MAN fremskynder tidsplanen for nul-emissions lastbiler

MAN Truck & Bus fremskynder overgangen til nul-emissions lastbiler. Produktionen af MANs tunge e-lastbiler skal efter planen begynde allerede i starten af 2024, med en omgående levering af de første 200 lastbiler. Det er næsten et år tidligere end den oprindelige plan.

Prototype af MAN elektriske lastbil. Foto: MAN.

02.05.2022

SCM.dk

I dag blev den første prototype præsenteret i Nürenberg for offentligheden. Foruden de nye emissionsfrie køretøjer, udvikler MAN også omfattende eMobility løsninger, der skal forberede kunderne til brugen af elektriske køretøjer.

”Vi skal drive elektrificeringen af vores køretøjer endnu hurtigere. Det vil dog kun lykkes for os at øge e-mobiliteten, hvis vi støtter vores kunder i denne transformation og overbeviser dem om fordelene. Til dette formål skaber vi integrerede digitale løsninger og opladningstilbud”, forklarer Alexander Vlaskamp, der er CEO for MAN Truck & Bus koncernen.

Ud over at øge produktionen af elektriske køretøjer er MAN i gang med at intensivere sin research omkring brint mobilitet.

Til formålet præsenterede den bayerske ministerpræsident Markus Söder og den bayerske økonomiminister Hubert Aiwanger i dag en finansieringsgaranti på 8.5 millioner euro til projektet ”Bayern flåden”. I 2024 skal MAN-lastbiler med brint-brændselsceller bevise deres bæredygtighed hos fem kunder i Bayern.

Læs også: 78 el-lastbiler skal håndtere Københavnernes affald

”Fremtiden starter nu – Vi baner vejen for nul emission” – dette var mottoet, under hvilket den München baserede producent af kommercielle køretøjer, MAN Truck & Bus, i dag modtog repræsentanter fra politik, videnskab og industri i Nürnberg, for at præsentere en kommende serieproduceret elektrisk lastbil og for at give startsignalet til et vigtigt fremtidigt brintprojekt.

”MAN accelererer sin transformation og tager store skridt hen imod emissionsfrie køretøjer. Vores fokus hos MAN og i TRATON Group er på batteri-elektriske motorer. De danner grundlag for vores tunge e-lastbiler, som vi lancerer på markedet fra 2024. Først når tilstrækkeligt med grøn brint og den tilsvarende infrastruktur er tilgængelig et godt stykke efter 2030, forventer vi at bruge H2-lastbiler i udvalgte indsatsområder. Det er grunden til at vi forsker i emnet brint, og finansieringen fra delstaten Bayern gør os i stand til at opbygge yderligere ekspertise på området”, sagde Alexander Vlaskamp, CEO for MAN Truck & Bus koncernen, ved arrangementet:

MAN CEO Alexander Vlaskamp meddelte også ved arrangementet, at de første 200 e-lastbiler vil blive bygget i begyndelsen af 2024. De batteri-elektriske lastbiler vil derefter rulle af produktionslinjen på MANs vigtigste e-mobilitetsfabrik i München.

Derudover skal merværdien for batteri-elektriske erhvervskøretøjer øges med ”in house” montering af de såkaldte batteripakker.

Produktion af batteripakken

En central del på vejen til emissionsfri kørsel er køretøjets batterier. MAN begyndte at opbygge sin egen ekspertise inden for montering af batteripakker allerede i foråret 2021. Kernen herfor er ”eMobility Technical Center” på Nürnberg-fabrikken, hvor de første batteripakker til testkøretøjerne siden da er blevet produceret i en egen særskilt produktion.

Læs også: Betonvirksomhed tager tigerspring mod emissionsfri distribution

Batteripakkerne er de største enheder produceret til erhvervskøretøjer. Battericellerne er integreret og styret i batteripakkerne. I den serieproducerede MAN Lion's City E bybus har en batteripakke en kapacitet på 80 kWh. Seks batteripakker er i øjeblikket installeret i den 12 meter langebybus, hvilket giver en rækkevidde på op til 350 km.

Ved en effektivitets test i maj 2021 demonstrerede MAN Lion's City E på imponerende vis, at den kan opnå en endnu betydeligt større rækkevidde under optimale hverdagsforhold. På24 timer kørte MAN-el-bussen 550 kilometer på en offentlig buslinje i München – uden mellemladning. MANs elektriske eBus-løsning viste, hvilke rækkevidder der allerede er mulige i dag, og at disse også afhænger af påvirkningsfaktorer som topografi, kørestil og brug af varme eller aircondition.

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Relateret indhold

02.10.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Digital skiltning skaber overblik i undervisningsmiljøet

30.09.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

Victor er nu en del af teamet som Application Consultant Graduate

26.09.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Trådløse headsets skaber hurtigere hjælp og bedre kundeservice

26.09.2025SCM.dk

Ny robot klarer de krævende og snævre automatiseringsopgaver

26.09.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

Morten er startet som Application Consultant Graduate

26.09.2025SCM.dk

Ny rekord: 661 timer med negative elpriser i 2025

25.09.2025SCM.dk

Mange virksomheder glemmer deres skjulte CO2-synder

25.09.2025SCM.dk

CBS-forsker: Danmark er sårbart overfor cyberangreb – ikke klar til NIS2

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle