Nyt værktøj hjælper transportbranchen med ESG-rapportering

Med Transportens ESG-kit har ATL – Transportens Arbejdsgivere og DI Transport udviklet et særligt værktøj, der skal hjælpe medlemmerne i mål med at rapportere på ESG.

”ESG optager mange af vores medlemmer. Nogle er eller bliver snart omfattet af lovkrav, andre interesserer sig, fordi kunder og leverandører stiller krav, mens andre blot ønsker at komme i gang. Fælles for dem er, at de kan få hjælp med vores nye ESG-kit, der er specielt udviklet til transportbranchen”, forklarer branchedirektør i ATL – Transportens Arbejdsgivere, Lars William Wesch. Foto: Büreau Jantzen

05.12.2024

SCM.dk

Værdikæde, ESRS-emner samt GAP- og dobbeltvæsentlighedsanalyse. Sådan lyder et lille udpluk af de svære ord og begreber, der knytter sig til arbejdet med at lave en ESG-rapport. En kæmpe mundfuld for de fleste. Derfor har ATL – Transportens Arbejdsgivere og DI Transport udviklet Transportens ESG-kit, der skal hjælpe medlemmerne med at komme godt i mål med ESG-rapporteringen.

”ESG optager mange af vores medlemmer. Nogle er eller bliver snart omfattet af lovkrav, andre interesserer sig, fordi kunder og leverandører stiller krav, mens andre blot ønsker at komme i gang. Fælles for dem er, at de kan få hjælp med vores nye ESG-kit, der er specielt udviklet til transportbranchen”, forklarer branchedirektør i ATL – Transportens Arbejdsgivere, Lars William Wesch.

Ulrik Attermann Laursen, der er økonomichef i Johs. Sørensen og Sønner A/S, er meget begejstret for det nye ESG-kit, som han har set igennem inden offentliggørelsen.

”Vi kommer helt sikkert til at bruge ESG-kittet til at supplere vores opgaver omkring ESG, særligt den eksterne rapportering. Kittet bryder ESG-opgaven ned i mindre, overskuelige bidder og giver præcise anvisninger til, hvordan vi kan gå til opgaven. Samtidig rummer det eksempler, skabeloner og værktøjer til at printe ud og bruge, når vi vil optegne vores værdikæde, afholde workshops eller når vi skal udvælge, hvilke emner, vi skal have med i vores ESG-rapport”, siger Ulrik Attermann Laursen.

Læs også: Ny transportløsning for aluminiumsdåser giver kæmpe reduktion af CO2-udslip

I alt består Transportens ESG-kit af seks kapitler: Forberedelse af arbejdet, optegning af værdikæder, kortlægning af indvirkninger, dobbeltvæsentlighedsanalyse, GAP-analyse og handlingsplan foruden et helt kapitel særligt målrettet SMV’ere.

ESG-kittet er udviklet på baggrund af input fra medlemsvirksomheder og med faglig hjælp fra DI Virksomhedsudvikling og Rambøll A/S. Kittet er kun tilgængeligt for medlemmer og kan hentes på atl.dk

Kilde: ATL

/ PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Grøn transport og CO2-reduktion

Fra 1. januar 2025 skal lastbiler på 12 ton og derover betale vejafgift efter, hvor meget CO2 de udleder. Det er blot en af mange ’tommelskruer’ fra regeringen og EU, der skal motivere til en grønnere godstransport. Der er mange andre drivkræfter i spil, der alle peger på at trække CO2 ud af godstransporten. Det sætter vi i dette tema spot på.

Relateret indhold

24.12.2025SCM.dk

Vandet er tilbage i Panamakanalen, der leverer solidt resultat

23.12.2025SCM.dk

Millionstøtte til næste generation af chauffører i transportbranchen

23.12.2025SCM.dk

Maersk sender første skib gennem Suezkanalen og Det Røde Hav

22.12.2025SCM.dk

Nye omfattende sanktioner mod Rusland rammer bredt

19.12.2025SCM.dk

Norden indgår årets anden logistik­kontrakt

19.12.2025Datacon A/S

Sponseret

El-installatører vil have sikker grund at stå på

18.12.2025SCM.dk

Geopolitiske risici og stormagtskonkurrence truer Danmark

17.12.2025SCM.dk

Antallet af bestilte containerskibe sætter rekord i 2025

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle