Ny strategi for virksomhedsudvikling i Danmark

Erhvervsminister Morten Bødskov har præsenteret en ny strategi, der sætter retningen for arbejdet med at udvikle danske små og mellemstore virksomheder.

For at fremtidssikre væksten og innovationen i danske SMV’er har erhvervsminister Morten Bødskov præsenteret en ny strategi for Virksomhedsudvikling i Danmark. Foto: 123rf.com

29.05.2024

SCM.dk

Globale spændinger og krig i Europa har medført en lang række udfordringer for det danske erhvervsliv, blandt andet pressede forsyningskæder, som har sat begrænsninger for væksten. I Danmark udgør små og mellemstore virksomheder 99 procent af alle danske virksomheder og har derfor en stor betydning for dansk innovation, udvikling og vækst.     

For at fremtidssikre væksten og innovationen i danske SMV’er har erhvervsminister Morten Bødskov præsenteret en ny strategi for Virksomhedsudvikling i Danmark.  

Erhvervsminister Morten Bødskov:

”De danske SMV’er er rygraden i vores erhvervsliv. Det kræver et skrapt fokus. Med den nye strategi udstikker vi en klar og ambitiøs retning for virksomhedsudviklingen i hele Danmark. For nye vindere skal vokse frem, og de eksisterende virksomheder skal omstille sig til en ny virkelighed. Det skal vi hjælpe med. Strategien sætter retningen for SMV-rettede indsatser for i alt 2 milliarder kroner over de kommende år. Det er derfor helt afgørende, at vi med strategien sætter de små og mellemstore virksomheder og iværksætterne behov i fokus – uanset hvor de er i landet, og hvor de er på deres udviklingsrejse. Det betyder vækst og arbejdspladser i hele landet og en fremtidssikring af dansk erhvervsliv”. 

Strategien centrerer sig om fire strategiske målsætninger, der skal drive indsatsen:

  • Understøtte virksomhedernes omstilling
  • Fremme danske styrkepositioner
  • Forenkle fremtidens erhvervsfremme
  • Tilbyde indsatser i hele landet

Danmarks Erhvervsfremmebestyrelses forperson Christian Motzfeldt siger:

”Vi er stolte over at kunne præsentere en strategi, der står på en bred og fælles forståelse af, hvordan vi tager de næste skridt for at understøtte små og mellemstore virksomheder i Danmark. Vores mål er at skabe værdi for dansk erhvervsliv til gavn for os alle, og vi ser frem til at levere på strategien i tæt samarbejde med kæden af aktører inden for dansk virksomhedsudvikling”.

Læs også: SMV´er kan nu hente gratis hjælp til bæredygtighedsrapporteringen

Strategien danner rammen for arbejdet med at igangsætte indsatser for mere end 2 milliarder kroner over de kommende år, blandt andet via udmøntning af de danske EU-strukturfondsmidler.

Kilde: Erhvervsministeriet

/ PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

24.06.2025SCM.dk

CO2-fjernelse rykker fra niche til nødvendighed

24.06.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Showcasedag hos Arla Foods Export Terminal i Vejle

24.06.2025SCM.dk

Her er verdens 25 bedste forsyningskæder

23.06.2025SCM.dk

Naturen bliver overset som finansiel risiko i nordiske virksomheder

23.06.2025SCM.dk

IoT: Onics Denmark fastholder vækstkursen efter strategisk transformationsår

23.06.2025SCM.dk

DSV-topchef om kritik: Jeg er meget direkte i min kommunikation

23.06.2025SCM.dk

Ny direktør skal styrke Roima Aalborgs faglige profil inden for lagerstyring

18.06.2025SCM.dk

DSV-topchef angribes for brutal ledelsesstil

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle