Mellemklasselastbil styrer uden om vejafgift

Vejafgift giver vognmænd en udfordring – men IVECO kan tilbyde en løsning på vejafgiften med mellemklasselastbilen Eurocargo, der med en typegodkendt totalvægt på 11,99 ton undviger afgiften. En forskel på 10 kg kan virke beskeden på papiret, men de økonomiske konsekvenser er alt andet end små.

"Selv ved distributionskørsel kan vejafgift hurtigt løbe op i mere end 20.000 kr. per bil. Så en undvigelse af vejafgiften kan hurtigt blive en stor besparelse for en flådeejer", siger Kåre Neergaard. Foto: IVECO

02.05.2025

SCM.dk

Siden januar 2025 har nye regler betydet, at lastbiler med en tilladt totalvægt på 12 ton eller derover er omfattet af en ny kilometerbaseret vejafgift i Danmark. IVECO kan dog tilbyde en løsning på problematikken, der er særligt velegnet til distributionskørsel. Eurocargo MY24, som er en klassisk mellemklasse-lastbil, tilbydes nu med en typegodkendt totalvægt på 11,99 ton.

Mens en forskel på 10 kilo måske kan virke beskeden på papiret, er de økonomiske konsekvenser alt andet end små. Vejafgiften er baseret på både kørt distance og lastbilens emissioner – og for virksomheder med større flåder eller mange daglige kilometer på vejene, kan det hurtigt løbe op i titusindvis af kroner om året per bil.

"Med Eurocargo giver vi vognmænd en reel mulighed for at undgå den nye vejafgift, uden at gå på kompromis med hverken kapacitet eller driftssikkerhed”, siger Kåre Neergaard, Head of Product & Marketing i Hedin Nordic Truck (Tidligere IVECO Danmark).

Størstedelen af statsvejnettet samt en stor del af det kommunale vejnet er omfattet af vejafgift– i alt omkring 10.900 kilometer, som for mange vognmænd betyder en ny og ganske betydelig udgift, som æder af profitmargenerne.

Netop derfor er Eurocargo med 11,99 ton i tilladt totalvægt en gamechanger. Den undgår vejafgiften og tilbyder samtidig de samme kvaliteter og egenskaber, som modellen er kendt for.

Læs også: Stærkt kvartal for PostNord – pakkeforretningen trækker læsset

"Eurocargo i denne version er langt fra nogen kompromisløsning. Den kan stadig håndtere op til 18 paller, og med automatgear, adaptiv fartpilot og moderne sikkerhedsteknologi er komfort og køreglæde helt i top. Du får stadig den driftssikre arbejdshest, som Eurocargo er kendt for – bare uden afgiften”, siger Kåre Neergaard.

Det handler ikke kun om at undgå en afgift – det handler om at bevare konkurrenceevne. I et presset transportmarked er alle besparelser vigtige.

"For mange mindre og mellemstore vognmænd er det her en måde at tage kontrol over deres driftsomkostninger. Med Eurocargoen kan vi tilbyde en letlastbil med tunglastydelse”, siger Kåre Neergaard.

Kilde: IVECO

/ PiB

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Nævnt i denne artikel:

Relateret indhold

27.11.2025SCM.dk

Punktligheden på containerfragt har det svært

27.11.2025SCM.dk

Constellation styrker dansk kølelogistik med opkøb af frysehus i Køge

27.11.2025SCM.dk

Bring og IKEA ruller fuldt elektriske leveringer ud i det meste af Danmark

26.11.2025SCM.dk

Suez-kanalen: Maersk vender tilbage så snart, det er muligt

21.11.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

21.11.2025SCM.dk

Tre grønne søfragtsråd til ministeren efter IMO-skuffelsen

21.11.2025SCM.dk

Danskerne handler mere trygt og globalt end nogensinde før

20.11.2025SCM.dk

Rapport: Løs el-ledning på containerskib rev bro ned

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle