Nye udledningsregler kommer til at koste skibsfragtindustrien 330 mia. kr.

Til næste årsskifte træder de nye regler om svovludledning i shippingindustrien i kraft, og selvom forberedelserne er i fuld gang, bliver det dyrt for branchen. Der hersker en del forvirring omkring, hvad det præcis kommer til at betyde.

Fra 2020 bliver det ulovligt for fragtskibe at bruge brændstof med et svovlindhold på mere end 0,5 procent, og det kommer til at koste branchen dyrt..

09.04.2019

SCM.dk

Skibsfragtindustrien står overfor en af de største forandringer siden overgangen fra kul til olie, når nye regler for udledning af svovl træder i kræft fra begyndelsen af 2020. Mens forberedelserne er i fuld gang, så gætter mange på, hvad de nye regler kommer til at betyde for branchen.

Det skriver The Wall Street Journal.

Læs også: Maersk forbereder sig på, at svovludslippet skal minimeres

Ifølge vurderinger fra skibsfarten kommer omstillingen til at påvirke mindst 60.000 fartøjer og koste industrien op mod 330 mia. kr. Grundet det høje beløb er der internt i shipping-branchen bred enighed om, at kunderne og forbrugerne bliver nødt til at dække omkostninger.

“Hvis de ekstra omkostninger ved brændstof med lavt svovlindhold ender hos shippingvirksomhederne, vil vi se konkurser”, siger administrende direktør i A.P. Møller-Maersk, Søren Skou, til The Wall Street Journal.

Mange shippingvirksomheder accepterer dog, at de som udgangspunkt kommer til at bære til noget af regningen. Forhandlerne er storforbrugere af containerskibe, og det vil derfor være op til dem og andre shippingkunder om omkostningerne så bliver sendt videre til forbrugerne.

“På nuværende tidspunkt er det uklart, hvilken påvirkning omkostningerne ved brændstof vil få for forbrugsvarerne. Jeg tror, at det kommer til at afhænge af forhandlerne og deres strategi”, siger Jon Gold, vicepræsident for supply chain i  National Retail Federation, til The Wall Street Journal.

Nogen shippingvirksomheder brokker sig dog over den manglende klarhed omkring omkostningerne og mener, at de ofte får tillæg, der er svære at forstå.

Svovlindhold på 0,5 procent
Det nye brændstof med lavt svovlindhold skal erstatte den bunkerolie, som i dag driver de fleste af verdens fartøjer og har et svovlindhold på 3,5 procent, hvilket er langt over det tilladte i bilindustrien i USA – og som er hovedårsagen til at shippingindustrien bidrager med omkring 13 procent af verdens svovludledning.

Det nye maritime brændstof vil have et svovlindhold på 0,5 procent. Et studie foretaget i Finland i 2016 viser, at uden skiftet af brændstof vil udledningen fra skibe bidrage til mere end 570.000 yderligere for tidlige dødsfald globalt mellem 2020 og 2025.

De reelle omkostninger ved brændstoffet med lavt svovlindhold er fortsat kun et gæt. Shippingvirksomheder forventer at betale 25 til 40 procent mere, end de gør i dag pga. de højere omkostninger, der er forbundet med at producere brændstoffet.

For at leve op til de nye regler er et scrubber-system også en mulighed. Det er et svovlfangende udstødningssystem, der behandler skibsrøg, inden de slippes ud i atmosfæren.

Systemet koster mellem 3 og 10 mio. dollars pr. skib, men dem, der anvender systemet, satser på, at de kan dække omkostningerne på cirka to år ved at brænde bunkerolie i stedet for det nye, dyrere lavsvovlbrændstof.

Læs også: DFDS vil rense svovl fra skibe for 300 mio.

Scrubber-systemet er dog kontroversielt, da kritikere mener, at det ikke fjerne miljøskaderne.

“Der er meget snak om scrubbere, men i sidste ende vil omkring 90 procent af den globale flåde bruge brændstof med lavt svovlindhold”, siger administrende direktør for rederiet Hapag-Lloyd, Rolf Habben Jansen, der selv planlægger at installere scrubbersystemer på ti ud af deres 227 skibe.

- JMA

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

12.06.2025SCM.dk

Vestlige lande udskyder klimahandling med kreative undskyldninger

11.06.2025SCM.dk

Dårligt arbejdsmiljø koster Danmark milliarder hvert år

10.06.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Et samarbejde der forenkler din pallehåndtering

07.06.2025SCM.dk

Eksport holder stand trods Trumps toldmure

06.06.2025SCM.dk

Grøn magt i Danmark er i erhvervslivets hænder

05.06.2025SCM.dk

CEO Kasper Tranberg står nu i spidsen for brændstofforsyning til dansk luftfart

04.06.2025SCM.dk

Nyt partnerskab vil bygge grønne mikronet og øge elektrificeringen

04.06.2025SCM.dk

Trump-politik får danske ingeniører til at overveje exit

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 42001: 2023 Artificial Intelligence Management System Foundation

This two-day course provides an overview of the ISO/IEC 42001 standard and essential knowledge required for the establishment, implementation, maintenance, and continuous improvement of a responsible Artificial Intelligence Management System (AIMS).

Dato

16.06.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer som ISO/IEC Lead Implementer med den internationale certificering fra PECB.

Dato

16.06.2025

Sted

Copenhagen

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

16.06.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Forstå hvad en dansk Azure-region betyder for din virksomhed

Microsofts nye datacenterregion består af tre lokationer i Roskilde, Køge og Høje Taastrup. Her opbevares data lokalt i overensstemmelse med både danske og europæiske regler.

Dato

16.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online