Novozymes gør livet lettere for kunderne

Den danske enzymproducent tilbyder de store kunder en avanceret it-baseret integrationsløsning, der frigiver tid og reducerer omkostninger hos kunderne.

Novozymes vandt i 2013 den årlige ”supplier award” af en af virksomhedens største kunder. De GUSI-baserede integrationsløsninger har også bidraget til denne anerkendelse. Foto: Novozymes..

03.01.2014

SCM.dk

Novozymes oplever en stigende global konkurrence på enzymmarkedet og er derfor altid på udkig efter måder, hvorpå virksomheden kan adskille sig fra konkurrenterne og tilbyde kunderne mere værdi.

Læs også: Automatisk varebestilling løfter Matas

”Vi gennemfører mange såkaldt joint value chain-projects med vores kunder, og siden 2002 har vi tilbudt vores største kunder system integrationsløsninger, hvor vi fuldautomatiserer flowet af informationer mellem Novozymes og vores kunder”, fortæller Helle Skøtt, der er Global Customer Integration Manager.

Motorvej til de store kunder
Virksomheden har flere tusinde kunder, som dækker over en stor mangfoldighed både i form af størrelse, type og branche. Novozymes arbejder med en overordnet segmenteringsmodel, der segmenterer kunder efter en række vigtige faktorer. Det sikrer, at Novozymes kan tilbyde integrationsløsninger, der passer kundernes processer og teknisk parathed samt samhandelsrelationens karakter.

Kundeintegrationsløsningerne er blandt andet relevante for Novozymes’ store strategiske kunder i CPG-sektoren (consumer packaged goods), der er kendetegnet ved stor volumen og mange leveringer, transaktioner og ordrer.

”Her giver det rigtig god mening at automatisere flowet af informationer mellem kunderne og os. Vi anvender GUSI-standarden i disse integrationer, og det giver både os og kunderne den store fordel, at vi derved taler samme sprog, at vi reducerer implementeringstiden og undgår ”spaghetti-integration” i form af mange forskellige integrationsløsninger, som kræver mange kræfter at vedligeholde. En implementering bliver dog aldrig 100 procent plug-and-play, fordi kunders ERP-systemer og processer som udgangspunkt er forskellige”, fortæller Helle Skøtt og tilføjer:

”Det handler om at skabe værdi for kunderne. Vi skal løbende arbejde med at gøre os attraktive for kunderne”. I dag kører en betragtelig del af omsætningen via GUSI integrationsløsningerne, og Novozymes vurderer selv, at det fulde potentiale er cirka det dobbelte.

”Rent personligt giver det en stor tilfredsstillelse professionelt at kunne rådgive og arbejde tæt sammen med så store og dygtige virksomheder, der på mange områder anses for at være frontløbere”, fortæller Helle Skøtt, Novozymes. Foto: Novozymes..

It og standarder baner vejen
Novozymes’ GUSI-baserede kundeintegrationsløsninger dækker både over traditionel ordrehåndtering og over mere avancerede VMI-løsninger (vendor managed inventory), hvor Novozymes modtager forbrugs- og prognosedata fra kunden, som danner basis for, at Novozymes selv styrer kundens lager af enzymer fra Novozymes.

”Ved VMI-løsningerne overtager vi ansvaret for kundens råvarelager af enzymer og har altså ansvaret for, at kunden altid har en lagerbeholdning inden for et aftalt minimums- og maksimumsspænd. Det er en lettelse for kunderne, fordi behovet for ressourcer til lager- og indkøbsstyring reduceres, og de så i stedet kan fokusere deres ressourcer på deres kerneforretning”, fortæller Helle Skøtt.

Hun peger dog også på, at når GUSI-løsningerne er implementeret og kører i drift, er det aldrig 100 procent problemfrit. I praksis opstår der altid behov for en anden type support, idet det sker, at data ikke bliver overført korrekt, at kunden ændrer i sin eksisterende brugergrænseflade, opgraderer brugergrænsefladen eller andre ændringer, der kan skabe forstyrrelser.

En anden udfordring ved overgangen fra en traditionel kunde-leverandørrelation til VMI er, at det kræver en del træning og forandringsledelse. De berørte medarbejdere hos både kunden og leverandøren skal vænne sig til en ny rolle, nye processer og en ny it-brugergrænseflade.

”Det vigtigste instrument til denne forandringsproces er involvering af de berørte medarbejdere så tidligt som muligt. Jo mere indflydelse og inddragelse de oplever, jo nemmere forløber overgangsfasen”, fortæller Helle Skøtt.

Kunderne søger råd
I dag ved Novozymes’ største kunder, at virksomheden har kompetencerne og erfaringen til effektivt at implementere GUSI-løsninger, og virksomheden oplever regelmæssigt, at de henvender sig for at søge råd og vejledning i forbindelse med implementeringer. Virksomheden oplever også, at de største globale kunder vælger Novozymes som pilotleverandør, når de udvikler nye samarbejds- og integrationsprojekter, fordi de ved, at Novozymes både har kompetencerne og prioriterer den slags højt.

Læs også: Fremtidens ERP skal støtte mennesker

”Rent personligt giver det en stor tilfredsstillelse professionelt at kunne rådgive og arbejde tæt sammen med så store og dygtige virksomheder, der på mange områder anses for at være frontløbere”, fortæller Helle Skøtt og tilføjer:

”Det giver os også gode muligheder for at udbrede GUSI-konceptet og lede kunden i en retning, der matcher vores integrationsstrategi”.

Hvad er GUSI?
Novozymes var i 2003 med til sammen med en række store aktører fra CPG-industrien som Nestlé, Procter & Gamble, Unilever etc. at stifte GUSI-samarbejdet (Global Upstream Supply Initiative). Formålet var at udvikle en standard for integration mellem producenter og leverandører, som både beskriver den tekniske og den procesrelaterede del af samarbejdet. Fra en teknisk vinkel er løsningerne fuldautomatiserede, således at partner kun arbejder i deres eget ERP-system, når standarden er implementeret. Data udveksles elektronisk mellem kundens og leverandørens ERP-systemer.

Standarden er beskrevet i UIM (Upstream Integration Model) og dækker blandt andet VMI (Vendor Managed Inventory) og TOM (Traditional Order Management). GUSI-standarden bruges i dag af et hav af virksomheder i forskellige industrier og bliver i dag drevet af GS1. Se mere på http://gusi.mycgforum.com/ og http://www.gs1.org/upstream/gusi.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

15.09.2025SCM.dk

Dansk teknologi skal gøre rumrobotter selvkørende og pålidelige

15.09.2025SCM.dk

Elektrificering kan styrke både klima, økonomi og arbejdspladser i EU

11.09.2025Consit A/S

Sponseret

Trade365 – Nøglen til en effektiv forsyningskæde

09.09.2025SCM.dk

Fra fremtidsvision til værktøjskasse – AI er flyttet ind i hverdagen

09.09.2025SCM.dk

Russiske hackere går målrettet efter vestlige logistikaktiviteter

04.09.2025SCM.dk

AI rykker fra skrivebordet ind i maskinrummet

02.09.2025SCM.dk

AI og cybersikkerhed sætter dagsordenen på Technomania

01.09.2025SCM.dk

Dansk cybersikkerhed indtager internationalt niveau

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Uddannelse
Kvalitetsleder

Kompetencegivende kvalitetslederuddannelse

Dato

18.09.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Seminar
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Implement Consulting Group
Webinar
Boost production scheduling efficiency with SAP PP/DS Boost production scheduling efficiency with SAP PP/DS

Effective PP/DS integration and advanced workload management

Dato

18.09.2025

Tid

10:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

22.09.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Sæt dit ledelsessystem i drift

Med dette to-dages kursus bliver du klar til at udvikle, implementere og drive et effektivt ledelsessystem i din virksomhed

Dato

22.09.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale 0, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Environmental Management System Auditor/Lead Auditor Training Course as per ISO 14001:2015 | CQI and IRCA Certified Course ID: 17913

This 5 day course provides the knowledge and skills needed to organize and lead Environmental Management System audits.

Dato

22.09.2025

Sted

Odense