Maersk klar til biobrændstoftest

Triple E-skibet Mette Mærsk sejler inden længe til Kina med 20 procent biobrændsel i tanken. Testen er det første led i Maersks strategi om at blive CO2-neutral i 2050. Regningen for de ekstra omkostninger lander hos kunderne, men det vil de acceptere, lyder det.

Et af triple E-fartøjet Mayview Mærsks søsterskibe, Mette Maersk, vil på en sejlads fra Holland til Kina have 20 procent biobrændsel i tanken. Testen er en del af Maersks omstilling til CO2-neutralitet i 2050. Foto: flickr/Kees Torn.

25.03.2019

SCM.dk

Det ved man udmærket hos verdens største containershippingvirksomhed, A.P. Møller-Mærsk, som i slutningen af sidste år annoncerede, at man vil være CO2-neutral i 2050. Derfor går man nu videre med at teste netop biobrændsel, når triple E-skibet Mette Mærsk inden længe sejler til Kina med 20 procent biobrændsel i tanken.

”Jeg håber, at det udmønter sig i noget konkret, men det skal også være fordi, kunderne ser en tiltrækningskraft i det. De skal beslutte, at de også bliver nødt til at bruge penge på det”, siger COO Søren Toft om forsøget. Foto: Maersk.

På de 25.000 sømil fra Rotterdam til Shanghai vil man i løbet af forsøget, som Maersk kalder verdens største af sin slags, spare 1.500 ton CO2 og 20 ton svovl. Derudover skal man høste læring til fremtiden.

”Biobrændstoffer er en af de tilgængelige løsninger, der kan implementeres på kort og mellemlangt sigt. Gennem dette forsøg sigter vi efter at lære mere om biobrændsler generelt, og at forstå mulighederne for at øge brugen af det på en bæredygtig og økonomisk måde”, siger COO Søren Toft.

Derudover håber man på Esplanaden at den mere klimavenlige sejlads kan blive til en forretningsmodel i sig, og et område, hvor ikke mindst den danske gigant kan komme til at skille sig ud.

”Kan man forestille sig, at Mærsk på et tidspunkt tilbyder en normal skibsrute og en grøn skibsrute? Det kan man sagtens. Hver uge har vi seks afsejlinger mellem Asien og Europa, og der kunne fremover f.eks. være en grøn rute og fem normale. Så kan en kunde som Ikea vælge det ene eller andet, hvor der så selvfølgelig vil være en prisdifference - men på den måde kan vi produktdifferentiere os”, siger Søren Toft til Børsen.

Kunderne skal ville det
Udover at sænke til CO2-udslip arbejder Maersk også på at skære i sine udledninger af svovl, og begge dele medfører selvsagt ekstra udgifter. Maersk har ifølge Børsen selv regnet sig frem til, at omstillingen vil udløse en meromkostning til bunkerolie på ca. 13 mia. kr. om året alene for koncernen selv, og over 100 mia. for den samlede industri.

Den regning har man ikke tænkt sig at dække selv, og derfor er højere priser på containerfragt uundgåeligt, hvis industrien skal lykkes med at omstille sig, forklarer Toft.

”Vores industri kan ikke bære omkostningerne alene, for så kan industrien ikke længere eksistere. Vi skal have væltet omkostningerne over på kunderne, hvilket kan lyde hårdt og aggressivt, men det er stadig kun en brøkdel af de samlede omkostninger i vores supply chain”, forklarer han til Børsen og fortsætter: 

”Men jeg tror, at kunderne accepterer det, hvis de får en fornemmelse af, at andre står i samme situation.”

Generelt oplever man fra Maersks side en stigende efterspørgsel på grønne løsninger fra kunderne, og derfor har man også forhåbninger om, at den bæredygtige udvikling vil brede sig.

”Jeg håber, at det udmønter sig i noget konkret, men det skal også være fordi, kunderne ser en tiltrækningskraft i det. De skal beslutte, at de også bliver nødt til at bruge penge på det”, siger Søren Toft til Børsen, og understreger samtidig, at Maersk fortsætter uanset hvad:

”Jeg tror ikke, at det har nogen indflydelse på, hvor mange øl Heineken sælger i New York, hvis de har betalt 500 dollar mere for en container, der er blevet transporteret på en grøn rute. Men vi skal heller ikke bare sidde og vente på kunderne”, slutter han.

Biobrændstofforsøget bliver afviklet i samarbejde med seks medlemmer af den hollandske bæredygtighedsorganisation Dutch Sustainable Growth Coalition (DSGC), bl.a. Heineken, Phillips, Shell og Unilever.

Læs også: Tre løsninger kan være ramme om miljøvenlig shipping

I den forbindelse fremhæver Søren Toft nødvendigheden af partnerskaber af denne type, når det kommer til at udvikle og teste forskellige bæredygtige tilgange, ligesom han åbner døren for at andre aktører bidrager til indsatsen; ”rejsen er kun lige begyndt”, som han siger.

-AK

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

07.11.2025SCM.dk

FN slår fast: Målet om 1,5 graders opvarmning er tabt

05.11.2025SCM.dk

Ny droneforening skal styrke samarbejdet mellem myndigheder og virksomheder

05.11.2025SCM.dk

Fokus på resiliens i forsyningskæden skaber stejl kurve for virksomhedsopkøb

04.11.2025SCM.dk

Naturen skal give afkast: Ny dansk virksomhed vil gøre det muligt at investere i biodiversitet

04.11.2025SCM.dk

Global handel demonstrerer overraskende modstandskraft

03.11.2025SCM.dk

Erhvervstilliden blandt SMV’er når laveste niveau i næsten to år

03.11.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Linerless labels: Spar penge, tag hensyn til miljøet og minimer spild

03.11.2025SCM.dk

Valg af søfragts-partner kan gøre kæmpeforskel for dit scope 3 (og bundlinjen)

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Environmental Management System Auditor/Lead Auditor Training Course as per ISO 14001:2015 | CQI and IRCA Certified Course ID: 17913

This 5 day course provides the knowledge and skills needed to organize and lead Environmental Management System audits.

Dato

10.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

10.11.2025

Sted

Odense

Dansk Standard
Kursus
ATEX - diplomkursus - 2 dage

Dansk Standard har siden 2007 udbudt en ATEX-diplomuddannelse, som giver dig en omfattende viden om de grundlæggende principper indenfor eksplosive atmosfærer.

Dato

11.11.2025

Sted

Kosmopol, København K

Dansk Standard
Kursus
Privatlivsbeskyttelse - ISO/IEC 27701 Diplomkursus – 2 dage

På dette kursus får du hjælp til at opnå en passende beskyttelse af personoplysninger i din organisations informationssikkerhed med ISO 27701, og få hjælp til at løse de gældende databeskyttelseskrav.

Dato

11.11.2025

Sted

Kosmopol, København K

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

11.11.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til standarden: ISO 22301 – Business continuity Management

På kurset får du en introduktion til ISO 22301 og overblik over, hvordan standarden kan understøtte robustheden i din organisation.

Dato

11.11.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn