Autonomt 'sejlskib uden sejl' skal fragte biler over Atlanten

Et fuldt autonomt sejlskib, uden sejl vel at mærke, skal fungere som klimavenligt fragtfartøj for personbiler over Atlanterhavet. Det er norske Lade A/S, der står bag det nye design kaldet Vindskip, som kan reducere brændstofudgifterne med op til 60 procent.

Vindskip udnytter vinden uden sejl gennem sit specialdesignede skrog, der med inspiration fra en flyvinge 'suger' fartøjet frem. Illustration: Lade A/S.

21.05.2019

SCM.dk

Fartøjskonceptet Vindskip er kort sagt et sejlskib uden sejl, designet til at krydse Atlanterhavet autonomt og fragte elbiler mellem Tyskland, USA og Mexico. Det er nordmanden Terje Lade, der har designet det nye skib, skriver tu.no.

Læs også: Forskere vil bringe Danmark i front på autonom skibsfart

Terje Lade fortæller, at han længe har været inspireret af, hvor meget fart du kan opnå kun med vindkraft, hvis du er i stand til at fjerne nok modstand. Det er hans firma, Lade A/S i Ålesund, der står bag det grønne skibskoncept med vind som supplement til LNG-motorens kraft.

Skroget både over og under vand er inspireret af flyvinger og sejl. Vinden bruges på samme måde som i hurtige sejladser - det virker bedst, når man sejler ind i vinden.

Kan reducere brændstofforbruget med 60 procent
Afhængigt af vindretningen og vinklen vil der være et negativt tryk på den ene side, der hjælper med at "suge" skibet fremad. Brændstofomkostningerne kan reduceres med op til 60 procent, ifølge en række simuleringer fra 2014 og fremefter.

”Det ser ud til, at nogle af dem, der designer skibskoncepter med vindkraft, har glemt den viden man havde i sejlskibstiden, og hvorfor de blev udkonkurreret af damp. De blev udkonkurreret, fordi de måtte sejle med vinden, som vi med vores koncept ikke er afhængige af, siger Terje Lade til tu.no.

Vindskip er designet til at fragte elbiler fra Europa til USA og Mexico. Illustration: Lade A/S..

Sejlassisterede fragtbåde vil kunne opnå en maksimal hastighed på 11 knob, mener han, mens det nye Vindskip efter planen vil kunne komme højere op i fart. Det skyldes, at desinget kan generere trækkraft fra en angrebsvinkel på 18-180 grader:

”Det er ret ekstremt. Vi kan opnå en hastighed på 15-16 knob”, siger Terje Lade til tu.no.

Skibet har en fartkontrol, der holder konstant hastighed på skibet uanset vindens bidrag.

Simuleringer skal vise brændstofforbrug
Vægten betyder meget, når vinden skal bruges som en del af fremdriften, og dette er Sintef Ocean for nylig begyndt at teste.

”Først vil Sintef Ocean køre en modstandstest på havet på den undersøiske del af skroget. Så vil Fraunhofer i Tyskland simulere 52 atlantiske kryds - en for hver uge på året - baseret på historiske vejrdata. Dette er for at vise brændstofforbruget over en længere periode”, siger Lade til tu.no.

Den endelige test er at simulere en rute over Atlanterhavet for at bevise, at Vindskip kan følge den autonomt. Alt skal dokumenteres og præsenteres for potentielle investorer. Virksomheden har en hensigtserklæring med det kroatiske skibsværft Uljanik.

Læs også: Wärtsilä gør fremskridt inden for automatisk shipping

Det nye skibsdesign skal være klar til produktion i 2021, hvis altså investorer melder sig på banen.

- SDN

Bureau Veritas

Sponseret

Ekstern sikkerhedsrådgivning hos Blue Water Shipping

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Relateret indhold

31.10.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

30.10.2025SCM.dk

22 virksomheder omdanner data til forretningsressourcer

30.10.2025SCM.dk

Rekordmange ejerledere overvejer at sælge

27.10.2025Bureau Veritas

Sponseret

Ekstern sikkerhedsrådgivning hos Blue Water Shipping

24.10.2025SCM.dk

Vidensarbejdere: Arbejdslivet føles mere krævende end givende

23.10.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

21.10.2025SCM.dk

5 genveje til succes som CSCO

16.10.2025SCM.dk

CSCO’er overvurderer egen effektivitet

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 42001 - Lead Implementer

Behersk den viden og de færdigheder, der kræves for at fungere som specialist i kunstig ingtelligens (AI) baseret på kravene i ISO/IEC 42001.

Dato

01.11.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 27001 Lead Implenter - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer

Dato

01.11.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO 37001 Lead Implementer

Behersk implementering og ledelse af et antibestikkelsessystem (ABMS) baseret på ISO 37001

Dato

01.11.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27001: Diplomkursus i informationssikkerhed

På dette kursus får du hjælp til at få et effektivt ledelsessystem for informationssikkerhed med ISO 27001, som passer til din virksomheds behov.

Dato

03.11.2025

Sted

Nyborg Strand, Østerøvej 2, 5800 Nyborg

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
OHSMS Auditor/Lead Auditor course based on ISO 45001 | CQI IRCA Certified Course ID: 1877

This course is designed to develop a clear understanding of safety management in the modern era and provide those involved in audit conduct and management with the skills to fulfil their role.

Dato

03.11.2025

Sted

Odense

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27001: Diplomkursus i informationssikkerhed

På dette kursus får du hjælp til at starte arbejdet med at få et effektivt ledelsessystem for informationssikkerhed, som passer til din virksomheds behov, med ISO 27001.

Dato

03.11.2025

Sted

Nyborg Strand, Nyborg