Ny ERP-løsning skal nå vækstmål på 35%
Furnipart er førende inden for specialdesignede kvalitetsgreb til skabe og skuffer og har besluttet at effektivisere styringen af deres Supply Chain med nyt ERP-system. I dette interview med virksomhedens CEO og medejer, Rasmus Byriel, og Business Process Manager Morten Præst, kan du læse, hvad de forventer af løsningen i relation til virksomhedens udvikling og vækst og på helt konkrete områder – ikke mindst WMS.
”Vi kommer til at fordoble plukkehastigheden, siger CEO og medejer af Furnipart, Rasmus Byriel.. Foto: Bredana Axcite
”Vi kommer til at fordoble plukkehastigheden, når hele lagerstyringen optimeres og varerne ligger de rigtige steder, siger Rasmus Byriel.
”Dynamics 365 vil også bidrage til at øge vores konkurrenceevne, fordi vi bliver bedre til at støtte og udvikle vores kunder, ”tale” ind i deres systemer og dele kundeforecast.”
Overordnet set er implementeringen af den nye løsning en afgørende forudsætning for at indfri vækstmålet i strategiplanen 2024-28.
”Vores mål er en vækst på 35 procent inden for de kommende godt tre år,” siger Rasmus Byriel.
Da strategiplanen blev lagt i 2023, var Furnipart ikke i tvivl om, at der skulle ”ske noget med logistikken”.
”Vi var også begyndt at købe IT-systemer på siden af AX 2012, for vi havde svært ved at imødekomme alle krav fra vores kunder,” siger Morten Præst.
I første omgang var tanken at anskaffe et WMS-system, som skulle spille sammen med det hidtidige ERP-system.
Morten Præst, der er intern projektleder på den nye løsning, stillede imidlertid spørgsmålstegn ved, om det ville være hensigtsmæssigt at implementere nyt WMS-system og derefter – måske et par år senere – ny ERP-løsning.
Overvejelserne førte til et ønske om at skifte til Dynamics 365, og efter at HNCO havde været med i processen som rådgiver, kom Bredana Axcite på banen med sit speciale i Supply Chain Management.
Vi havde været i tvivl om, hvorvidt WMS modulet i Dynamics 365 kunne løse opgaverne for os. Men Bredana Axcites behovsanalyse forsikrede os om, at det var den rigtige løsning, suppleret med Bredana Axites egne moduler
Morten Præst
Det indledende samarbejde med Bredana Axcite gav også tillid til, at processen vil komme godt i mål:
”Alle konsulenterne har tidligere været ansat i en virksomhed og ved, hvad de taler om,” siger Morten Præst.
”Det er også et kemispørgsmål. Jeg kan godt lide de mennesker, og jeg kan også godt lide, at der er direkte adgang til topledelsen. Skulle vi få behov for at diskutere noget under forløbet, kan vi hurtigt samle beslutningstagere om bordet og komme videre,” siger Rasmus Byriel, der konstaterer, at Bredana Axcite og Furnipart størrelsesmæssigt er et godt match.
Et forandringsprojekt – ikke en IT-leverance
Furnipart har også købt ind på Bredana Axcites tilgang til projektet som et fælles projekt, hvor Bredana Axcite er at opfatte som en samarbejdspartner, der hjælper Furnipart med at få udviklet og implementeret sit nye ERP-system.
”En anden tilbudsgiver ville holde os helt ude af det, og altså levere systemet uden vores medvirken. Det afgjorde sagen endeligt,” siger Rasmus Byriel.
Fokus er nu rettet mod optimering af processer frem mod en løsning tæt på standard ERP. Det stiller krav til forandringsledelse og dermed forankring af projektet i virksomhedens ledelse, der kommer til at spille en aktiv rolle i projektets styregruppe.
Superbrugerne har også en nøglerolle i samarbejdet med Bredana Axcite, og det er en vigtig forudsætning, at de – ligesom de øvrige interne involverede – kan lægge de nødvendige timer i projektet.
Før go live sikrer Bredana Axcite sig, at medarbejderne er parate til at arbejde med det nye ved at eksaminere dem.
”Det synes jeg er rigtig godt. Det er jo os, der skal drive det, når vi går live – men det kan da godt være, vi får lidt svedige håndflader,” siger Morten Præst med et smil.
Større sikkerhed, tryghed og mange smarte løsninger
Foruden optimering af kerneprocesser, som skal medvirke til væsentligt hurtigere og smidigere arbejdsgange inden for lager og logistik, fremhæver Rasmus Byriel den sikkerhed og tryghed, der ligger i en moderne ERP-løsning.
Vi oplever, at nogle af vores kunder er begyndt at interessere sig for vores ERP-løsning. Hvor sikker er den? Og hvor ligger data? Vi er nødt til at kunne dokumentere langt mere
Rasmus Byriel
På det felt er der meget stor forskel på AX 2012 og Dynamics 365 Finance og Supply Chain Management, der er født i en tid med høje krav til compliance.
De konkrete løsninger i Dynamics 365 byder på en stribe forbedringer:
Oprettelse af produktstamdata strømlines, kvaliteten af data højnes, og PIM løsningen kommer til at spille optimalt sammen med Dynamics 365.
E-handelsløsningen integreres bedre med ERP, tilbudsprocessen bliver nemmere, og det bliver lettere at styre rammeaftaler og genberegne leveringstider.
Fragtberegningen automatiseres, og modulet Landed Cost giver fuld gennemsigtighed i indkøbsprocessen
Mange manuelle processer ved fakturagodkendelse bliver overflødige. Bogføring kan endda ske automatisk, hvis der er overensstemmelse mellem indkøbsordre og faktura.
Bliv inspireret på SCM-dagen 2025
SCM-dagen 2025, som holdes onsdag den 17. september i AI Innovation House i Vejle, sætter netop fokus på overgangen til ny ERP-løsning og den forandringsproces, der fører frem til et system tæt på standard.
Har I overvejelser om at udskifte jeres gamle ERP-løsning til en moderne Dynamics 365 Supply Chain Management løsning, er deltagelse i SCM-dagen et MUST.
Du kan se programmet for dagen og tilmelde dig via linket herunder. Det er gratis at deltage.