig understreger han, at opkøbet er i tråd med Maersk Lines strategi omkring organisk vækst gennem akkvisitioner, og at det vil øge volumenerne i både rederiet og APM Terminals. Med købet, der ifølge Wall Street Journal beløber sig til $4 mia. (knap 28 mia. kr.), øger Maersk sin markedsandel fra 15,7 til 18,6 procent af den globale kapacitet og befæster dermed positionen som verdens største containerrederi.

Læs også: Maersk Line kåret som årets shipping-virksomhed

Hamburg Süd og Aliança vil fortsætte som separate brands. Opkøbet skal nu godkendes en gennemsynsfase inden den endelige handel skal blåstemples af diverse myndigheder i bl.a. Kina, Sydkorea, Australien, USA og EU. Maersk Line forventer at processen vil være afsluttet ved udgangen af 2017.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

16.12.2025SCANLOX ApS

Sponseret

AMR er mere end bare en trend

16.12.2025SCM.dk

Her er Europas bedste supply chain leder 2025

15.12.2025SCM.dk

EU om grøn strøm: Nyt udspil skal sænke elregningen og styrke uafhængigheden

11.12.2025SCM.dk

ESG-rapportering: Omnibussen er nu et skridt tættere på målstregen

10.12.2025SCM.dk

Global handel vokser fortsat trods masser af forstyrrelser

09.12.2025SCM.dk

Få det fulde overblik over forsyningskæden – direkte i din indbakke

09.12.2025SCM.dk

Farvel til 70 procent af datakrav i ESG-rapportering

08.12.2025SCM.dk

Millioner til cirkulære løsninger i SMV’er skal sparke bæredygtig vækst i gang

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle