Månedens udfordring: Logistikdirektøren som antropolog og facilitator

Han har ansvaret for 10 distributionscentre (DC) – og flere på vej - spredt rundt i Europa, der indtil 2021 var organiseret i to forskellige selskaber. Hans fornemmeste opgave er at hente synergier ud af de 10 DC’er med mere end 3000 ansatte, så logistikken hele tiden forbedrer sig. Det kræver nøje afbalanceret ledelse.

"De nye DC’er bliver så at sige ’bygget på skuldrene’ af de gamle DC, hvor vi hele tiden lærer af erfaringerne", fortæller Ole Thomsen. Foto: JYSK.

26.03.2024

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

”Min største opgave er at udnytte vores netværk af fysiske distributionscentre, menneskelige kompetencer, best practices, teknologi og it, så hvert enkelt DC løbende bliver endnu bedre. Det indebærer masser af viden- og erfaringsdeling på tværs. Det er min opgave at facilitere det samarbejde og finde den rette balance mellem centrale standarder og respekt for de lokale kulturer og kompetencer”, fortæller Ole Thomsen, der er logistikdirektør for JYSK.

Læs også: Månedens udfordring: Omnichannel og klima ryster forsyningskæde-posen

Det indebærer for eksempel, at han rejser meget mellem DC’erne, så han hele tiden er tæt tingene. Interviewet foregår en fredag, og Ole Thomsen har i ugens løb været i Valencia i Spanien, Sofia i Bulgarien og Ecser i Ungarn.

Direktør og antropolog
Han fortæller, at det kræver meget ’fingerspidsfornemmelse’ og, at en stor del af hans arbejde har karakter af antropologisk arbejde. Der er stor forskel på kulturen i Danmark og Holland kontra Ungarn, Bulgarien og Spanien, og det er vigtigt at tage højde for de forskelle, når Ole Thomsen og hans lederhold definerer standarder. Der skal nemlig også være plads til nogle forskelle, og det er vigtigt, at den lokale ledelse og medarbejderstab ikke oplever, at de får en masse centrale koncepter presset ned over hovedet.

”JYSK ekspanderer løbende. Vi er lige nu i færd med at bygge et nyt DC i Holland, og vi har allerede købt jord til endnu et DC i Valencia i Spanien, der efter planen skal åbne i 2027/2028. De nye DC’er bliver så at sige ’bygget på skuldrene’ af de gamle DC, hvor vi hele tiden lærer af erfaringerne og bruger det bedste samtidig med, at vi luger ud i det, der ikke fungerer så godt. Det kræver meget udveksling mellem DC’er, og det er mit ansvar at facilitere den udveksling”, fortæller han.

Læs også: Månedens udfordring: Resiliens kræver stærk indkøbsafdeling

Læring og løbende forbedringer
Det hollandske DC bliver for eksempel i høj grad opført efter samme koncept som det senest opførte DC, nemlig Ecser i Ungarn. Ligesom Valencia-DC’et vil blive bygget på skuldrene af det hollandske DC. ”Det ungarske DC fungerer godt, men der er selvfølgelig altid mulighed for forbedringer. Vi vil for eksempel indføre mere robotautomatisering og kasselager til e-handel i Holland”, fortæller Ole Thomsen og tilføjer:

”Vi opererer i en meget uforudsigelig verden, hvor vi hele tiden skal reagere på forstyrrelser og ændringer. Det er vilkårene”.

Han nævner Ruslands invasion af Ukraine og uroen i Det Røde Hav som to aktuelle eksempler, der griber ind og komplicerer JYSK’s logistik. Det var planen, at det ungarske DC skulle forsyne Rusland; men efter invasionen har JYSK helt trukket sig ud af Rusland. Det ungarske DC fremstod derfor lige pludselig som en potentiel overinvestering, og Ole Thomsen og hans hold har derfor omlagt markederne, så det ungarske DC i starten af 2024 overtog markederne Bosnien og Serbien fra JYSK’s bulgarske DC.

Om Ole Thomsen

Aktuel position: Executive Vice President, Logistics, JYSK.

Uddannelse: Officersuddannelsen, officer af linjen.

Erhvervserfaring: 25 års erfaring med logistikledelse fra JYSK, Dansk Supermarked/Salling Group og REMA Distribution. Bestyrelsesmedlem i Aarhus Havn.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Effektive logistikterminaler og lagerstyring

Talrige undersøgelser og markedsrapporter dokumenterer det: Virksomheder investerer på livet løs i automatiserede og digitale løsninger på lageret. Det sker for at øge effektivitet, fleksibilitet og kvalitet. Men de peger også på, at der stadig er et stort uudnyttet potentiale. Dyk ned i temaet og bliv klogere på udviklingen.

Relateret indhold

12.09.2025SCM.dk

Ramaskrig om producentansvar midlertidigt slukket af Regeringen

11.09.2025SCM.dk

Metalformand fortsætter som formand for Nordic IN

10.09.2025SCM.dk

Arbejdskraft er virksomhedernes vigtigste krav til kommunerne

09.09.2025SCM.dk

Dyrere elmaterialer forhaler tempoet i den grønne omstilling

08.09.2025SCM.dk

Virksomheder misser at udnytte uddannelsesmuligheder trods stor mangel på faglærte

08.09.2025SCM.dk

ESG-mål bliver styringsværktøj i lederaflønning

05.09.2025SCM.dk

Analyse afslører store forskelle i kommunale erhvervsklima

05.09.2025PALOMAT

Sponseret

PRODUKTNYHED fra verdens største leverandør af pallemagasiner

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

Dansk Standard
Kursus
Intern audit af et miljø- og kvalitetsledelsessystem

Få redskaber til at planlægge og udføre intern audit af din organisations ledelsessystem indenfor kvalitet og/eller miljø! På kurset får du styrket din forståelse af audit som værktøj til evaluering og forbedring af ledelsessystemet samt trænet din grundlæggende værktøjskasse som auditor.

Dato

16.09.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale P Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

RELEX Solutions
Messe
RELEX Solutions at NRF

RELEX Solutions is heading to NRF 2025: Retail's Big Show Europe to showcase how our agentic AI transforms retail supply chain planning. Visit us at booth M-087!

Dato

16.09.2025

Sted

NRF 2025, Paris Expo Porte de Versailles