Novozymes gør livet lettere for kunderne

Den danske enzymproducent tilbyder de store kunder en avanceret it-baseret integrationsløsning, der frigiver tid og reducerer omkostninger hos kunderne.

Novozymes vandt i 2013 den årlige ”supplier award” af en af virksomhedens største kunder. De GUSI-baserede integrationsløsninger har også bidraget til denne anerkendelse. Foto: Novozymes..

03.01.2014

SCM.dk

Novozymes oplever en stigende global konkurrence på enzymmarkedet og er derfor altid på udkig efter måder, hvorpå virksomheden kan adskille sig fra konkurrenterne og tilbyde kunderne mere værdi.

Læs også: Automatisk varebestilling løfter Matas

”Vi gennemfører mange såkaldt joint value chain-projects med vores kunder, og siden 2002 har vi tilbudt vores største kunder system integrationsløsninger, hvor vi fuldautomatiserer flowet af informationer mellem Novozymes og vores kunder”, fortæller Helle Skøtt, der er Global Customer Integration Manager.

Motorvej til de store kunder
Virksomheden har flere tusinde kunder, som dækker over en stor mangfoldighed både i form af størrelse, type og branche. Novozymes arbejder med en overordnet segmenteringsmodel, der segmenterer kunder efter en række vigtige faktorer. Det sikrer, at Novozymes kan tilbyde integrationsløsninger, der passer kundernes processer og teknisk parathed samt samhandelsrelationens karakter.

Kundeintegrationsløsningerne er blandt andet relevante for Novozymes’ store strategiske kunder i CPG-sektoren (consumer packaged goods), der er kendetegnet ved stor volumen og mange leveringer, transaktioner og ordrer.

”Her giver det rigtig god mening at automatisere flowet af informationer mellem kunderne og os. Vi anvender GUSI-standarden i disse integrationer, og det giver både os og kunderne den store fordel, at vi derved taler samme sprog, at vi reducerer implementeringstiden og undgår ”spaghetti-integration” i form af mange forskellige integrationsløsninger, som kræver mange kræfter at vedligeholde. En implementering bliver dog aldrig 100 procent plug-and-play, fordi kunders ERP-systemer og processer som udgangspunkt er forskellige”, fortæller Helle Skøtt og tilføjer:

”Det handler om at skabe værdi for kunderne. Vi skal løbende arbejde med at gøre os attraktive for kunderne”. I dag kører en betragtelig del af omsætningen via GUSI integrationsløsningerne, og Novozymes vurderer selv, at det fulde potentiale er cirka det dobbelte.

”Rent personligt giver det en stor tilfredsstillelse professionelt at kunne rådgive og arbejde tæt sammen med så store og dygtige virksomheder, der på mange områder anses for at være frontløbere”, fortæller Helle Skøtt, Novozymes. Foto: Novozymes..

It og standarder baner vejen
Novozymes’ GUSI-baserede kundeintegrationsløsninger dækker både over traditionel ordrehåndtering og over mere avancerede VMI-løsninger (vendor managed inventory), hvor Novozymes modtager forbrugs- og prognosedata fra kunden, som danner basis for, at Novozymes selv styrer kundens lager af enzymer fra Novozymes.

”Ved VMI-løsningerne overtager vi ansvaret for kundens råvarelager af enzymer og har altså ansvaret for, at kunden altid har en lagerbeholdning inden for et aftalt minimums- og maksimumsspænd. Det er en lettelse for kunderne, fordi behovet for ressourcer til lager- og indkøbsstyring reduceres, og de så i stedet kan fokusere deres ressourcer på deres kerneforretning”, fortæller Helle Skøtt.

Hun peger dog også på, at når GUSI-løsningerne er implementeret og kører i drift, er det aldrig 100 procent problemfrit. I praksis opstår der altid behov for en anden type support, idet det sker, at data ikke bliver overført korrekt, at kunden ændrer i sin eksisterende brugergrænseflade, opgraderer brugergrænsefladen eller andre ændringer, der kan skabe forstyrrelser.

En anden udfordring ved overgangen fra en traditionel kunde-leverandørrelation til VMI er, at det kræver en del træning og forandringsledelse. De berørte medarbejdere hos både kunden og leverandøren skal vænne sig til en ny rolle, nye processer og en ny it-brugergrænseflade.

”Det vigtigste instrument til denne forandringsproces er involvering af de berørte medarbejdere så tidligt som muligt. Jo mere indflydelse og inddragelse de oplever, jo nemmere forløber overgangsfasen”, fortæller Helle Skøtt.

Kunderne søger råd
I dag ved Novozymes’ største kunder, at virksomheden har kompetencerne og erfaringen til effektivt at implementere GUSI-løsninger, og virksomheden oplever regelmæssigt, at de henvender sig for at søge råd og vejledning i forbindelse med implementeringer. Virksomheden oplever også, at de største globale kunder vælger Novozymes som pilotleverandør, når de udvikler nye samarbejds- og integrationsprojekter, fordi de ved, at Novozymes både har kompetencerne og prioriterer den slags højt.

Læs også: Fremtidens ERP skal støtte mennesker

”Rent personligt giver det en stor tilfredsstillelse professionelt at kunne rådgive og arbejde tæt sammen med så store og dygtige virksomheder, der på mange områder anses for at være frontløbere”, fortæller Helle Skøtt og tilføjer:

”Det giver os også gode muligheder for at udbrede GUSI-konceptet og lede kunden i en retning, der matcher vores integrationsstrategi”.

Hvad er GUSI?
Novozymes var i 2003 med til sammen med en række store aktører fra CPG-industrien som Nestlé, Procter & Gamble, Unilever etc. at stifte GUSI-samarbejdet (Global Upstream Supply Initiative). Formålet var at udvikle en standard for integration mellem producenter og leverandører, som både beskriver den tekniske og den procesrelaterede del af samarbejdet. Fra en teknisk vinkel er løsningerne fuldautomatiserede, således at partner kun arbejder i deres eget ERP-system, når standarden er implementeret. Data udveksles elektronisk mellem kundens og leverandørens ERP-systemer.

Standarden er beskrevet i UIM (Upstream Integration Model) og dækker blandt andet VMI (Vendor Managed Inventory) og TOM (Traditional Order Management). GUSI-standarden bruges i dag af et hav af virksomheder i forskellige industrier og bliver i dag drevet af GS1. Se mere på http://gusi.mycgforum.com/ og http://www.gs1.org/upstream/gusi.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Lejeløsninger styrker resiliens og giver ro i maven

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

29.05.2024SCM.dk

Varmepumpeproducent benyttede krise til grøn omstilling og fokusskift

29.05.2024SCM.dk

Nyt tiltag for flere faglærte til den grønne omstilling

27.05.2024SCM.dk

Ny app skal hjælpe pakkemodtagere mod svindlere

27.05.2024Columbus

Sponseret

The Retailer's Guide to 2024 - Driving sustainability and responsibility

24.05.2024SCM.dk

SCM Agendaen – Det gode ERP-projekt

24.05.2024Industriens Fond

Sponseret

Dine samarbejdspartnere kan være en risiko for din virksomhed

24.05.2024SCM.dk

Matematiske modeller kan give energibesparelser på op til 20 procent

24.05.2024SCM.dk

Bliv klogere på brug af kunstig intelligens i jeres forsyningskæde

Jobmarked

Se alle

Körber Supply Chain DK A/S

Spare Parts Engineer

Vil du kombinere din passion for tekniske produkter med din erfaring inden for salg af reservedele? Har du enestående erfaring inden for kundeservice, samt er du stærk i opbygning og vedligeholdelse af stærke kunderelationer? Så er det dig, vi søger til vores dynamiske Spare Parts team!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværkssikkerhed

Vil du opkvalificere dine færdigheder inden for netværkskommunikation? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at sikre virksomhedens netværk mod angreb.

Dato

26.08.2024

Tid

13:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Fra specialist til leder

Vil du have mere viden om de krav, der stilles til ledere i erhvervslivet? Og vil du udvikle dine ledelseskompetencer? Så tag dette kursus, som også er et diplommodul modul, og få sat fokus på dit potentiale i overgangen fra rollen som specialist til rollen som leder.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektstrategi og -organisation

Skal du til at lede projekter, – eller gør du det allerede? Så tilmeld dig kurset Projektstrategi og –organisation, som også er et diplommodul, og få indblik i virksomheders og organisationers værdiskabelse, udviklingsfaser og meget mere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup