Månedens udfordring: Logistikdirektøren som antropolog og facilitator

Han har ansvaret for 10 distributionscentre (DC) – og flere på vej - spredt rundt i Europa, der indtil 2021 var organiseret i to forskellige selskaber. Hans fornemmeste opgave er at hente synergier ud af de 10 DC’er med mere end 3000 ansatte, så logistikken hele tiden forbedrer sig. Det kræver nøje afbalanceret ledelse.

"De nye DC’er bliver så at sige ’bygget på skuldrene’ af de gamle DC, hvor vi hele tiden lærer af erfaringerne", fortæller Ole Thomsen. Foto: JYSK.

26.03.2024

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

”Min største opgave er at udnytte vores netværk af fysiske distributionscentre, menneskelige kompetencer, best practices, teknologi og it, så hvert enkelt DC løbende bliver endnu bedre. Det indebærer masser af viden- og erfaringsdeling på tværs. Det er min opgave at facilitere det samarbejde og finde den rette balance mellem centrale standarder og respekt for de lokale kulturer og kompetencer”, fortæller Ole Thomsen, der er logistikdirektør for JYSK.

Læs også: Månedens udfordring: Omnichannel og klima ryster forsyningskæde-posen

Det indebærer for eksempel, at han rejser meget mellem DC’erne, så han hele tiden er tæt tingene. Interviewet foregår en fredag, og Ole Thomsen har i ugens løb været i Valencia i Spanien, Sofia i Bulgarien og Ecser i Ungarn.

Direktør og antropolog
Han fortæller, at det kræver meget ’fingerspidsfornemmelse’ og, at en stor del af hans arbejde har karakter af antropologisk arbejde. Der er stor forskel på kulturen i Danmark og Holland kontra Ungarn, Bulgarien og Spanien, og det er vigtigt at tage højde for de forskelle, når Ole Thomsen og hans lederhold definerer standarder. Der skal nemlig også være plads til nogle forskelle, og det er vigtigt, at den lokale ledelse og medarbejderstab ikke oplever, at de får en masse centrale koncepter presset ned over hovedet.

”JYSK ekspanderer løbende. Vi er lige nu i færd med at bygge et nyt DC i Holland, og vi har allerede købt jord til endnu et DC i Valencia i Spanien, der efter planen skal åbne i 2027/2028. De nye DC’er bliver så at sige ’bygget på skuldrene’ af de gamle DC, hvor vi hele tiden lærer af erfaringerne og bruger det bedste samtidig med, at vi luger ud i det, der ikke fungerer så godt. Det kræver meget udveksling mellem DC’er, og det er mit ansvar at facilitere den udveksling”, fortæller han.

Læs også: Månedens udfordring: Resiliens kræver stærk indkøbsafdeling

Læring og løbende forbedringer
Det hollandske DC bliver for eksempel i høj grad opført efter samme koncept som det senest opførte DC, nemlig Ecser i Ungarn. Ligesom Valencia-DC’et vil blive bygget på skuldrene af det hollandske DC. ”Det ungarske DC fungerer godt, men der er selvfølgelig altid mulighed for forbedringer. Vi vil for eksempel indføre mere robotautomatisering og kasselager til e-handel i Holland”, fortæller Ole Thomsen og tilføjer:

”Vi opererer i en meget uforudsigelig verden, hvor vi hele tiden skal reagere på forstyrrelser og ændringer. Det er vilkårene”.

Han nævner Ruslands invasion af Ukraine og uroen i Det Røde Hav som to aktuelle eksempler, der griber ind og komplicerer JYSK’s logistik. Det var planen, at det ungarske DC skulle forsyne Rusland; men efter invasionen har JYSK helt trukket sig ud af Rusland. Det ungarske DC fremstod derfor lige pludselig som en potentiel overinvestering, og Ole Thomsen og hans hold har derfor omlagt markederne, så det ungarske DC i starten af 2024 overtog markederne Bosnien og Serbien fra JYSK’s bulgarske DC.

Om Ole Thomsen

Aktuel position: Executive Vice President, Logistics, JYSK.

Uddannelse: Officersuddannelsen, officer af linjen.

Erhvervserfaring: 25 års erfaring med logistikledelse fra JYSK, Dansk Supermarked/Salling Group og REMA Distribution. Bestyrelsesmedlem i Aarhus Havn.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Effektive logistikterminaler og lagerstyring

Talrige undersøgelser og markedsrapporter dokumenterer det: Virksomheder investerer på livet løs i automatiserede og digitale løsninger på lageret. Det sker for at øge effektivitet, fleksibilitet og kvalitet. Men de peger også på, at der stadig er et stort uudnyttet potentiale. Dyk ned i temaet og bliv klogere på udviklingen.

Relateret indhold

30.07.2025DTU Learn for Life

Sponseret

Styrk dine kompetencer i produktions- og forsyningskæder

30.07.2025SCM.dk

Ny rapport: Klimaskeptisk alliance truer klimahandling

29.07.2025PALOMAT

Sponseret

Tredoble hastigheden på din pallehåndtering - uden brug af truck

23.07.2025SCM.dk

Fremtidens Europa får flere midler til teknologi og grøn omstilling

21.07.2025SCM.dk

Dansk professor hædres som æresdoktor for arbejde med digital innovation

18.07.2025SCM.dk

EU foreslår 90 procents reduktion i udledninger inden 2040

16.07.2025SCM.dk

Konsulenthus: Der kan hentes flere hundrede milliarder ved at samle ind og sortere

15.07.2025SCM.dk

Flere unge vælger tekniske uddannelser og grønne job

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Power Platform – Lav løsninger med Plan Designer

Fra kravindsamling og procesdesign til færdige apps – opdag de nye funktioner i Power Platformen

Dato

13.08.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 14001 kursus: - Diplomkursus i miljøledelse

På to dage præsenteres du for det grundlæggende indhold i ledelsesstandarden ISO 14001:2025 Miljøledelse, og lærer hvordan de enkelte krav efterleves i praksis. Der vil undervejs i kurset være praktiske øvelser, der kan inspirere dig til arbejdet i din egen organisation efterfølgende. Som afslutning følger en multiple choice eksamen, som måler på din erhvervede viden og færdigheder.

Dato

18.08.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhed (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhedskursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af ledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 22000:2018.

Dato

18.08.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Always Azure – Skab værdi med Microsoft Azure

Vil du være på forkant med det nyeste i Azure og få konkrete idéer til, hvordan du udnytter platformen bedst muligt i din virksomhed?

Dato

18.08.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Seminar
ISO 9001 inspirationsseminar

ISO 9001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for formål, baggrund og indhold for ISO 9001 standarden, som er en af de første og mest udbredte standarder og derfor betegnes som ”moderen af alle standarder”.

Dato

21.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Seminar
ISO 9001 inspirationsseminar

ISO 9001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for formål, baggrund og indhold for ISO 9001 standarden, som er en af de første og mest udbredte standarder og derfor betegnes som ”moderen af alle standarder”.

Dato

21.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia