Ny biogas-lastbil til de lange grønne transporter
Volvo Trucks lancerer nu en ny, stærkere gaslastbil, der kan køre på flydende biogas. Den nye lastbil kan udføre krævende transportopgaver over lange afstande samtidig med, at den samlede CO2-udledning reduceres.
Volvo Trucks lancerer nu en ny, stærkere gaslastbil, der kan køre på flydende biogas. Den nye lastbil kan udføre krævende transportopgaver over lange afstande samtidig med, at den samlede CO2-udledning reduceres. Foto: 123rf.com..
For fem år siden lancerede Volvo Trucks en serie lastbiler, der kan køre på flydende biogas, ofte kaldet bio-LNG. Det er et bæredygtigt brændstof, der kan producers af mange typer organisk affald, herunder madrester. Brændstoffet kan reducere CO2-udledningen med op til 100 procent i forhold til fossil diesel.
“Kørsel på biogas er et godt supplement til elektrificerede transporter, der hjælper vognmænd med deres bæredygtighedsambitioner og sigter mod klimaneutrale transporter,” siger Daniel Bergstrand, produktchef for gasdrevne lastbiler hos Volvo Trucks.
Volvos gasdrevne lastbilserier FH, FM og FMX får tilføjet et nyt effektniveau på 500 hk, der supplerer de tidligere motoreffekter på 420 og 460 hk. Gasmotorerne får også store tekniske opdateringer, der gør dem op til 4 procent mere brændstofeffektive**, hvilket sammen med en ny, 10 procent større brændstoftank bidrager til en endnu større rækkevidde.
“Vores effektive gasdrevne lastbiler har en ydeevne, der kan sammenlignes med de tilsvarende dieselversioner. Tankning af biogas er næsten lige så hurtig som tankning af diesel, og det voksende netværk af mere end 600 tankstationer for både bio-LNG og LNG i Europa gør dem ideelle til langturskørsel,” forklarer Daniel Bergstrand.
Ingen enkelt løsning kan løse klimaforandringerne
Det udvidede udvalg af gasdrevne lastbiler passer godt til Volvo Trucks’ tre-vejs strategiske køreplan for at nå nul-emissioner ved landevejskørsel: batterielektriske lastbiler, brændselscelle-lastbiler og lastbiler med forbrændingsmotorer, der kører på bæredygtige brændstoffer som biogas, HVO eller endda grøn brint.
“Der er behov for flere tekniske løsninger, fordi tilgængeligheden af energi- og brændstofinfrastruktur er meget forskellig fra land til land og region til region, og også fordi kravene til hver transportopgave kan variere,” tilføjer Daniel Bergstrand.
Læs også: Biogas sænker CO2-aftrykket fra transportsektoren
Den europæiske produktion af bio-LNG forventes at stige hurtigt i bestræbelserne på at skifte væk fra brugen af fossil LNG. EU-Kommissionen har fremlagt en plan, kaldet REPower EU, hvor der er fokus på at skabe markant øget indenlandsk produktionskapacitet til forskellige typer energi. Planen er at 10-doble den årlige biogasproduktion inden 2030*, og sektoren har allerede startet en hurtig vækstfase. Også uden for Europa møder potentialet for biogas stor interesse.
- PiB