Maersk overskud på 208 mio. dollar i Q1

Maersk kom ud af året første kvartal med et nettooverskud på 208 millioner dollar, mod 2,3 milliarder dollari samme kvartal 2023. Omsætningen faldt fra 14,2 milliarder dollar i 2023 til 12,4 milliardr dollar i første kvartal 2024.

Foto: HHM / Dietmar Hasenpusch

02.05.2024

SCM.dk

"Vi har fået en god start på året med et første kvartal, der har udviklet sig præcis, som vi forudsagde. Efterspørgslen i markedet nærmer sig den øvre ende af de forventninger, vi har baseret vores guidance på, og krisen i det Røde Hav er fortsat uløst. Begge faktorer bidrog til at løfte resultaterne i første kvartal, og det ser ud til, at de vil fortsætte med at influere på de kommende kvartaler”, siger Vincent Clerc, adm. Direktør i Maersk.

Vi forventer dog stadig, at de mange nye skibe, der leveres i år og næste år, på et tidspunkt vil udligne effekten af den øgede efterspørgsel og situationen i det Røde Hav, hvilket vil resultere i fornyet pres på markedet. Derfor fastholder vi fokus på stram omkostningsstyring for at kompensere for de højere udgifter i Ocean-forretningen, som følger af ikke at kunne sejle gennem det Røde Hav, samt på at forbedre profitabiliteten i vores Logistik-forretning. Arbejdet med at holde omkostningerne i skak og fortsat levere løsninger af høj kvalitet er afgørende for, at vi kan blive ved med at hjælpe vores kunder med at styrke deres forsyningskæder og navigere bedst muligt gennem de udfordringer, de oplever – både på kort og langt sigt”, siger Vincent Clerc.

Fordelt på de enkelt divisioner, kom Ocean ud med et driftsresultat (EBITDA) på 956 millioner dollar, mod 3,4 milliarder dollar i 1. kvartal 2023.

Logistics & Services driftsresultat (EBITDA) på 266 millioner dollar mod 316 millioner dollar i 2023.

Terminals med 348 millioner dollar mod 291 milllioner dollar i samme kvartal sidste år.

Towage & Maritime Services 80 millioner dollar mod 83 millioner dollar.

Maersk opjusterer forvenyningerne til selskabets drift, og forventer nu at driftsresultatet (EBITDA) i 2024 vil vokse mellem 4-6 procent.

-mauh
 

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

17.12.2025BITO Storage Systems Nordic A/S

Sponseret

Effektive og miljøvenlige løsninger til den sidste mil med BITO

16.12.2025SCM.dk

Flere ladeparker baner vej for ellastbiler

15.12.2025SCM.dk

Vognmænd: Lad ellastbiler køre uden om vejafgiften

15.12.2025SCM.dk

Skib taber 45 containere i stormvejr

12.12.2025SCM.dk

Salling Group bygger stort ladeanlæg i Køge

09.12.2025SCM.dk

Masser af bananer på britisk kyst

09.12.2025SCM.dk

Flere ulykker kræver bedre sidste-kilometer sikkerhed

08.12.2025SCM.dk

Maersk lancerer nyt alternativt brændstofforsøg

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle