Efter tolv år uden fremskridt: Hvordan kommer shipping i mål?

Manglende regulering og usikkerhed om grønne brændsler har sat en stopper for shipping-industriens grønne omstilling. Industrien skruer på klimaplanen.

27.11.2024

SCM.dk

Shippingindustrien har i 12 år stået stille, når det gælder reduktion af CO2-udledninger. En ny rapport fra University College London (UCL) viser, at udledningerne fra 2018 til 2022 næsten nåede niveauet fra 2008, som er baseline for klimamålene.

Både manglende regulering og usikkerheden om de grønne brændsler, som meget af industriens klimastrategi er bundet op på, har resulteret i stagneringen. 

Forskerne fremhæver trods manglende fald i absolutte udledninger, at der er sket et relativt fald i perioden. På trods af en stigning på 80% i den globale handel siden 2008, er shipping-industriens udledninger ikke steget. Det er dog ikke tilstrækkeligt.

Usikkerhed, usikkerhed, usikkerhed

Grønt brændstof har vist sig ikke at være så nemt at få fingrene i som man ellers havde håbet på. Udviklingen af grønt brændstof har været langsommere end forventet og præget af tøvende investeringer fra energiselskaber, som har medført, at projekter er blevet skrinlagt eller forsinkede. 

Også reguleringen på området har spillet en rolle. Tristan Smith, professor i energi og maritim transport​ og hovedforfatter på rapporten, peger på, den svage regulering på området ikke giver rederierne tilstrækkelige incitamenter til at omstille sig.

“Det var naivt at tro, at industrien ville omstille sig selv på baggrund af et mål om at begrænse udledninger,” siger Tristan Smith til Finans.

Slutspurten mod målstregen

Hvordan shippingbranchen skal komme i mål, er endnu uvis. Rederierne justerer på deres klimastrategier for at møde den nye virkelighed, hvor man ikke kan se frem til et stort udbud af grønt brændstof. Der bliver i stedet satset mere bredt på forskellige løsninger som batterier og bio-LNG.

Dog er det tydeligt, at det grønne brændstof er fremtiden. Det kan ses på branchens store indkøb af e-metanol drevne skibe. 

Ifølge Tristan Smith er det dog begrænset, hvad grønne brændsler kan hente af reduktioner på kort sigt. Tiden til branchens 2030-klimamål på et 20 procent fald i udledninger siden 2008 er så knap, at reduktionerne må indhentes på effektiviseringer.

”Hvis vi skal indhente det tabte, så taler vi om årlige effektivitetsforbedringer på 3 pct. hvert år frem mod 2030. Det er realistisk med den rette regulering”, siger han til Finans.

- lhs

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

22.12.2025SCM.dk

Nye omfattende sanktioner mod Rusland rammer bredt

19.12.2025SCM.dk

Norden indgår årets anden logistik­kontrakt

19.12.2025Datacon A/S

Sponseret

El-installatører vil have sikker grund at stå på

18.12.2025SCM.dk

Geopolitiske risici og stormagtskonkurrence truer Danmark

17.12.2025SCM.dk

Antallet af bestilte containerskibe sætter rekord i 2025

17.12.2025BITO Storage Systems Nordic A/S

Sponseret

Effektive og miljøvenlige løsninger til den sidste mil med BITO

16.12.2025SCM.dk

Flere ladeparker baner vej for ellastbiler

15.12.2025SCM.dk

Vognmænd: Lad ellastbiler køre uden om vejafgiften

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle