Nye lastbiler steg i 2025 - og varebilmarkedet faldt i august
Danmark har fået flere nye lastbiler i løbet af 2025 trods en lille tilbagegang i august. Varebilmarkedet var også præget af tilbagegang i august, men knap 30 procent af de nye varebiler var elektriske.
August 2025 endte med 305 nyregistrerede lastbiler i Danmark, hvilket er et fald på 7,3 procent sammenlignet med samme måned sidste år. På trods af den aktuelle tilbagegang er der i årets første otte måneder samlet indregistreret 3.674 lastbiler. Foto: 123rf.com
August 2025 resulterede i 1.924 nyregistrerede varebiler i Danmark, hvilket er en mindre nedgang på 2,8 procent i forhold til august 2024, hvor niveauet lå på 1.979. Ser man på perioden fra januar til august, er det samlede marked reduceret med 12,1 procent sammenlignet med samme periode sidste år, en udvikling der hænger sammen med de ekstraordinært høje registreringstal i 2024. De elektriske varebiler fortsatte derimod deres fremgang. I august blev der registreret 565 nye el-varebiler mod 259 året før, hvilket er en stigning på 118,1 procent. Dermed udgjorde el-varebilerne 29,4 procent af nyregistreringerne, hvilket er 16,3 procentpoint højere end i august 2024.
“Markedet for varebiler er ved at finde et mere normalt leje efter sidste års ekstraordinært høje niveau. Elektrificeringen fylder gradvist mere blandt varebilerne men den videre udvikling kræver understøttelse i form af incitamenter og gode rammer. Her kan eksempelvis nulemissionszoner være et værktøj, som kommuner kan tage i brug for at skubbe yderligere på udviklingen”, siger Jonathan Schacht Halling Nielsen, vicedirektør i Mobility Denmark.
August 2025 endte med 305 nyregistrerede lastbiler i Danmark, hvilket er et fald på 7,3 procent sammenlignet med samme måned sidste år. På trods af den aktuelle tilbagegang er der i årets første otte måneder samlet indregistreret 3.674 lastbiler, hvilket er 5,4 procent flere end i samme periode i 2024. Fremgangen er dog i høj grad påvirket af den ekstraordinære stigning i juni forud for de nye emissionskrav, som trådte i kraft 1. juli. Blandt de lettere N2-lastbiler (3,5–12 ton) var mere end halvdelen af nyregistreringerne elektriske, mens andelen af elektriske lastbiler blandt de tungere N3-lastbiler var mindre end 10 procent. Samlet set blev der i august indregistreret 56 el-lastbiler, en stigning på 21,7 procent i forhold til året før, hvilket understreger, at elektrificeringen endnu spiller en mindre, men gradvist voksende rolle.
“Elektrificeringen af lastbiler bevæger sig i den rigtige retning, men udgør fortsat kun en mindre del af markedet. Nu hvor støttepuljen til grøn omstilling af tung transport er åbnet, forventer vi, at flere aktører vil tage skridtet mod nulemissionsløsninger. Sidste år var interessen for puljen stor, og det er derfor positivt, at en større del af midlerne bliver afviklet allerede i år. Alligevel er det vigtigt fortsat at undersøge mulighederne for yderligere incitamenter til grøn omstilling af den tunge transport – for der er meget at hente i form af CO2-reduktion”, siger Jonathan Schacht Halling Nielsen, vicedirektør i Mobility Denmark.
August bød på en mindre tilbagegang i varebilsalget
I august blev der registreret 1.924 nye varebiler i Danmark, hvilket er et mindre fald på 2,8 procent sammenlignet med august sidste år. Med augusts tilbagegang ligger årets samlede varebilssalg nu på 16.465 enheder, hvilket er 12,1 procent under niveauet fra samme periode i 2024. Udviklingen skal fortsat ses i lyset af de ekstraordinært høje registreringstal sidste år, som præger sammenligningsgrundlaget.
El-varebiler fyldte mere i august
I august 2025 blev 565 ud af de 1.924 nyregistrerede varebiler eldrevne, hvilket svarer til en andel på 29,4 procent. Det er en markant fremgang fra 13,1 procent i august sidste år. Diesel er fortsat det dominerende drivmiddel med 1.289 enheder og en andel på 67 procent, men andelen er faldet med 7,4 procentpoint i forhold til 2024. Registreringerne af benzin- og hybridvarebiler ligger på et meget lavt niveau, mens plug-in hybrider udgjorde 37 enheder svarende til knap 2 procent af markedet.
Antallet af nye lastbiler gik lidt tilbage i august
I august 2025 blev der registreret 305 lastbiler i Danmark, hvilket er et fald på 7,3 procent sammenlignet med august sidste år. Set over årets første otte måneder er der indregistreret 3.674 lastbiler – 5,4 procent flere end i samme periode i 2024. Den samlede fremgang skyldes især det høje antal registreringer i juni forud for de skærpede emissionskrav, mens markedet i årets første fem måneder stort set fulgte niveauet fra sidste år.
Diesel dominerer fortsat i de tunge lastbiler
I den tunge N3-klasse (over 12 ton) blev der i august registreret 27 el-lastbiler, hvilket er en stigning i forhold til de 21 enheder sidste år. Samtidig blev der noteret 2 gaslastbiler, mens diesel fortsat udgjorde langt størstedelen med 229 registreringer. I N2-klassen (3,5–12 ton) var el-andelen endnu højere. Her blev der registreret 29 el-lastbiler mod 25 i august 2024, hvilket betyder, at el-lastbilerne overgik diesel, som stod for 18 enheder. Dermed viser udviklingen, at elektrificeringen især slår igennem blandt de lettere lastbiler, mens diesel stadig er det klart dominerende drivmiddel i de tunge klasser.
Stort set uændret vægtklassefordeling i august
I august 2025 blev der registreret 47 lastbiler i N2-klassen (3,5–12 ton), hvilket svarer til en andel på 15,4 procent af markedet. Det er stort set uændret i forhold til sidste år, hvor andelen lå på 16,1 procent. N3-klassen (over 12 ton) fastholder dermed sin dominerende position med 258 registreringer og en andel på 84,6 procent, en svag stigning fra 83,9 procent i august 2024. Samlet set viser tallene, at fordelingen mellem de to vægtklasser har været bemærkelsesværdigt stabil fra år til år, med kun små forskydninger i andele.
August bød på stor stigning i bussalget
I august 2025 blev der registreret 57 busser, hvilket er over tre gange så mange som i samme måned sidste år, hvor antallet var nede på 16. Den store procentvise fremgang skal dog ses i lyset af de meget lave registreringstal i august 2024. Ser man på året som helhed, er der fra januar til august indregistreret 378 busser, hvilket er 9,1 procent færre end i samme periode sidste år. Det skal bemærkes, at der bliver solgt relativt færre busser end køretøjer i de andre kategorier, og at bussalg ofte sker i større partier. Derfor er der ofte større procentmæssige udsving i bussalget sammenlignet med salget af andre køretøjer.
Kilder: Mobility Denmark & Bilstatistik.dk
/ PiB