Nye bødetakster får lastbilchauffører til at overveje blokade af julehandlen

I 2020 bliver den indført nye bødetakster, der betyder, at alvorlige sikkerhedsfejl ved lastbilkørsel udløser markant større bøder end hidtil. Det er en række chauffører dog utilfredse med, og de truer nu med at blokere for julehandlen, hvis der ikke findes en løsning.

Nedslidte dæk, defekte bremseaksler og ødelagte stoplys kan fra 2020 udløse bøder til chauffører og vognmænd, der er langt højere end i dag. Det er der stor utilfredshed med i branchen, og en stor gruppe overvejer nu en blokade af julehandlen..

23.10.2019

SCM.dk

I Facebookgruppen ”Nu stopper lastbilen”, der har over 8.000 medlemmer, er der stor utilfredshed med de nye bødetakster, som rammer chauffører og vognmænd i 2020 og betyder, at alvorlige sikkerhedsfejl som nedslidte dæk, defekte bremseaksler og ødelagte stoplys kan udløse solide bøder til både ejeren, vognmanden og chaufføren.

Læs også: Vognmand og chauffør tildelt store bøder for manipulation med takograf

Ifølge DR Sjælland er talsmand for Facebookgruppen Thomas Winding og de andre medlemmer faktisk så utilfredse, at de snart ikke ser andre løsninger end at lade det påvirke årets travleste periode inden for fragt.

”Det skal gå ud over julehandlen, fordi det er den eneste måde, vi får folk til at høre på os. Vi er nødt til at ramme nogle punkter, der gør, at folk vil høre. Vi skal ikke sidde og græde over, at vi får højere bøder, for selvfølgelig skal tingene være i orden”, siger Thomas Winding til DR Sjælland og fortsætter:

”Men det er ikke rimeligt, at vi får så høje bøder, så derfor er vi nødt til at gå ud og råbe lidt højt og sige, nu er det nok. Vi er ved at nå et sted, hvor det er blevet for meget, så vi ikke kan leve af vores erhverv, som vi sætter stor ære i”.

Minister vil gerne i dialog
Thomas Winding håber fortsat, at transportminister Benny Engelbrecht (S) vil gå i dialog, men kan der ikke findes en løsning, så kan juleblokaden blive en realitet.

”En blokade er ikke utænkelig, og det bliver nok det sidste, vi kommer ud i, hvis ikke vi finder en løsning”, siger han til DR Sjælland.

I et skriftligt svar til DR Sjælland skriver transportminister Benny Engelbrecht, at han gerne vil i dialog med chaufførerne gennem deres faglige organisation 3F.

Han mener nemlig, at en stor del af den frustration, der er i chaufførbranchen over de nye regler for alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler, desværre skyldes misforståelser om, hvad det egentlig er, de nye regler siger.

”Lovændringen indfører for det første ikke nye typer af fejl og mangler. Der er udelukkende tale om en forhøjelse af bødestraffen for de fejl og mangler, der er af alvorlig sikkerhedskritisk karakter”, skriver Benny Engelbrecht til DR Sjælland.

Læs også: Antallet af udenlandske lastbiler på danske veje sætter rekord

Benny Engelbrecht tilføjer desuden, at chaufføren kun straffes for fejl og mangler, hvis chaufføren ved klar over eller på grund af konkrete omstændigheder burde vide, at køretøjet har fejl og mangler.

- JMA

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

07.11.2025SCM.dk

Droner og betalingskaos får danskerne til at tage kriseberedskab alvorligt

07.11.2025PALOMAT

Sponseret

Slip for tunge løft – gør arbejdsmiljøet smartere med PALOMAT®

07.11.2025SCM.dk

Højesteret sår tvivl om Trumps toldpolitik

07.11.2025SCM.dk

FN slår fast: Målet om 1,5 graders opvarmning er tabt

05.11.2025SCM.dk

Ny droneforening skal styrke samarbejdet mellem myndigheder og virksomheder

05.11.2025SCM.dk

Fokus på resiliens i forsyningskæden skaber stejl kurve for virksomhedsopkøb

04.11.2025SCM.dk

Naturen skal give afkast: Ny dansk virksomhed vil gøre det muligt at investere i biodiversitet

04.11.2025SCM.dk

Global handel demonstrerer overraskende modstandskraft

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

10.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Environmental Management System Auditor/Lead Auditor Training Course as per ISO 14001:2015 | CQI and IRCA Certified Course ID: 17913

This 5 day course provides the knowledge and skills needed to organize and lead Environmental Management System audits.

Dato

10.11.2025

Sted

Odense

Dansk Standard
Kursus
ATEX - diplomkursus - 2 dage

Dansk Standard har siden 2007 udbudt en ATEX-diplomuddannelse, som giver dig en omfattende viden om de grundlæggende principper indenfor eksplosive atmosfærer.

Dato

11.11.2025

Sted

Kosmopol, København K

Dansk Standard
Kursus
Privatlivsbeskyttelse - ISO/IEC 27701 Diplomkursus – 2 dage

På dette kursus får du hjælp til at opnå en passende beskyttelse af personoplysninger i din organisations informationssikkerhed med ISO 27701, og få hjælp til at løse de gældende databeskyttelseskrav.

Dato

11.11.2025

Sted

Kosmopol, København K

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

11.11.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til standarden: ISO 22301 – Business continuity Management

På kurset får du en introduktion til ISO 22301 og overblik over, hvordan standarden kan understøtte robustheden i din organisation.

Dato

11.11.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn