Nyt bæredygtighedskodeks fra H&M

Den svenske modegigant H&M har udskiftet sin code of conduct med en ny såkaldt Sustainability Commitment, som alle koncernens samarbejdspartnere og leverandører skal underskrive.

H&M har opdateret deres retningslinjer for samarbejdspartnere og leverandører til en ny Sustainability Commitment, der bl.a. skal sikre ordentlige forhold for de ansatte på koncernens tekstilfabrikker i Bangladesh. Foto: H&M/GMB Akash.

25.02.2016

SCM.dk

H&M har haft en CoC siden 1997 med det formål at gøre selskabets omfattende forsyningskæde mere bæredygtig – ikke mindst i Bangladesh, hvor man får syet størstedelen af sit tøj. I små 20 år har den således været rammen om de krav, H&M har stillet alle sine leverandører og samarbejdspartnere som betingelse for en kontrakt.

Grundlæggende har den fokuseret på arbejdsforhold og miljøhensyn, men fra hovedsædet i Stockholm har H&M noteret sig, at bæredygtighedsagendaen har udviklet sig meget over årene, og derfor er det altså nu tid til en opdatering.

Samme hovedfokus, flere emner
Forholdene for leverandørernes ansatte (under overskriften Healthy Workplaces) og deres påvirkning på miljøet omkring dem (Healthy Ecosystems) er stadig to centrale punkter i den nye commitment, men begge områder er blevet udvidet med nye underpunkter. Derudover er dyrevelfærd (Animal welfare) blevet tilføjet som et tredje – og helt nyt – fokusområde.

De vigtigste fokusområder for H&M er derfor nu:

  • Klare forventninger omkring leveløn (fair living wages)
  • Mere detaljerede forventninger ang. miljømæssig præstation
  • Klare standpunkter i relation til dyrevelfærd i H&M’s værdikæde

Ud over disse punkter omfatter de tre områder også emner som diskrimination, diversitet, organisationsfrihed (herunder retten til at danne fagforening), tvangs- og børnearbejde, klima og luftkvalitet samt affald og genbrug.

Læs også: Apple, Adidas og H&M har Kinas ”grønneste” forsyningskæder

Endelig introducerer H&M to forskellige præstationsniveauer i den nye standard: det basale (fundamental) og det videregående (aspirational). På det fundamentale niveau forventer H&M som en selvfølge at alle samarbejdspartnere og leverandører overholder loven, men man vil altså gerne tage et skridt mere og arbejde mod forbedringer på et højere plan. I forlængelse heraf vil man også belønne de forretningspartnere, der yder noget ekstra.

-AK

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

05.11.2025SCM.dk

Ny droneforening skal styrke samarbejdet mellem myndigheder og virksomheder

05.11.2025SCM.dk

Fokus på resiliens i forsyningskæden skaber stejl kurve for virksomhedsopkøb

04.11.2025SCM.dk

Naturen skal give afkast: Ny dansk virksomhed vil gøre det muligt at investere i biodiversitet

04.11.2025SCM.dk

Global handel demonstrerer overraskende modstandskraft

03.11.2025SCM.dk

Erhvervstilliden blandt SMV’er når laveste niveau i næsten to år

03.11.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Linerless labels: Spar penge, tag hensyn til miljøet og minimer spild

03.11.2025SCM.dk

Valg af søfragts-partner kan gøre kæmpeforskel for dit scope 3 (og bundlinjen)

31.10.2025PALOMAT

Sponseret

Kom til Automationsdag hos BILA - Oplev automation hands on🤖

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Implement Consulting Group
Webinar
Unlock revenue growth in manufacturing’s after-sales business

The value of market data in transforming after-sales strategies

Dato

06.11.2025

Tid

08:00

Sted

Online

RELEX Solutions
Konference
Mød RELEX til FMCG Fast Forward

Hvordan navigerer man i en dagligvarebranche, hvor forbrugerne skifter adfærd hurtigere end nogensinde, værdikæden er under pres, og konkurrencen rykker tættere – både fysisk og digitalt?

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

ARKEN Museum of Contemporary Art

Bureau Veritas
Kursus
Plastemballage og cirkulær økonomi

EU-regler og den nye (EU) 2025/40-forordning

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Dansk Standard
Kursus
AI Act i praksis – lovgivning og standarder om kunstig intelligens

På dette endags introduktionskursus får du en gennemgang af AI Act og formålet med regelsættet. Derudover vil du få indblik i ISO/IEC 42001, der opstiller krav til et ledelsessystem for kunstig intelligens (AIMS), og hvordan den kan indgå i arbejdet med AI.

Dato

06.11.2025

Tid

09:00

Sted

CodeNode, Nordhavn

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

På kurset Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet, som også er et diplommodul, lærer du om planlægning, opbygning og drift af jernbaner. Kurset omfatter blandt andet simulering, procesanalyse og driftsanalyse angående både passager- og godstrafik.

Dato

07.11.2025

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup