Mennesker betyder alt for Carlsbergs vedligeholdelsesstrategi

At få mennesker til at arbejde i forandringsprocesser har været den store udfordring for vedligeholdelseschef i Carlsberg Allan Pedersen, der gør foreløbig status på 15 års indsats.

30.04.2013

SCM.dk

”Vi vil helst opkvalificere vores nuværende ansatte, men vi har set, at kravene bliver så voldsomme, at nogen må stå af”, fortæller vedligeholdelseschef Allan Pedersen. Foto: Carlsberg. .

Da Carlsberg Danmark i 2012 blev kåret som Europas bedste til systematisk forebyggende vedligehold var det på baggrund af en 15-årig lang indsats med at optimere vedligeholdelsesprocesserne på tapperiet i Fredericia. Vedligeholdelseschef Allan Pedersen har været med hele vejen og han fortæller, at den største udfordring har været at få mennesker til at arbejde i forandringsprocesser.

Den effektivisering, som Carlsbergs vedligehold har været igennem, har haft store omkostninger for operatører og teknikeres arbejdsområder, der er radikalt ændret. Operatørerne er blevet opgraderet og har delvist overtaget teknikernes afhjælpende vedligeholdsarbejde, og teknikerne beskæftiger sig nu i langt højere grad med strategisk planlægning og årsagsanalyser.

Læs også: Dansk erhvervsliv overser potentiale på 100 milliarder

Lige nu kæmper Allan Pedersen især med at øge kompetencerne blandt operatørerne. Bare det at finde tiden til kompetenceudvikling er en svær øvelse, da tempoet i dag er meget hurtigere end for bare fem år siden.

”I dag skal en operatør hos os både kunne overskue komplicerede processer, være analytisk og årsagsfokuseret, samt kende til teknikken. Det er sgu’ meget at forlange af en medarbejder, der har haft en helt anden funktion i mange år”, siger Allan Pedersen. Han fortæller, at indsatsen for at øge kompetencerne gik godt i en lang periode, men at det i øjeblikket er nede i en bølgedal. Den primære årsag er, at det er vanskeligt at opkvalificere medarbejderstaben hurtigt nok samt at finde nye kvalificerede operatører og teknikere.

”Vi vil helst opkvalificere vores nuværende ansatte, men vi har set, at kravene bliver så voldsomme, at nogen må stå af”, siger vedligeholdelseschefen.

<p>”I dag skal en operatør hos os både kunne overskue komplicerede processer, være analytisk og årsagsfokuseret, samt kende til teknikken. Det er sgu’ meget at forlange af en medarbejder, der har haft en helt anden funktion i mange år”</p>

Allan Pedersen, vedligeholdelseschef i Carlsberg

Vedligeholdelsesomkostninger halveret
Meget er forandret, siden forandringernes vinde begyndte at blæse igennem tappehallerne. Teknikerstaben er reduceret, og operatørerne står nu på egne ben, hvis en maskine bryder sammen klokken to om natten. Carlsberg forventer, at operatørerne selv kan løse 80 procent af de akut opståede problemer, og de skal også selv rundt med smørekanden på anlæggene.

Resultatet af den mangeårige indsats er da også til at få øje på, når det gælder omkostningerne til vedligehold. De er ifølge Allan Pedersen reduceret til under halvdelen af, hvad de var for 15 år siden. Til gengæld har indsatsen ikke haft målbar effekt på det såkaldte Overall Equipment Effectiveness (OEE), som blikket nu rettes mere mod at øge, blandt ved at videreudvikle leankulturen.

Perspektiverne for den fortsatte procesoptimering af vedligehold i de kommende år bliver at klæde teknikerne endnu bedre på til at udfylde rollen som strategisk tænkende projektledere. I det hele taget skal der fortsættes i den retning, som de første 15 års arbejde har anvist.      

Markant mindre kalenderstyring
De radikale forandringer som Carlsbergs vedligehold har været igennem træder især frem, når der ses på de kalenderstyrede vedligehold, der er nedbragt fra 7.000 til 3.000 per år. Dermed er Carlsberg i stor udstrækning gået fra faste reparationsrutiner, hvor maskindele blev udskiftet, selv om de var velfungerende, til en strategisk tilgang til de enkelte vedligeholdelsesaktiviteter. Hele øvelsen har handlet om at minimere omkostningerne til vedligehold uden at kompromittere maskinparkens pålidelighed. Det er blandt andet sket ved, at operatørerne i dag bruger deres sanser til at bestemme, hvornår en del skal udskiftes.   

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

17.11.2025Global AGV

Sponseret

Automatiser din logistik helt selv

12.11.2025Global AGV

Sponseret

Book et GRATIS automationstjek med Global AGV og se en direkte besparelsen

10.11.2025SCM.dk

RAWBITE samler produktionen i Tyskland for at imødekomme stigende efterspørgsel

04.11.2025SCANLOX ApS

Sponseret

En endagstest, det er helt normalt

03.11.2025Fyns Kran Udstyr A/S

Sponseret

WILLBRANDT Gummiteknik har fokus på arbejdsmiljø og effektivitet med en vakuumløfter fra Schmalz

29.10.2025Global AGV

Sponseret

Kom til Automationsdag hos BILA - Oplev automation hands on🤖

29.10.2025SCM.dk

Spatial AI sparker det næste spring i automation på fabriksgulvet i gang

28.10.2025SCM.dk

Plantebøfproducent får 300 millioner til ny fabrik og eksporteventyr

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding