Netbutikkerne er nervøse før årets højsæson

Mange netbutikker frygter, at det vigtige 4. kvartal med Black Friday og julesalget vil blive præget af tilbageholdende forbrugere. Det viser en ny medlemsundersøgelse fra Dansk Erhverv.

Mange netbutikker frygter, at det vigtige 4. kvartal med Black Friday og julesalget vil blive præget af tilbageholdende forbrugere. Det viser en ny medlemsundersøgelse fra Dansk Erhverv. Foto: Arkivfoto..

16.11.2022

SCM.dk

Højsæsonen står for døren i dansk e-handel, men mange netbutikker er nervøse for, hvad der venter bag døren. I en ny medlemsundersøgelse vurderer mere end fire ud af ti virksomheder, at omsætningen i 4. kvartal bliver lavere end samme periode sidste år. Knap hver fjerde har positive forventninger, mens hver tredje forventer, at omsætningen rammer samme niveau. De mindst negative er dem, der kun har e-handel.

Læs også: Corona vender op og ned på danskeres nethandelsmønstre

Det er første gang, siden Dansk Erhverv lancerede E-handelsbarometeret i 2019, at der er så mange med negative forventninger. Det er iøjnefaldende, men det skal ses i den rette kontekst, mener Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.

”Samme periode sidste år var der corona-restriktioner og feriepenge-udbetalinger. Nu er forbrugertilliden i bund, renterne går op og det samme gør den generelle makroøkonomiske usikkerhed. Det kan man også mærke hos netbutikkerne, og derfor er det naturligt, at de er lidt nervøse for højsæsonen”, siger Niels Ralund.

Det viser sig også, når virksomhederne bliver spurgt direkte til Black Friday. Tre ud af fire butikker forventer, at salget bliver det samme eller mindre end sidste år, mens kun hver 6. forventer et større salg.

”Jeg vil dog sige, at hvis vi kan ramme niveauet for Black Week 2021, så er det omstændighederne taget i betragtning flot, for der var situationen helt anderledes. Udfordringen for netbutikkerne er så, at deres udgifter er steget markant”, siger Niels Ralund.

Opbremsning
Nervøsiteten blandt netbutikkerne hænger formentlig også sammen med, at højsæsonen falder lige efter et 3. kvartal, der bød på vigende salg hos mange netbutikker. 36 procent af virksomhederne forventede i 2. kvartal, at de i 3. kvartal ville få et lavere salg sammenlignet med samme periode sidste år. I den nye undersøgelse svarer 41 procent, at de oplevede tilgang i salget. Det gik altså kort fortalt værre end forventet i 3. kvartal:

”Vi skal igen huske sammenligningsgrundlaget, men tendensen er ret klar: Der er sket en opbremsning, og det smitter af på humøret og forventningerne op til Black Friday og julesalget”, forklarer Niels Ralund.

Dansk Erhvervs e-handelsdirektør forstår godt, at butikkerne er ekstra spændte på det vigtige 4. kvartal, men han håber og tror, at de bliver positivt overraskede:
”Jeg tror ikke, at vi pludselig ser forbrugerne gå amok, men det lune vejr og de lavere energiregninger har måske givet lidt mere luft i manges privatøkonomi. Kombineret med de mange gode tilbud i perioden kan det forhåbentligt give et boost til netbutikkerne. Det bliver i alle tilfælde interessant at følge”, konstaterer Niels Ralund.

- PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

30.04.2025SCM.dk

Stærkt kvartal for PostNord – pakkeforretningen trækker læsset

30.04.2025SCM.dk

Cybertruslen mod transportsektoren er meget høj

29.04.2025SCM.dk

Øget containeromsætning i Aarhus Havn

28.04.2025SCM.dk

Told-krigen mellem Kina og USA udløser bølge af aflyste sejladser

25.04.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Få styr på emballagekravene og styrk både flow og bundlinje

24.04.2025SCM.dk

Esbjerg Havn klar til at modtage større skibe

24.04.2025SCM.dk

Whistleblower-sager fordoblet hos Maersk

23.04.2025Descartes

Sponseret

Ny undersøgelse viser, at 39 % af virksomhederne ser overholdelse af handelsregler som en konkurrencefordel

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle