Maersk køber Hamburg Süd

Maersk Line er nået til enighed med Oetker Group om et køb af det tyske containerrederi Hamburg Süd. Med købet overtager Maersk 130 fartøjer og næsten 6000 ansatte.

Hamburg Süd bliver en del af Maersk Line i 2017, men fortsætter dog under eget navn. Foto: flickr/Max Streichardt.

02.12.2016

SCM.dk

”En milepæl i Maersks historie”.

Sådan betegner CEO for Maersk Line og Maersk Group, Søren Skou, det danske rederis opkøb af Hamburg Süd, der er verdens syvendestørste containershippingrederi. Handlen, der blev offentliggjort i går, er kommet i stand mellem netop Maersk Line og det tyske rederis hidtidige ejer, Oetker Group.

Læs også: Maersk afviser opkøbsrygter

Hamburg Süd har 130 fartøjer i drift med en samlet containerkapacitet på 625,000 TEU (twenty-foot equivalent) og beskæftiger 5.960 medarbejdere på 250 kontorer verden over, både under hovednavnet og via datterselskaberne CCNI (baseret i Chile) og Aliança (basere i Brasilien). I 2015 lød omsætning på 6.726 millioner dollars (godt 47 mia. kr.), hvoraf langt størstedelen kom fra containeraktiviteter.

”Hamburg Süd er en meget veldrevet og højtrespekteret virksomhed med stærke brands, dedikerede medarbejdere og loyale kunder. Hamburg Süd komplementerer Maersk Line og sammen kan vi tilbyde vores kunder det bedste fra to verdener, først og fremmest i Nord-Syd-handlen”, siger Søren Skou i en selskabsmeddelelse.

Samtidig understreger han, at opkøbet er i tråd med Maersk Lines strategi omkring organisk vækst gennem akkvisitioner, og at det vil øge volumenerne i både rederiet og APM Terminals. Med købet, der ifølge Wall Street Journal beløber sig til $4 mia. (knap 28 mia. kr.), øger Maersk sin markedsandel fra 15,7 til 18,6 procent af den globale kapacitet og befæster dermed positionen som verdens største containerrederi.

Læs også: Maersk Line kåret som årets shipping-virksomhed

Hamburg Süd og Aliança vil fortsætte som separate brands. Opkøbet skal nu godkendes en gennemsynsfase inden den endelige handel skal blåstemples af diverse myndigheder i bl.a. Kina, Sydkorea, Australien, USA og EU. Maersk Line forventer at processen vil være afsluttet ved udgangen af 2017.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

12.06.2025SCM.dk

Vestlige lande udskyder klimahandling med kreative undskyldninger

11.06.2025SCM.dk

Dårligt arbejdsmiljø koster Danmark milliarder hvert år

10.06.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Et samarbejde der forenkler din pallehåndtering

07.06.2025SCM.dk

Eksport holder stand trods Trumps toldmure

06.06.2025SCM.dk

Grøn magt i Danmark er i erhvervslivets hænder

05.06.2025SCM.dk

CEO Kasper Tranberg står nu i spidsen for brændstofforsyning til dansk luftfart

04.06.2025SCM.dk

Nyt partnerskab vil bygge grønne mikronet og øge elektrificeringen

04.06.2025SCM.dk

Trump-politik får danske ingeniører til at overveje exit

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle