Nyt kundefokus kridtede banen op for ny logistikstrategi

Ambitionen om at være den udbyder, som giver kunderne de laveste totalomkostninger, satte gang i en ambitiøs forandringsproces hos grossisten af rustfrit stål Damstahl. Arbejdsgange og lagerstruktur blev radikalt ændret. Resultatet er bedre fleksibilitet, overblik og leveringsevne, hvilket i sidste instans forhindrede røde tal på bundlinjen under finanskrisen.

21.12.2010

SCM.dk

For fire år siden besluttede ledelsen i Damstahl - én af de førende europæiske grossistvirksomheder inden for rustfrit stål og fittings - at gennemføre et afgørende paradigmeskifte. Fra at være en traditionel ”købmandsgård” skulle hele koncernen omskabes til en fremsynet logistikvirksomhed.
Indtil da havde de enkelte nationale datterselskaber arbejdet decentralt uden nogen centralt koordinerende funktion, som kunne sikre såvel effektivitet som fleksibilitet i forhold til kunden.
”Vores salgsafdeling har altid prioriteret gode kunderelationer. Med den nye og mere innovative strategi ønskede vi også i alle øvrige funktioner, fra IT og økonomi til indkøb og logistik, at skærpe fokus på kunden”, forklarer Group Director Logistics, Ilhami Alici, som blev ansat samme år, den nye plan trådte i kraft. Han fik dermed straks brug for spidskompetencerne fra sin baggrund som civilingeniør inden for virksomhedsledelse og logistik. Med sin beslutning ville ledelsen koble branchekendskab og erfaringer med teoretisk indsigt. Det gav tilsammen de helhedsbetragtninger, som sikrede processen et godt fundament.
”Vi gennemførte en omfattende kundeundersøgelse, der dokumenterede, at leveringssikkerheden betyder mere end prisen. Samtidig fik vi bekræftet, at sortiment, produktkvalitet, distributionsmuligheder og smidighed også er faktorer, som kunderne tillægger meget stor betydning. Undersøgelsen viste desuden, at kunderne forventede mere rådgivning og sparring vedrørende logistikoptimering. Et ønske, som ikke mindst gjaldt de arbejdsgange, der går på tværs af vores virksomhed”, siger Ilhami Alici.

Leveringstid nedbragt fra fem til ét døgn
Kundeundersøgelsen resulterede bl.a. i en række nye tiltag i forhold til Damstahls datterselskaber. Eksempelvis en ny logistikmodel i Sverige. Modellen blev døbt ”Le Mans” som symbol på, at man i logistikken udnytter alle døgnets 24 timer til at servicere kunderne. Resultatet blev en markant ændring af arbejdsgangene i både Danmark og Sverige.
”Herved formåede vi at reducere leveringstiden til kunderne fra fem dage til kun én dag. Ved at indføre den nye Le Mans-model på logistikken mellem vores centrallager i Skanderborg og datterselskabslageret i Malmø fandt vi ud af, at lageret i Stockholm med ét var blevet overflødigt. Leveringstiden til kunderne i den svenske hovedstad kunne nemlig nedbringes fra otte til to dage. Samlet set formåede vi at halvere vores totallager i Sverige, ligesom vi kunne øge varetilgængeligheden ved at samle varerne i Malmø,” fortæller Ilhami Alici.

Effektiv lagerstyring
Automatisk genopfyldning af lageret i Sverige blev næste skridt. Det er nu muligt på varenummer-niveau at styre, hvor mange salgsdage varerne skal ligge på dette lager. En dobbelt ABC-kategorisering af varelageret hjalp Damstahl med at få styr på såvel de langsomt som de hurtigt omsættelige varer.
Helt overordnet mener Ilhami Alici dog, at den største gevinst ved de nye tiltag består i, at Damstahls datterselskaber nu formår at øge sin service.
Tidligere har virksomheden fået leverancer af overskæringer via sit tyske lager. Disse leveringer er nu samlet, således at Damstahl Danmark har fået status af transitlager for varer fra Tyskland. Det har medført en halvering af leveringstiden samt en fordobling af antallet af leveringer. Endelig er fragtomkostningerne blevet reduceret med to tredjedele ved hjælp af denne sammenlægning af transporterne.

Må være smidig og fleksibel
”Vores ambition er at give vores kunder de laveste totalomkostninger. Derfor er vi nødt til at have den hurtigste leveringstid, den højeste kvalitet og den største leveringspræcision,” understreger Ilhami Alici og fortæller, hvordan det kræver involvering af alle afdelinger.
”Som led i vores overordnede risk management er nogle af de absolut vigtigste og økonomisk mest mærkbare forbedringer foretaget i vores indkøbsafdeling. Tidligere havde vi på gruppeniveau 18.000 tons stål på lager, svarende til ca. 750 mio. kr. i lagerbinding. I dag har vi med den halve tonnage formået at øge varetilgængeligheden til 98 procent via en mere effektiv indkøbsdisponering samt en højere omsætningshastighed”, siger Ilhami Alici, som er overbevist om, at Damstahl under finanskrisen havde fået røde tal på bundlinien, såfremt disse mange tiltag ikke var gennemført.

110 forbedringer ført ud i livet
Ilhami Alici lægger ikke skjul på, at en beslutning om at være den mest fleksible udbyder på markedet stiller krav til alle arbejdsgange i forsyningskæden, og han understreger, at det langt fra er nogen ukompliceret proces.
”Fra mit udgangspunkt som logistikansvarlig består den ubetinget største udfordring i at håndtere det spændingsfelt, som befinder sig mellem vores høje volumen og produktporteføljen, hvor vi råder over branchens bredeste og dybeste produktprogram. Dertil skal lægges, at bestillingerne skal ekspederes inden for et meget begrænset tidsrum, idet vi i dag får 70 procent af vores bestillinger mellem kl. 13 og 17 til levering næste dag.”
Ledelsen valgte at kommunikere proaktivt om de kommende tiltag. Allerede kort efter at processen var sat i gang med at udvikle en mere innovativ logistik, blev det besluttet at involvere alle medarbejdere samt skabe dialog vedrørende de fremskridt, som sker - og som skal ske fremadrettet.
”Medarbejderne vil altid være de bedst egnede til på hver sit felt at komme med gode og relevante forbedringsforslag. På blot et år har vi gennemført 110 små og mellemstore forbedringstiltag alene i den danske del af selskabet”, siger Ilhami Alici.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Relateret indhold

16.10.2025SCM.dk

CSCO’er overvurderer egen effektivitet

16.10.2025Bureau Veritas

Sponseret

Ekstern sikkerhedsrådgivning hos Blue Water Shipping

14.10.2025SCM.dk

Løngabet vokser: For andet år i streg stiger lønforskellen på mænd og kvinder

14.10.2025SCM.dk

God ledelse, medarbejdertrivsel og modet til at tænke nyt er oversete veje til vækst i dansk erhvervsliv

14.10.2025Inact ApS

Sponseret

Brønnum satser på End2End: Gør Supply Chain til en kommerciel styrke

13.10.2025Datacon A/S

Sponseret

Investeringen tjener sig hurtigt hjem

13.10.2025SCM.dk

Derfor dominerer resiliens supply chain-agendaen anno 2025

10.10.2025SCM.dk

Usikkerhed i globale forsyningskæder er blevet den nye (kostbare) standard

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Always Azure – Skab værdi med Microsoft Azure

Vil du være på forkant med det nyeste i Azure og få konkrete idéer til, hvordan du udnytter platformen bedst muligt i din virksomhed?

Dato

20.10.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
NIS2 i praksis – med ISO/IEC 27001 som fundament for compliance

På dette diplomkursus får du overblik over NIS2-kravene i praksis, og du lærer, hvordan ISO/IEC 27001 kan bruges som en praktisk ramme til at styrke jeres informationssikkerhed og sikre compliance med den nye NIS2-lov.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
Bliv klar til NIS2 med ISO 27001 - diplomkursus

På dette to-dages kursus får du en gennemgang af kravene i EU's NIS2-direktiv med fokus på, hvordan du kan efterleve og implementere kravene i praksis med ISO/IEC 27001 - ledelsessystem for informationssikkerhed.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Grundlæggende miljøledelse

Formålet med kurset er at give deltagerne et grundlæggende kendskab til miljøledelsessystemer, kravene i ISO 14001:2015 og de forretningsfordele, der er knyttet til systematisk arbejde med et miljøledelsessystem.

Dato

22.10.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Strategisk udvikling af ledelsessystemer

Hvordan sikrer vi, at ledelsessystemet leverer et effektivt bidrag til virksomhedens strategiudvikling?

Dato

23.10.2025

Sted

Odense

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Ledelse og facilitering

Vil du være god til at facilitere møder, workshops, projekter og lignende? Og vil du kunne understøtte relationelle processer, der skaber værdi, mening og ønsket effekt?

Dato

23.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup