Månedens udfordring: Logistikdirektøren som antropolog og facilitator

Han har ansvaret for 10 distributionscentre (DC) – og flere på vej - spredt rundt i Europa, der indtil 2021 var organiseret i to forskellige selskaber. Hans fornemmeste opgave er at hente synergier ud af de 10 DC’er med mere end 3000 ansatte, så logistikken hele tiden forbedrer sig. Det kræver nøje afbalanceret ledelse.

"De nye DC’er bliver så at sige ’bygget på skuldrene’ af de gamle DC, hvor vi hele tiden lærer af erfaringerne", fortæller Ole Thomsen. Foto: JYSK.

26.03.2024

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

”Min største opgave er at udnytte vores netværk af fysiske distributionscentre, menneskelige kompetencer, best practices, teknologi og it, så hvert enkelt DC løbende bliver endnu bedre. Det indebærer masser af viden- og erfaringsdeling på tværs. Det er min opgave at facilitere det samarbejde og finde den rette balance mellem centrale standarder og respekt for de lokale kulturer og kompetencer”, fortæller Ole Thomsen, der er logistikdirektør for JYSK.

Læs også: Månedens udfordring: Omnichannel og klima ryster forsyningskæde-posen

Det indebærer for eksempel, at han rejser meget mellem DC’erne, så han hele tiden er tæt tingene. Interviewet foregår en fredag, og Ole Thomsen har i ugens løb været i Valencia i Spanien, Sofia i Bulgarien og Ecser i Ungarn.

Direktør og antropolog
Han fortæller, at det kræver meget ’fingerspidsfornemmelse’ og, at en stor del af hans arbejde har karakter af antropologisk arbejde. Der er stor forskel på kulturen i Danmark og Holland kontra Ungarn, Bulgarien og Spanien, og det er vigtigt at tage højde for de forskelle, når Ole Thomsen og hans lederhold definerer standarder. Der skal nemlig også være plads til nogle forskelle, og det er vigtigt, at den lokale ledelse og medarbejderstab ikke oplever, at de får en masse centrale koncepter presset ned over hovedet.

”JYSK ekspanderer løbende. Vi er lige nu i færd med at bygge et nyt DC i Holland, og vi har allerede købt jord til endnu et DC i Valencia i Spanien, der efter planen skal åbne i 2027/2028. De nye DC’er bliver så at sige ’bygget på skuldrene’ af de gamle DC, hvor vi hele tiden lærer af erfaringerne og bruger det bedste samtidig med, at vi luger ud i det, der ikke fungerer så godt. Det kræver meget udveksling mellem DC’er, og det er mit ansvar at facilitere den udveksling”, fortæller han.

Læs også: Månedens udfordring: Resiliens kræver stærk indkøbsafdeling

Læring og løbende forbedringer
Det hollandske DC bliver for eksempel i høj grad opført efter samme koncept som det senest opførte DC, nemlig Ecser i Ungarn. Ligesom Valencia-DC’et vil blive bygget på skuldrene af det hollandske DC. ”Det ungarske DC fungerer godt, men der er selvfølgelig altid mulighed for forbedringer. Vi vil for eksempel indføre mere robotautomatisering og kasselager til e-handel i Holland”, fortæller Ole Thomsen og tilføjer:

”Vi opererer i en meget uforudsigelig verden, hvor vi hele tiden skal reagere på forstyrrelser og ændringer. Det er vilkårene”.

Han nævner Ruslands invasion af Ukraine og uroen i Det Røde Hav som to aktuelle eksempler, der griber ind og komplicerer JYSK’s logistik. Det var planen, at det ungarske DC skulle forsyne Rusland; men efter invasionen har JYSK helt trukket sig ud af Rusland. Det ungarske DC fremstod derfor lige pludselig som en potentiel overinvestering, og Ole Thomsen og hans hold har derfor omlagt markederne, så det ungarske DC i starten af 2024 overtog markederne Bosnien og Serbien fra JYSK’s bulgarske DC.

Om Ole Thomsen

Aktuel position: Executive Vice President, Logistics, JYSK.

Uddannelse: Officersuddannelsen, officer af linjen.

Erhvervserfaring: 25 års erfaring med logistikledelse fra JYSK, Dansk Supermarked/Salling Group og REMA Distribution. Bestyrelsesmedlem i Aarhus Havn.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

17.04.2024SCM.dk

Maersk opgiver at sælge containerfabrikker

17.04.2024SCM.dk

SBTi’s accept af klimakreditter er tegn på ny klimaøkonomi

14.04.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

10.04.2024SCM.dk

Et væld af nye emballageformer står på spring i Danmark

09.04.2024Industriens Fond

Sponseret

Kan vi klare os uden Kina?

05.04.2024Global AGV

Sponseret

5 fordele ved at skalere din produktion med AGV

03.04.2024WITRON Group

Sponseret

20 years of successful partnership

02.04.2024SCM.dk

Cybersikkerhed giver nye karriereveje for unge

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle