Nyt WMS giver norsk 3PL stor fleksibilitet

Som logistikpartner til en række vidt forskellige B2B-virksomheder håndterer Qualified Logistics alt fra cykler og småkager. Et nyt WMS giver virksomheden den fleksibilitet, der gør den i stand til at imødekomme en stor variation i kundekrav, tidsskemaer og ERP-systemer samtidig med, at de leverer høj kundeservice.

02.06.2014

SCM.dk

”Det nye WMS hjælper os med at give den ekstra service i form af gennemsigtighed, integration og løsning af problemer til brug for kunder af alle størrelser og type”, fortæller Roger Hallstensen, ejer og administrerende direktør af Qualified Logistics..

Qualified Logistics (QL) koordinerer tredjepartslogistik til virksomheder i Skandinavien og de Baltiske lande. Med en stab på 17 medarbejdere (i spidsbelastningstider op til 27 medarbejdere) håndterer virksomheden næsten 20.000 m² lagerbygning og 30.000 pallelokationer.

Fra plukke og forsendelse til komplekse serviceydelser
QL tilbyder en række standard og værdiskabende serviceydelser til kunder inden for sportsudstyr og fødevarer. Det betyder, at virksomheden skal kunne samle og afsende cykler og også kunne foretage kvalitetskontrol på pakker med kiks og småkager. Med ansvarsområder, der spænder lige fra typiske modtagelses-, cross docking-, lagring-, plukke-, pakke- samt sampakkeaktiviteter til aktiviteter som montering, mærkning, kvalitetskontrol, returhåndtering og kampagner, så står alle QL medarbejdere i løbet af dagen over for en række meget forskellige opgaver.

Læs også: Svært at hitte rede i WMS-junglen

”Vores ekspertise og vores dedikerede servicemodel er vores største fordele”, siger Roger Hallstensen, ejer og administrerende direktør. ”Vores personale er specialister i tredjepartslogistik. De ved, hvordan vi finder den smarteste løsning for vores kunder. Hver kunde er tildelt en dedikeret kontaktperson vedrørende alle operationer, så vi virkelig kan forstå deres behov og tilbyde ”on the floor” ansvarlighed i alle processer. Resultatet er en mere strømlinet, stressfri oplevelse og et bedre slutprodukt”, siger Hallstensen.

Kontrol over kompleksiteten. Håndtering af mange ERP-systemer
Udover udfordringen med at håndtere så mange forskellige produkter og services skal QL også kunne rumme og kommunikere med de mange forskellige ERP-systemer og rapporteringssystemer, som kunderne bruger, hvilket også indbefatter information om forsendelsesnumre, serienumre, FIFO, LIFO etc.

QL havde brug for et lagerstyringssystem (WMS), der er i stand til at håndtere kundernes forskellige behov, at kommunikere problemfrit med deres ERP-system og levere de data, som behøves i formater, der understøtter deres foretrukne økonomi- og styringsmetoder. Astro WMS, et skalerbart, modulopbygget og automatiseret lagerstyringssystem, kunne tilbyde den fleksibilitet og udstrakte integrationsmulighed, som virksomheden var på udkig efter plus en webbrugerflade, som kunderne kan bruge til at spore ordrer i realtid.

”Vi havde en hel del erfaringer med andre systemer, men vi tænkte, at Astro WMS var det bedste for vores forretning, hvorfor vi kontaktede Consafe Logistics”, siger Hallstensen.

Målet er nul manuelle arbejdsgange
QL bruger Astro WMS til at håndtere lagerprocesser. Systemet hjælper QL ved en smidig behandling af data direkte fra deres kunders ERP-systemer. Mens virksomheden stadig udfører manuel ordrebehandling for deres mindste kunder, så er nu størstedelen af deres lageraktiviteter registreret automatisk, hvilket sparer virksomheden for betydelige mængder tid og penge. Roger Hallstensen siger, at den kundevendte webbrugerflade vil medvirke til, at QL lettere kan overtale virksomhedens kunder til at levere ordrer direkte ind i systemet.

”I stedet for at sende os en e-mail, så kan kunderne indtaste ordrer direkte ind i webportalen og også spore ordren samme sted”, forklarer Hallstensen. Dette gør processen lettere og mere effektiv for QL men det betyder også besparelser i tid og omkostninger for kunderne.

P.t bruger QL kun Astro WMS på det største lager, men virksomheden planlægger at implementere det i mindre lagre i nær fremtid. Når det er effektueret, så vil virksomheden være i stand til at afskaffe alle manuelle arbejdsgange.

<p>”I stedet for at sende os en e-mail, så kan kunderne indtaste ordrer direkte ind i webportalen og også spore ordren samme sted”. </p>

Roger Hallstensen, ejer og adm. direktør, Qualified Logistics

Kommunikation i realtid med fuld sporbarhed
Med Astro WMS har QL klar indsigt i lagerflowet, så medarbejderne altid ved, hvor kundeleverancerne befinder sig. Medarbejderne kan se de modtagne ordrer direkte og kan checke op på produkternes proces, hvad enten der arbejdes på ordrerne, eller ordren allerede er ekspederet. Efter hver plukke- og pakkeaktivitet sendes der automatisk en besked til kunden om, hvor mange paller, der er pakket, og hvad den endelige vægt og volume er på ordren. Selv når ordren forlader lageret, vil et transport management system, der er forbundet med WMS, sikre fuld sporbarhed igennem hele leveringsprocessen.

Smarter bemanding
Astro WMS giver QL muligheden for at fastsætte og måle en række KPI’er for lageret. Som en realtidsmåling tillader virksomheden at spore ordrelinjer per person, per time og automatisk flytte personalet hen, hvor arbejdet befinder sig. På den længere bane vil QL lagre numre i WMS, så medarbejderne kan se hele året, hvor medarbejderstyrken skal være størst. Snart vil QL være i stand til at bruge historiske data til at forudsige bemandingshøjdepunkter mere præcist og sende det rigtige antal medarbejdere til det rigtige sted hver enkelt dag på lageret.

Se ind i fremtiden. Med fremtidssikret teknologi
Den rigtige funktionalitet var vigtig for QL, men virksomheden så på mere end en checkliste af features, da der skulle vælges lagerstyringssystem. For Roger Hallstensen var teknologiens omdømme og muligheder lige så vigtige som selve teknologien. Han havde brug for at vide, at QL’s partner ville være i stand til at supportere hans virksomhed nu og på længere sigt.

Læs også: Nyt WMS har været forårets store udfordring

”Vi er ikke den største tredjepartsvirksomhed, men vi roser os selv for at være på forkant med teknologien”, siger han.

”Vores kunder vælger os og bliver hos os, fordi vi er fleksible i forhold til at tilpasse os deres behov og er lydhøre i forhold til at løse deres problemer. Astro WMS hjælper os med at give den ekstra service i form af gennemsigtighed, integration og løsning af problemer til brug for kunder af alle størrelser og type”. 

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

02.05.2024SCM.dk

Maersk overskud på 208 mio. dollar i Q1

02.05.2024SCM.dk

Aabenraa Havn sætter ny rekord

02.05.2024SCM.dk

JYSK stopper kæmpe plastikforbrug med nyt tiltag

01.05.2024Hans Schourup A/S

Sponseret

Nyt katalog og nye sikkerhedsprodukter fra MPM

01.05.2024EAB Lagerindretning

Sponseret

Fuldt automatiseret produktionsanlæg med fejlfri vision

26.04.2024SCM.dk

Dansk startup vil tilbyde lagerautomatisering til mindre virksomheder

25.04.2024SCM.dk

JYSK bygger nyt bæredygtigt distributionscenter i Holland

22.04.2024SCM.dk

Autonome robotter er effektive hjælpere på lageret

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle