Ny transportløsning for aluminiumsdåser giver kæmpe reduktion af CO2-udslip

Dansk Retursystem har længe været kunde hos Bring. Nu opgraderes samarbejdet med en intermodal løsning og større brug af tog. Bring Cargo International har i samarbejde med Dansk Retursystem implementeret en ny transportløsning for aluminiumsdåser fra fabrikken i Løsning til modtageren af de genanvendelige materialer i Frankrig.

”Dansk Retursystem har udfordret os, og vi er nu glade for at kunne tilbyde en transportløsning, der sparer en betydelig andel CO2 – samtidig med at vi opretholder effektivitet og pålidelighed. Den nye løsning, som erstatter tidligere lastbiltransporter, vil reducere CO2-udslippet med op til 68 procent”, siger Erik Roth, koncerndirektør for international logistik. Foto: Bring

02.12.2024

SCM.dk

”Dansk Retursystem har udfordret os, og vi er nu glade for at kunne tilbyde en transportløsning, der sparer en betydelig andel CO2 – samtidig med at vi opretholder effektivitet og pålidelighed. Den nye løsning, som erstatter tidligere lastbiltransporter, vil reducere CO2-udslippet med op til 68 procent”, siger Erik Roth, koncerndirektør for international logistik.

I den nye løsning transporteres godset først med lastbil til Brings intermodale terminaler i Hamborg. Der omlades traileren til tog, som tager den til Basel, Schweiz. I Basel overtages godset af en lokal transportør, der er ansvarlig for den sidste strækning til slutdestinationen i Frankrig. Denne intermodale løsning, som kombinerer vej- og jernbanetransport, resulterer i betydelige reduktioner af CO2-udslippet.

Læs også: Efter tolv år uden fremskridt: Hvordan kommer shipping i mål?

”Vi vil gerne sende vores genanvendelige materialer med tog, når det er muligt, for på den måde at spare CO2. Vi er en miljøvirksomhed og har et mål om at være CO2-driftsneutral i 2030, og togtransport er med til at bidrage til det mål. Derfor er vi glade for aftalen med Bring om intermodal-løsningen, hvor tog og lastbil kombineres bedst muligt”, siger direktør for Cirkulær Økonomi, Heidi Schütt Larsen.

Kilde: Bring

/ PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Grøn transport og CO2-reduktion

Fra 1. januar 2025 skal lastbiler på 12 ton og derover betale vejafgift efter, hvor meget CO2 de udleder. Det er blot en af mange ’tommelskruer’ fra regeringen og EU, der skal motivere til en grønnere godstransport. Der er mange andre drivkræfter i spil, der alle peger på at trække CO2 ud af godstransporten. Det sætter vi i dette tema spot på.

Relateret indhold

18.12.2025SCM.dk

Geopolitiske risici og stormagtskonkurrence truer Danmark

17.12.2025SCM.dk

Antallet af bestilte containerskibe sætter rekord i 2025

17.12.2025BITO Storage Systems Nordic A/S

Sponseret

Effektive og miljøvenlige løsninger til den sidste mil med BITO

16.12.2025SCM.dk

Flere ladeparker baner vej for ellastbiler

15.12.2025SCM.dk

Vognmænd: Lad ellastbiler køre uden om vejafgiften

15.12.2025SCM.dk

Skib taber 45 containere i stormvejr

12.12.2025SCM.dk

Salling Group bygger stort ladeanlæg i Køge

09.12.2025SCM.dk

Masser af bananer på britisk kyst

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle