Ny logistikdirektør fortsætter retning – med finjusteringer

Ahlsell Danmark har udnævnt sin distributionschef gennem 15 år, Morten Laumann, som ny logistikdirektør. Samtidig har virksomheden samlet al drift i én operationel enhed under divisionsdirektør Henrik Krabbe, som med en kommerciel tilgang til logistik vil tage kundeoplevelsen til næste niveau.

Med 15 år som distributionschef hos Ahlsell er Morten Laumann den naturlige arvtager til posten som virksomhedens nye logistikdirektør. Foto: ahlsell

29.01.2025

SCM.dk

Som Ahlsells logistikdirektør får Morten Laumann ansvaret for en organisation på 250 medarbejdere, flest på virksomhedens logistikcenter i Billund, der blandt andet rummer landets største robotanlæg.

”Morten Laumann er den naturlige arvtager til rollen som logistikdirektør. Han har 15 års erfaring som distributionschef i Ahlsells logistikcenter i Billund, hvor han har indgået i ledelsen og sat et stort fingeraftryk på de mange strategiske projekter, vi har gennemført de senere år, som et led i vores ambitiøse vækstrejse. Det gælder for eksempel robotanlægget, der er essentielt for, at vi kan opskalere forretningen med nye varer og forretningsområder”, siger administrerende direktør Claudio Christensen, Ahlsell Danmark.

Som logistikdirektør skal Morten Laumann understøtte Ahlsells fortsatte vækstrejse. Det handler i høj grad om at videreføre og finjustere det eksisterende setup:

”Det er ikke en paladsrevolution, hvor jeg som ny logistikdirektør kommer til at vende op og ned på tingene. Vores systemunderstøttelse er i verdensklasse, og vi har på alle målbare parametre et stærkt setup, både hvad gælder vores disponering, lager, distribution og kundeservice. Den retning, der er lagt, kommer jeg i høj grad til at videreføre, men med løbende finjusteringer. I en handelsvirksomhed som vores, er den kundevendte logistik altafgørende, så vi har fokus på hele tiden at forbedre kvaliteten”, siger Morten Laumann.

Han fortæller, at man på Ahlsells logistikcenter blandt andet er i gang med at installere kameraer ved plukkestationerne i robotanlægget, fordi billeddokumentation netop kan være med til at øge kvaliteten.

”Vi kigger også ind i såkaldt RFID-tagging, hvor varerne bliver identificeret via radiobølger. Det kan forbedre vores tracking, og vi vil også bruge det i forbindelse med recirkulering af emballage. Vi har i det hele taget stort fokus på teknologier til at understøtte bæredygtighedsdagsordenen, som er helt central for Ahlsell”, siger Morten Laumann.

I forbindelse med udnævnelsen af Morten Laumann til ny logistikdirektør har Ahlsell gentænkt sin organisering og samlet al drift i én operationel enhed, ”Division”, der ud over Logistik omfatter funktionerne Indkøb, Marked, Kategoristrategi, Pricing og Koncepter. I spidsen står direktør Henrik Krabbe, der er en del af virksomhedens øverste ledelse.

Læs også: International handel og sociale medier vil sætte et stort aftryk på detailsektoren i 2025

Sammenlægningen sikrer en mere holistisk tilgang til forsyningskæden – fra råmaterialer til levering af færdige produkter – og et endnu tættere samarbejde om optimeringer på tværs. Det giver i sidste ende en bedre kundeservicee, og dét er alfa og omega, pointerer Henrik Krabbe.

”Vi skal være endnu mere kommercielt tænkende i driften og sikre, at alt, hvad vi gør, kommer vores kunder til gode. Vi handler med mere end 34.000 virksomheder i byggeriet og industrien. I løbet af en arbejdsdag møder de flere papkasser fra os, end de møder en af vores sælgere, så logistikken er essentiel for den oplevelse, vi leverer til kunderne. Med Morten Laumann i spidsen for vores logistik og et tættere samarbejde på tværs er vi godt rustet til at tage kundeoplevelsen til næste niveau”, siger Henrik Krabbe.

Kilde: ahlsell

/ PiB

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Relateret indhold

15.10.2025SCM.dk

Vandmangel truer – men ingen måler på det mest basale

15.10.2025PALOMAT

Sponseret

Spar stort på automatiseret pallehåndtering

14.10.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Holder du efterårsferie nu her?

14.10.2025SCM.dk

Ikea opkøber kunstig intelligens-firma for at styrke logistikken

13.10.2025SCM.dk

Jysk metalbearbejdningskoncern har opkøbt ECM Industries og Trier Industries

13.10.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Inspiration og gennemsigtighed i badeværelsesuniverset hos Bad & Stil

09.10.2025RELEX Solutions

Sponseret

JYSK optimerer deres globale forsyningskæde og detailplanlægning med RELEX

08.10.2025SCM.dk

Danfoss rykker tættere på kunderne med ny fabrik i Bulgarien

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Always Azure – Skab værdi med Microsoft Azure

Vil du være på forkant med det nyeste i Azure og få konkrete idéer til, hvordan du udnytter platformen bedst muligt i din virksomhed?

Dato

20.10.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
NIS2 i praksis – med ISO/IEC 27001 som fundament for compliance

På dette diplomkursus får du overblik over NIS2-kravene i praksis, og du lærer, hvordan ISO/IEC 27001 kan bruges som en praktisk ramme til at styrke jeres informationssikkerhed og sikre compliance med den nye NIS2-lov.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
Bliv klar til NIS2 med ISO 27001 - diplomkursus

På dette to-dages kursus får du en gennemgang af kravene i EU's NIS2-direktiv med fokus på, hvordan du kan efterleve og implementere kravene i praksis med ISO/IEC 27001 - ledelsessystem for informationssikkerhed.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Grundlæggende miljøledelse

Formålet med kurset er at give deltagerne et grundlæggende kendskab til miljøledelsessystemer, kravene i ISO 14001:2015 og de forretningsfordele, der er knyttet til systematisk arbejde med et miljøledelsessystem.

Dato

22.10.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Strategisk udvikling af ledelsessystemer

Hvordan sikrer vi, at ledelsessystemet leverer et effektivt bidrag til virksomhedens strategiudvikling?

Dato

23.10.2025

Sted

Odense

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Ledelse og facilitering

Vil du være god til at facilitere møder, workshops, projekter og lignende? Og vil du kunne understøtte relationelle processer, der skaber værdi, mening og ønsket effekt?

Dato

23.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup