Ny serieproduktion af elektriske lastbiler i Gent
Volvo Trucks øger produktionen af elektriske lastbiler og indleder nu serieproduktion af tunge elektriske lastbiler på sin fabrik i Gent i Belgien. Det betyder, at elektriske Volvo-lastbiler nu produceres på fire fabrikker – tre i Europa og en i USA.
“Jeg er begejstret! Fabrikken i Gent er den største i vores produktionssystem, så dette er en meget vigtig milepæl. Nu kan endnu flere transportvirksomheder køre elektrisk med Volvo”, siger Roger Alm, Præsident for Volvo Trucks.
Tre forskellige elektriske modeller vil blive bygget i Gent – Volvo FH, Volvo FM og Volvo FMX Electric. Disse lastbiler kan køre med en vogntogsvægt på op til 44 tons (Vogntogsvægt, GCW, Gross Combination Weight) og kan skræddersys til en lang række forskellige transportbehov.
“Vores lastbiler er meget eftertragtede for deres enestående kvalitet, sikkerhed, design og chaufførkomfort. Det glæder mig meget, at vores kunder kan få alle disse fordele og samtidig udføre godstransport uden at udlede CO2”, fortsætter Roger Alm.
Fabrikken i Gent er Volvo Trucks’ største produktionsanlæg med en årlig kapacitet på cirka 45.000 lastbiler. De elektriske lastbiler monteres på samme platform og produktionslinje som de diesel- og gasdrevne lastbiler i et set-up i produktionen, der giver fabrikken en høj fleksibilitet, når det gælder håndtering af forskellige varianter og krav. Batteripakkerne kommer fra den nyåbnede batterimonteringsfabrik i Gent lige ved siden af produktionslinjen.
Gent er den fjerde Volvo Trucks-fabrik, der producerer batterielektriske lastbiler. Først var Blainville i Frankrig, hvor Volvo begyndte at bygge elektriske lastbiler til renovationskørsel og bydistribution allerede i 2019. Et år senere startede Volvo-fabrikken i New River Valley i USA serieproduktion af VNR Electric, der er udviklet til regional distributionskørsel. Derefter blev en vigtig milepæl nået i fjor, da Volvo Trucks som den første globale lastbilproducent satte sine tungeste lastbilmodeller i serieproduktion på Tuve-fabrikken i Sverige.
Læs også: Modulær produktion giver smartere produktion
Indtil videre har Volvo Trucks modtaget ordrer, herunder hensigtserklæringer om at købe, på cirka 6.000 elektriske lastbiler i 42 lande fordelt på seks kontinenter.
“For blot nogle få år siden troede mange, at det var umuligt at elektrificere tung lastbiltransport. Men vi besluttede tidligt, at elektrificering er vores vigtigste vej til at opnå nul-emissioner. Nu kan vi tilbyde et brancheførende udvalg af skræddersyede elektriske lastbiler til erhvervstransport over hele verden”, fastslår Roger Alm.
“Men for at opnå det store skift til elektrificeret transport, er regeringerne nødt til at handle nu og tilbyde incitamentsprogrammer for de vognmænd og transportvirksomheder, der investerer i den nye teknologi. Samtidig skal de øge kapaciteten i el-nettet og også indføre CO2-afgifter for at gøre bæredygtig transport mere konkurrencedygtig”.
- PiB