Maersk og IBM sætter navn og deltagere på blockchain-platform

TradeLens er blevet offentliggjort som navnet på det blockchain-initiativ, Maersk og IBM annoncerede tilbage i januar. En gruppe på 94 havnemyndigheder, terminaloperatører, speditører, logistikselskaber og andre aktører er ombord som de første.

International containerfragt skal gøres mere simpel og hurtigere gennem TradeLens. Foto: APM Terminals.

13.08.2018

SCM.dk

I sidste uge satte de to parter så sat navn på platformen, der nu hedder TradeLens, og som blockchain-understøttet shippingløsning er ’designet til at fremme en mere effektiv og sikker global handel, der samler forskellige parter for at støtte informationsdeling og gennemsigtighed og anspore til innovation i hele branchen’, som det hedder.

TradeLens omfatter også et early adopter-program, og til det er knyttet en gruppe på i alt 94 organisationer, som er aktivt involverede i eller har sagt ja til at deltage i platformen, der bliver bygget på åbne standarder.

TradeLens-økosystemet tæller bl.a. over 20 havne- og terminaloperatører verden over, herunder PSA Singapore, Modern Terminals i Hong Kong, Port of Halifax, Port of Rotterdam, Port of Bilbao, PortConnect, PortBase og Holt Logistics i Port of Philadelphia. I alt 234 maritime gateways er dermed en del af TradeLens.

På containershipping-siden har Pacific International Lines (PIL) sluttet sig til Maersk og nyligt opkøbte Hamburg Süd som globale aktører på den scene, mens transport- og logistikselskaberne i gruppen bl.a. inkluderer CEVA Logistics, det Maersk-ejede DAMCO, Kotahi, PLH Trucking Company og Ancotrans.

Endelig er toldmyndighederne i Holland, Saudi Arabien, Singapore, Australien og Peru også en del af samarbejdet, og gennem TradeLens skal de fortsætte udviklingen og simplificeringen af shippingprocedurerne, der definerer den internationale containerindustri.

40 procent kortere shippingtid
Gennem en 12-måneders prøveperiode har Maersk og IBM allerede arbejdet sammen med ’dusinvis’ af partnere for at identificere muligheder for at forhindre forsinkelser forårsaget af fejl i dokumentation, manglende information og andre barrierer.

I et eksempel demonstrerede TradeLens hvordan platformen kan reducere shippingtiden til USA med 40 procent, hvilket sparer tusindvis af dollars i omkostninger. Nogle af supply chain-deltagerne i programmet vurderer, at de via bedre gennemsigtighed og mere kommunikation kan barbere svaret på det basale spørgsmål ’hvor er min container’ ned fra noget, der kræver 10 skridt og fem personer, til ét skridt for én person.

Læs også: Maersk Tankers sætter farten ned i svagt marked

Siden annonceringen i januar har Maersk og IBM på baggrund af feedback andre dele af den globale supply chain-industri besluttet sig for at modificere modellen bag TradeLens, så man nu vil levere løsningen gennem sit eksisterende samarbejde i stedet for en joint venture. TradeLens skal efter planen være fuldt kommercielt tilgængelig ved udgangen af i år.

-AK

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen 2024: Bliver AI en gamechanger i Supply Chain?

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

12.04.2024SCM.dk

Ejeren af Dali vil have alle parter til at bidrage

12.04.2024SCM.dk

Ny banebrydende automatisering af ordreplukning

05.04.2024Global AGV

Sponseret

5 fordele ved at skalere din produktion med AGV

03.04.2024WITRON Group

Sponseret

20 years of successful partnership

02.04.2024SCM.dk

Cybersikkerhed giver nye karriereveje for unge

02.04.2024SCM.dk

SMV’er har svært ved at følge med ESG-udviklingen

27.03.2024TrueCommerce

Sponseret

Stay Compliant: E-invoicing Updates (April)

27.03.2024SCM.dk

Danmark er milevidt fra mål om grøn energi på land

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle