Med ny el-lastbil bliver Dachser grønnere i København

Inden udgangen af 2021 går Dachsers projekt med miljøvenlige varetransporter til Hovedstaden i luften. Logistikleverandøren vil nedbringe in CO2-udledning i hjertet af København med fuldt batteridrevne FUSO eCanter-lastbiler.

Det er Dachsers indkøb af en FUSO eCanter, der skal forbedre virksomhedens CO2-regnskab i København. Foto: Dachser.

02.09.2021

SCM.dk

En ambitiøs plan om at gøre leveringerne fra filialen i Hvidovre til centrum af København CO2-neutrale har længe været i støbeskeen for logistikleverandørens danske selskab. Projektet er en del af Dachsers koncept Emission-Free Delivery, som har til formål at støtte op om og videreudvikle miljøvenlig transport i flere europæiske storbyer. Med leveringen af en ny FUSO eCanter før udgangen af året – en lastbil, som er udviklet specifikt til at tage højde for de mange cyklister i København – tager man nu det første skridt i Danmark.

Læs også: Mercedes-Benz’ el-lastbil eActros er klar til serieproduktion

”Med vores nye FUSO eCanter kan vi levere bæredygtigt til vores modtagere i København”, fortæller Peter Hut, General Manager for Dachser Denmarks vejtransportfilial i Hvidovre. ”På den måde mindsker vi støjgener og CO2-udledning – et vigtigt skridt i retning af et miljøvenligt København, når det kommer til godstransport og klimaplanen 2025”.

Sammen om at nå kommunale mål

Københavns Kommunes klimaplan 2025 fastslår blandt andet, at i 2025 skal 30-40 procent af alle tunge køretøjer, der færdes inden for kommunens grænser bruge såkaldte ”nye drivmidler”. Det indebærer et skifte fra benzin og diesel til grønnere drivmidler som el, brint og biobrændstoffer, som man forventer vil nedbringe CO2-udledningen i hovedstaden fra netop denne del af transportsektoren med omkring 10.000 ton. Dachser vil gerne bidrage til at nå dette mål, og forventningerne til projektet med miljøvenlige leveringer i hovedstaden er høje.

”Klimabeskyttelse fylder mere og mere på både vores og vores kunders dagsorden, og det er vigtigt for os at imødekomme kundernes krav til miljøvenlige transporter. Men vi arbejder ikke med færdige pakkeløsninger: I projektet får vi støtte fra vores hovedkontor, så vi kan finde frem til en løsning, der er tilpasset vores lokale behov. Næste skridt på vores rejse mod miljøvenlig transport bliver at udvide til to FUSO eCanter-lastbiler i første kvartal af 2022,” afrunder General Manager Peter Hut.

Læs også: Dachser udvider emissionsfri levering til 11 europæiske byer

DACHSER Emission-Free Delivery er et innovativt koncept for bylogistik, som er baseret på en modulær værktøjskasse til levering i centrum af større byer. I 2021 meldte logistikleverandøren ud, at konceptet inden for miljøvenlig transport i storbyerne snart vil blive lanceret i 11 europæiske storbyer i tillæg til blandt andre Stuttgart og Oslo, hvor DACHSER Emission-Free Delivery-konceptet allerede er implementeret.

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

29.04.2025KNAPP A/S

Sponseret

Grossist investerer i fremtidens kundebehov

28.04.2025SSI Schäfer

Sponseret

Apotea og SSI SCHÄFER fortsætter deres langsigtede partnerskab

28.04.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Tag din lagerstyring til nye højder med RFID-labels

28.04.2025SCM.dk

Lageret kan ikke længere bare ’kaste flere folk ind’ i højsæsoner

28.04.2025Swisslog

Sponseret

Interview med Swisslogs Predrag Djukanovic om AMR'er og den rolle, de spiller i fremtiden for lagre og forsyningskæder.

28.04.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

Hvorfor den rigtige software er nøglen til succesfuld lagerautomatisering

28.04.2025Hans Schourup A/S

Sponseret

Effektiv lagerstyring med fokus på bæredygtighed

28.04.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Sådan får du flow i intralogistikken med MES og WMS i samspil

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle