Nyt samarbejde skal teste eldrevne lastbiler

Allison Transmission og Nikola Corporation er gået sammen om at teste Nikolas batteri- og brintdrevne elektriske køretøjer på Allisons avancerede testcenter.

Allison Transmission og Nikola Corporation er gået sammen om at teste Nikolas batteri- og brintdrevne elektriske køretøjer på Allisons avancerede testcenter. Foto: Allison Transmission..

09.02.2023

SCM.dk

Nikola Corporation har slået sig sammen med Allison Transmission for at udføre test af deres nye tunge batteridrevne (BEV) og brintdrevne (FCEV) elektriske køretøjer på Allisons avancerede testcenter med speciale i elektrificering og miljø (VE+ET Center).

"Vi er stolte af at samarbejde med Nikola i deres udvikling af den næste generation af innovative køretøjer designet til at reducere emissioner og optimere ydeevnen", siger David Proctor, General Manager, Allison VE+ET Center og fortsætter:

"Vores anlæg understøtter eksterne kundetest- og valideringsprogrammer for køretøjer drevet af alle drivmidler, hvilket understreger Allisons forpligtelse til at tage en ledende rolle i udviklingen af alternative brændsler til transportbranchen".

De to virksomheder samarbejdede om at teste BEV- og FCEV-ydelse gennem kontrollerede termiske miljøer og dynamometer-vejsimuleringer, der var i stand til at simulere en bred vifte af driftscyklusser. Testene brugte Nikolas brintpåfyldningsudstyr sammen med en konstant strøm af brint leveret af anlægget for at facilitere uafbrudte testkørsler. Evaluering af køretøjerne omfattede overvågning af batteristyring og HVAC-test, som brugte solsimulering til at gengive ekstreme temperaturer.

Læs også: Vognmænd: Grøn transportaftale er en af de største kapacitetsforbedringer i 50 år

Allisons VE+ET Center giver flere fordele for køretøjsproducenterne, herunder evnen til at teste i et sikkert, kontrolleret og ensartet miljø, som muliggør sikre, pålidelige og gentagelige resultater. På anlægget simulerer Allison virkelige applikationer og klimaforhold, hvilket giver producenterne mulighed for at reducere produktudvikling og valideringstidslinjer og dermed bringe innovativ teknologi og køretøjssystemer til markedet hurtigere og mere effektivt. Derudover giver udførelse af test i en forkortet tidsramme, der ikke er afhængig af sæsonbetingede klima- og vejforhold, reducerede omkostninger sammenlignet med test på vej.

"Mulighederne i Allisons VE+ET Center har været en vigtig facilitator for Nikola til at accelerere vores produktudviklingscyklus og med tillid lancere vores Tre BEV i begyndelsen af sidste år”, sagde Nikola Head of Vehicle Validation, Adam Tarleton og fortsætter:

"Vi ser frem til fortsat at samarbejde med Allison om vores Tre FCEV-produkt for at levere det brancheførende brintdrevne køretøj med den ydeevne, kvalitet og pålidelighed, som lastbilbranchen kræver".

Det 60.000 kvadratmeter store VE+ET Center er det eneste af sin slags i Midtvesten, der giver mulighed for at udføre test året rundt på en lokation. Anlægget tilbyder private testceller og områder til kunder, hvilket giver mulighed for at samarbejde om udviklingen af nye produkter.

- PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

19.12.2025SCM.dk

DMI åbner ny vejr-tidsmaskine til brug for grønne forretninger og klimatilpasning

18.12.2025SCM.dk

Dansk model skal samle et grønt europæisk energisystem

16.12.2025SCANLOX ApS

Sponseret

AMR er mere end bare en trend

16.12.2025SCM.dk

Her er Europas bedste supply chain leder 2025

15.12.2025SCM.dk

EU om grøn strøm: Nyt udspil skal sænke elregningen og styrke uafhængigheden

11.12.2025SCM.dk

ESG-rapportering: Omnibussen er nu et skridt tættere på målstregen

10.12.2025SCM.dk

Global handel vokser fortsat trods masser af forstyrrelser

09.12.2025SCM.dk

Få det fulde overblik over forsyningskæden – direkte i din indbakke

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle