McKinsey: Sådan vil den selvkørende lastbil påvirke fremtiden

Lavere omkostninger, hurtigere forretningsgange og nye mønstre i verdenshandlen. Effekten af de selvkørende lastbiler – og automation generelt – i de kommende år bliver stor, vurderer McKinsey.

Selvom totalt autonome lastbiler som Volvos Vera-koncept stadig er et stykke fra at rulle rundt på vejene, så kommer de selvkørende lastbiler til at påvirke industrien i stor stil, vurderer McKinsey. Illustration: Volvo.

14.12.2018

SCM.dk

Som den faste læser på SCM.dk ved, så teknologien på vej frem og adskillige virksomheder som eksempelvis DB Schenker, Volvo og Tesla arbejder med de forskellige muligheder, herunder platooning, som Scania allerede eksperimenterede med forrige år.

Alene i USA estimerer McKinsey at de autonome lastbiler (At’ere) kan spare den amerikanske truckingindustri for op mod 125 mia. dollars (820 mia. kr.), men hvor de penge ender, og hvordan, er et mere åbent spørgsmål. Og hvad med chaufførerne?

McKinsey peger videre på, at lastbilindustrien i USA er enorm, men også konservativ og på mange måder uforandret i årtier. Men det er selvsagt ved at ændre sig. De første selvkørende leverancer er allerede afleveret, og ombygningen af traditionelle lastbiler til selvkørende bliver stadig billigere, ifølge McKinsey startende ved under 200.000 kr.

Radikale ændringer
McKinsey har analyseret, hvordan AT’erne vil påvirke forskellige dele af transportindustrien, lige fra godsjernbanerne over distributionscentrene til havne og rederier. Her fremhæves især potentialet i, at en lang række faciliteter vil komme til at være i drift døgnet rundt, året rundt, hvilket på sigt vil gøre udsving på døgn-, uge- og månedsbasis til fortid, og samtidig hæve tempoet i hele branchen.

AT’ernes største impact vil dog naturligvis blive i truckingsektoren og her ser McKinsey fire centrale effekter, som branchens aktører vil få at mærke:

  1. Driftsomkostningerne vil falde, selvom investeringsudgifterne til dyrt materiel vil stige, hvilket vil udfordre mange virksomheder.
  2. AT’erne vil formentlig føre til konsolideringer af lastbilflåderne i USA, som er meget fragmenteret i dag.
  3. AT’erne vil formentlig afhjælpe industriens kapacitetsudfordringer, ikke mindst ved at modarbejde den massive mangel på chauffører, USA har kæmpet med i årevis.
  4. AT’erne vil give flere lastbilfabrikanter mulighed for at komme ind på transportmarkedet.

Hvad driftsomkostningerne angår, så peger McKinsey på, at de største besparelser vil blive hentet på de mindskede lønudgifter. Det er dog ikke nødvendigvis dårligt nyt for chaufførerne, da mange de job, AT’erne vil kunne overtage, i dag er ubesatte. Det gælder ikke mindst langturschauffører, som er den mindst populære stilling blandt de kommercielle kørere.

Læs også: Toyota smider 17 mia. i selvkørende biler

Afslutningsvis konkluderer McKinsey, at AT’ernes indtog vil ændre industrien radikalt og skabe hurtigere flows og nye mønstre for transport og handel. For den enkelte virksomhed gælder det først og fremmest om at følge med i udviklingen. Hvis man nøjes med at kigge på fra sidelinjen, som McKinsey skriver, så risikerer man teknologien, og den værdi, den skaber, passerer forbi.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

18.12.2025AGR

Sponseret

Økonomi i forsyningskæden kræver mere end omkostningskontrol

11.12.2025SCM.dk

Der er stadig langt mellem kvinderne i toppen af dansk erhvervsliv

11.12.2025SCM.dk

Månedens udfordring: Vores forsyningskæde skal kunne tilfredsstille mange forskellige behov

11.12.2025Inact ApS

Sponseret

Hvordan en kommerciel tilgang optimerede hele Frederiksen Scientific

08.12.2025Inact ApS

Sponseret

Wicked problems i supply chain

06.12.2025SCM.dk

Stort potentiale for håndtering af risikostyring og compliancekrav

05.12.2025SCM.dk

Danske familievirksomheder mærker voksende pres på omsætningen

04.12.2025Dansk Standard

Sponseret

ISO 14001:2026 på vej: Nye dokumentationskrav og integrering af klima og biodiversitet

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle