Onlinebutik både taber og tjener på gratis retur

Netbutikken Boozt bruger adskillige millioner på gratis fragt og retur til kunderne – til gengæld giver strategien mere aktivitet i butikken.

Den svensk-danske onlinetøjbutik Boozt har tabt mange penge på at have en forretningsmodel, der tilbyder fri fragt og retur til kunderne. Til gengæld, mener modebutikkens direktør, ville Boozt ikke have overlevet, hvis de havde fortsat med at tage penge for forsendelsen..

18.05.2016

SCM.dk

Hermann Haraldsson har været adm. direktør i Boozt siden år 2011. .

Hver måned sender onlinetøj- og skoforretningen Boozt 400.000 varer ud til kunder i hele landet. 40 procent, det vil sige 160.000 varer, bliver sendt direkte retur til forretningen igen – og det uden at koste kunderne en krone.

Læs også: E-handel får amerikanske lagerhuslejer til at stige

Den gode service koster samlet set e-butikken 8-9 procent af omsætningen, fortæller Boozts adm. direktør Hermann Haraldsson i et interview med Børsen. Dertil kommer omkostningen ved at sortere returvarerne. Bootzs samlede omsætning nåede sidste år op på 800 millioner kroner og forventes i år at ende på 1,2 milliarder kroner. 

Gratis fragt og retur nedbryder barriere og sikrer overlevelse
Men der er intet så skidt, at det ikke er godt for noget – tværtimod. Da e-butikken fjernede kundernes omkostninger ved fragt og retur, steg andelen af besøgende der klikkede ’køb’ markant. Hermann Haraldsson forklarer det med, at den barriere kunder har for returprocesser, er blevet mindsket:

"Det, at vi har fjernet returprisen, har fjernet en kæmpe barriere. Når du spørger folk, både i undersøgelser og til middagsselskaber, hvorfor de ikke handler på nettet, skyldes det altid returvarerne”, siger direktøren til Børsen og fortsætter:

"De har en opfattelse af, at det er besværligt at returnere, og hvis de selv skal betale for både fragt og retur, så gør de det ikke, for så kan de ende med at betale 80-90 kr. uden at få noget som helst ud af det. Og det er en dårlig handel”, konstaterer han.

Læs også: EhubNordic fremmer dansk e-handel i Kina

Til spørgsmålet hvor Boozt havde været i dag, hvis ikke forretningsmodellen var blevet lavet om, erkender direktøren:

"Vi var nok døde. Helt ærligt, for vi havde ikke fået den nødvendige størrelse. Ellers var vi blevet en nichebutik, som investorerne for længst var løbet væk fra”, siger Hermann Haraldsson til Børsen.

-CHM

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

19.12.2025SCM.dk

DMI åbner ny vejr-tidsmaskine til brug for grønne forretninger og klimatilpasning

18.12.2025SCM.dk

Dansk model skal samle et grønt europæisk energisystem

16.12.2025SCANLOX ApS

Sponseret

AMR er mere end bare en trend

16.12.2025SCM.dk

Her er Europas bedste supply chain leder 2025

15.12.2025SCM.dk

EU om grøn strøm: Nyt udspil skal sænke elregningen og styrke uafhængigheden

11.12.2025SCM.dk

ESG-rapportering: Omnibussen er nu et skridt tættere på målstregen

10.12.2025SCM.dk

Global handel vokser fortsat trods masser af forstyrrelser

09.12.2025SCM.dk

Få det fulde overblik over forsyningskæden – direkte i din indbakke

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle