McKinsey: Sådan vil den selvkørende lastbil påvirke fremtiden

Lavere omkostninger, hurtigere forretningsgange og nye mønstre i verdenshandlen. Effekten af de selvkørende lastbiler – og automation generelt – i de kommende år bliver stor, vurderer McKinsey.

Selvom totalt autonome lastbiler som Volvos Vera-koncept stadig er et stykke fra at rulle rundt på vejene, så kommer de selvkørende lastbiler til at påvirke industrien i stor stil, vurderer McKinsey. Illustration: Volvo.

14.12.2018

SCM.dk

Som den faste læser på SCM.dk ved, så teknologien på vej frem og adskillige virksomheder som eksempelvis DB Schenker, Volvo og Tesla arbejder med de forskellige muligheder, herunder platooning, som Scania allerede eksperimenterede med forrige år.

Alene i USA estimerer McKinsey at de autonome lastbiler (At’ere) kan spare den amerikanske truckingindustri for op mod 125 mia. dollars (820 mia. kr.), men hvor de penge ender, og hvordan, er et mere åbent spørgsmål. Og hvad med chaufførerne?

McKinsey peger videre på, at lastbilindustrien i USA er enorm, men også konservativ og på mange måder uforandret i årtier. Men det er selvsagt ved at ændre sig. De første selvkørende leverancer er allerede afleveret, og ombygningen af traditionelle lastbiler til selvkørende bliver stadig billigere, ifølge McKinsey startende ved under 200.000 kr.

Radikale ændringer
McKinsey har analyseret, hvordan AT’erne vil påvirke forskellige dele af transportindustrien, lige fra godsjernbanerne over distributionscentrene til havne og rederier. Her fremhæves især potentialet i, at en lang række faciliteter vil komme til at være i drift døgnet rundt, året rundt, hvilket på sigt vil gøre udsving på døgn-, uge- og månedsbasis til fortid, og samtidig hæve tempoet i hele branchen.

AT’ernes største impact vil dog naturligvis blive i truckingsektoren og her ser McKinsey fire centrale effekter, som branchens aktører vil få at mærke:

  1. Driftsomkostningerne vil falde, selvom investeringsudgifterne til dyrt materiel vil stige, hvilket vil udfordre mange virksomheder.
  2. AT’erne vil formentlig føre til konsolideringer af lastbilflåderne i USA, som er meget fragmenteret i dag.
  3. AT’erne vil formentlig afhjælpe industriens kapacitetsudfordringer, ikke mindst ved at modarbejde den massive mangel på chauffører, USA har kæmpet med i årevis.
  4. AT’erne vil give flere lastbilfabrikanter mulighed for at komme ind på transportmarkedet.

Hvad driftsomkostningerne angår, så peger McKinsey på, at de største besparelser vil blive hentet på de mindskede lønudgifter. Det er dog ikke nødvendigvis dårligt nyt for chaufførerne, da mange de job, AT’erne vil kunne overtage, i dag er ubesatte. Det gælder ikke mindst langturschauffører, som er den mindst populære stilling blandt de kommercielle kørere.

Læs også: Toyota smider 17 mia. i selvkørende biler

Afslutningsvis konkluderer McKinsey, at AT’ernes indtog vil ændre industrien radikalt og skabe hurtigere flows og nye mønstre for transport og handel. For den enkelte virksomhed gælder det først og fremmest om at følge med i udviklingen. Hvis man nøjes med at kigge på fra sidelinjen, som McKinsey skriver, så risikerer man teknologien, og den værdi, den skaber, passerer forbi.

-AK

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes - en del af den digitale forsyningskæde

PlanEven

Sponseret

Optimering af indkøbsprocesser med ordreportal

Relateret indhold

09.10.2024SCM.dk

Uddannelse i kvanteteknologi løftes med millioner

09.10.2024SCM.dk

Nyt nordisk samarbejde om forsyningssikkerhed

07.10.2024SCM.dk

EU planlægger at udskyde afskovnings-direktivet

04.10.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: CBAM

02.10.2024SCM.dk

PEAK SYSTEMS får flere muskler til international vækst

01.10.2024SCM.dk

Governance, teknologi og sund fornuft

01.10.2024EAB Lagerindretning

Sponseret

𝗗𝗲𝗿𝗳𝗼𝗿 𝗵𝗼𝗹𝗱𝗲𝗿 𝗱𝗲𝘁! 🚀

27.09.2024SCM.dk

Investeringer er ikke i tråd med klimaløfter i Europas topvirksomheder

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Brother Nordic A/S
Messe
Processteknik 2024, Göteborg

Et mødested for fremtidens procesindustri.

Dato

08.10.2024

Tid

09:00

Sted

Svenska mässan, Göteborg

Brother Nordic A/S
Messe
Scanpack 2024, Göteborg

I Göteborg deltager vores svenske kolleager i Skandinaviens førende fagmesse inden for emballage.

Dato

22.10.2024

Tid

10:00

Sted

Svenska mässan, Göteborg

Consafe Logistics
Webinar
Unlock AI to Boost Warehouse Efficiency

Lager & Transport Logistikmagasinet invites you to a webinar with Linda Frygell, Group Product and Partner Manager at Consafe Logistics, where she will share insights on how cutting-edge AI technology is transforming warehouse management and logistics.

Dato

23.10.2024

Tid

13:00

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Leanværktøjer

Dette kursus, som også er et diplommodul, er målrettet dig, der har brug for en værktøjskasse i arbejdet med implementering af Lean i både private og offentlige virksomheder.

Dato

24.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Agile projekter - online - aften

Vil du lære at lede agile projekter professionelt og effektivt? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få indsigt i agile værktøjer og kompetencer i agil projektledelse.

Dato

24.10.2024

Tid

17:00

Sted

Online

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Ledelse og facilitering

Vil du være god til at facilitere møder, workshops, projekter og lignende? Og vil du kunne understøtte relationelle processer, der skaber værdi, mening og ønsket effekt?

Dato

25.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup