Ny rapport: GenAI-revolution sender virksomheders klimaaftryk i vejret

En global rapport fra Capgemini Research Institute sætter nu tyk streg under de voksende negative effekter, som GenAI-revolutionen har for klima og miljø. Her svarer halvdelen af 2.000 topledere, at brugen af GenAI direkte har øget GHG-emissionerne i deres virksomhed. Fire ud af 10 har måtte opjustere klimamålsætningerne pga. GenAI’s indtog i virksomheden.

Foto: Capgemini

04.02.2025

SCM.dk

Udbredelsen af GenAI i virksomheder og organisationer er i hastig fremgang. Alene siden 2023 er antallet af organisationer, der har integreret GenAI i den daglige drift og forretning steget fra 6% til 24% i dag. Det viser en ny rapport fra konsulentfirmaet Capgemini, der også stiller skarpt på de følgevirkninger, som de energikrævende, nye teknologier har for klima og miljø. Her svarer næsten halvdelen (48%) af de 2.000 topledere, der medvirker, at GenAI har øget virksomhedens GHG-emissioner – en udvikling, der forventes at fortsætte i de kommende år.

”Den hastige udvikling indenfor GenAI betyder, at virksomheders bæredygtighedsrapportering er blevet overhalet indenom. Eksempelvis svarer kun 12% i vores undersøgelse, at de faktisk måler på den klima- og miljømæssige effekt af virksomhedens brug af GenAI. Og kun 38% er opmærksomme på, at der følger en bæredygtighedsmæssige sideeffekt med udbredelsen af GenAI,” forklarer Søren Luplau-Pagh, adm. direktør i Capgemini Danmark.

”Den nye rapport understreger, at alle nuancer ved GenAI-revolutionen endnu ikke for alvor har fundet vej ind i virksomhederne og op på direktionsgangen. Eksempelvis er det i høj grad faktorer som ydeevne, skalerbarhed og omkostninger, der vejer tungest, når organisationer evaluerer forskellige GenAI-modeller. Endnu har bæredygtighedsaspektet kun marginal betydning, bl.a. fordi investeringerne tit er drevet af at opnå konkurrencefordele og følge med konkurrenterne på GenAI-bølgen,” tilføjer han. 

Bæredygtighedsdata mangler

Capgeminis rapport viser bl.a., at kun en femtedel af toplederne rangerer det klima- og miljømæssige aftryk fra GenAI som en top-5 faktor for udvælgelsen eller opbygningen af GenAI-modeller. Over halvdelen erkender dog samtidig, at de ved at inkludere bæredygtighed som et nøglekriterium for leverandørerne ville kunne reducere det klima- og miljøaftryk, der for virksomheden følger med teknologien.

Samtidig baserer 75% af virksomhederne i rapporten i dag deres GenAI-investeringer på såkaldte pre-trained modeller. Herunder ChatGPT, Copilot, mv., mens blot 4% bygger egne GenAI-modeller fra bunden. Dermed er udrulningen af teknologien i høj grad afhængig af teknologpartnerskaber – også når handler om indsigt i de bæredygtighedsmæssige aspekter. Og på det område halter leverancerne i dag fra teknologiselskaberne, konkluderer Capgeminis rapport. 

”Aktuelt er det en udfordring for mange virksomheder og organisationer, at der mangler adgang til data om de miljø- og klimamæssige sideeffekter, der også følger med GenAI-investeringerne. Simpelthen fordi gennemsigtigheden hos teknologileverandører ikke er på plads. Når så mange som trefjerdedele af toplederne påpeger, at techindustrien ikke har standarder og en klar metodik til at opgøre og levere de nødvendige bæredygtighedsdata, så er der et problem. Det er noget, som markedet er nødt til at tage ganske alvorligt, når man ser på de omfattende sideeffekter i form af energi- og vandforbrug samt elektronikaffald, der også følger med GenAI-boomet,” fastslår Søren Luplau-Pagh.

For mere om Capgeminis rapport se: https://www.capgemini.com/insights/research-library/sustainable-gen-ai/

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Denne artikel er del af et tema:

Tema: AI og automation i forsyningskæden

Kunstig intelligens (AI) er i fuld gang med at transformere forsyningskædens operationer, og det sker i et hæsblæsende tempo. Fra maskinlæring til neurale netværk og robotteknologi gør AI det muligt at forbedre sourcing, lagerstyring, efterspørgselsprognoser, lageroptimering, genopfyldningsstrategier, logistisk planlægning, transporteffektivitet og omkostningsniveauer. 

 

Relateret indhold

28.04.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Linerless labels: En lille teknologi med store fordele

22.04.2025SCM.dk

Nyt projekt og 40 millioner skal styrke produktionen med AI og robotter

22.04.2025SCM.dk

Mangel på kompetencer og lovgivning bremser AI i virksomheder

16.04.2025SCM.dk

Ny robotteknologi skal ruste industrien til at navigere i en usikker verden

11.04.2025AGR

Sponseret

Effektiv lagerstyring starter med pålidelige data

08.04.2025SCM.dk

9 ud af 10 nordamerikanske CPO’er vil indføre AI-agenter i 2025

07.04.2025SCM.dk

Fransk gigant satser stort på kunstig intelligens

04.04.2025Columbus

Sponseret

Enhancing manufacturing with AI: Microsoft Copilot for Field Service explained

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle