Over halvdelen af danskerne foretrækker fysiske butikker

Ifølge ny undersøgelse fra fagforeningen Business Danmark foretrækker flertallet af danskerne fortsat de traditionelle butikker frem for at shoppe online. Flere webshops har undervurderet digitaliseringen og må prioritere at give kunderne en god oplevelse, lyder det. Levering og returfragt er vigtige parametre.

53 procent af dansker vil fortsat hellere handle i fysiske butikker, hvor man kan prøve varen, inden man køber den, fremfor online..

13.12.2018

SCM.dk

Selvom et stigende antal forbrugere shopper på nettet, så foretrækker de fleste danskere faktisk stadig at købe deres julegaver på den gode gammeldags facon ude i fysiske butikker.

Det viser en undersøgelse, som fagforeningen for salg og marketing, Business Danmark, har fået lavet via Epinion. 53 procent angiver, at de helst vil handle i fysiske butikker fremfor online.

53 procent af danskerne foretrækker at handle i fysiske butikker fremfor online. Særligt blandt mændene er tilslutningen til butikshandlen stor..

"Selvom online-handlen med varer stiger år for år, udgør den stadig kun en forholdsvis lille del af dem samlede handel. Derfor er det ikke overraskende, størstedelen af os fortsat foretrækker at gå i fysiske butikker. Særligt ved juletid, hvor shoppingen, menneskevrimlen, julepynten og duften af gran, gløgg og æbleskiver giver en særlig totaloplevelse", siger han og fortsætter:

"Men i fremtiden vil vi se, dette forhold forskyder sig. E-handlen vil støt og roligt lægge beslag på en større andel af vores forbrug, fordi det er så nemt og bekvemt. Så de fysiske butikker skal konstant oppe sig og benytte deres styrker, hvis de vil være konkurrencedygtige i fremtiden".

Ifølge en opgørelse fra Dansk Erhverv blev der handlet varer for 404 mia. kr. i 2017 i detailbutikkerne. Heraf blev ca. 29 mia. kr. brugt hos danske netbutikker og ca. det halve, godt 14 mia. kr., i udenlandske netbutikker. Det betyder, at den danske nethandel står for godt 11 procent af den samlede handel.

Forbrugerne: Vi vil se varen, før vi køber den
Undersøgelsen viser også, hvad der fortsat får forbrugerne til at foretrække at bevæge sig væk fra computerskærmen, når de skal handle.

81 procent svarer, at de gerne vil se varen, før de køber den, 58 procent at de kan afprøve varen, og 56 procent sætter pris på, at de får varen med hjem med det samme. Halvdelen lægger også stor vægt på den personlige rådgivning i butikkerne.

Den vigtigste grund til, at man foretrækker at handle i fysiske butikker, er, at man gerne vil se varen, før man køber den. Det svarer hele 81 procent således i undersøgelsen..

"De fysiske butikker har en række fordele, som webbutikkerne har svært ved at hamle op med: Der er mulighed for at se og afprøve varen og der er personale, som rådgiver dig fremfor algoritmer og robotter. Men butikkerne skal huske, forbrugerne stadig orienterer sig online inden købet. Derfor kan man absolut ikke ignorere, hvor essentielt det er at have et digitalt udstillingsvindue, der understøtter den fysiske forretning," siger Jens Neustrup Simonsen.

Business Danmarks undersøgelse viser desuden, at der er markant forskel på danskernes vurdering af kundeoplevelsen hos fysiske butikker og danske webbutikker. Kun 29 procent vurderer kundeoplevelsen som høj i webbutikkerne, mens tallet for de fysiske butikker er dobbelt så højt med 58 procent.

"Mange danske virksomheder har ikke været offensive nok i forhold til den digitale omstilling og man har måske undervurderet, hvor store konsekvenser digitaliseringen af samfundet ville få”, siger Jens Neustrup Simonsen og tilføjer:

Kun 29 procent vurderer kundeoplevelsen som høj i webbutikkerne, og det får Jens Neustrup Simonsen til at vurdere, at der er et kæmpe vækstpotentiale i e-handel i Danmark..

”Ikke desto mindre er der et kæmpe vækstpotentiale i e-handel, når man tænker på, at der kun går en krone til e-handel for hver gang der bruges ti kroner på varer i detailhandlen. For at indfri det må virksomhederne først og fremmest prioritere at give kunderne en god oplevelse, når de køber deres produkter online," siger han.

Læs også: E-handel i Kina boomer

Spørger man danskerne, hvad der tæller, når de køber varer online, så er det, at det er nemt at returnere varen og få pengene retur (38 procent), at hjemmesiden er let at navigere rundt i (36 procent), at returfragt er gratis (35 procent) og at der er hurtig levering (30 procent).

- JMA

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

07.11.2025SCM.dk

Droner og betalingskaos får danskerne til at tage kriseberedskab alvorligt

07.11.2025PALOMAT

Sponseret

Slip for tunge løft – gør arbejdsmiljøet smartere med PALOMAT®

07.11.2025SCM.dk

Højesteret sår tvivl om Trumps toldpolitik

07.11.2025SCM.dk

FN slår fast: Målet om 1,5 graders opvarmning er tabt

05.11.2025SCM.dk

Ny droneforening skal styrke samarbejdet mellem myndigheder og virksomheder

05.11.2025SCM.dk

Fokus på resiliens i forsyningskæden skaber stejl kurve for virksomhedsopkøb

04.11.2025SCM.dk

Naturen skal give afkast: Ny dansk virksomhed vil gøre det muligt at investere i biodiversitet

04.11.2025SCM.dk

Global handel demonstrerer overraskende modstandskraft

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

10.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Environmental Management System Auditor/Lead Auditor Training Course as per ISO 14001:2015 | CQI and IRCA Certified Course ID: 17913

This 5 day course provides the knowledge and skills needed to organize and lead Environmental Management System audits.

Dato

10.11.2025

Sted

Odense

Dansk Standard
Kursus
ATEX - diplomkursus - 2 dage

Dansk Standard har siden 2007 udbudt en ATEX-diplomuddannelse, som giver dig en omfattende viden om de grundlæggende principper indenfor eksplosive atmosfærer.

Dato

11.11.2025

Sted

Kosmopol, København K

Dansk Standard
Kursus
Privatlivsbeskyttelse - ISO/IEC 27701 Diplomkursus – 2 dage

På dette kursus får du hjælp til at opnå en passende beskyttelse af personoplysninger i din organisations informationssikkerhed med ISO 27701, og få hjælp til at løse de gældende databeskyttelseskrav.

Dato

11.11.2025

Sted

Kosmopol, København K

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

11.11.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til standarden: ISO 22301 – Business continuity Management

På kurset får du en introduktion til ISO 22301 og overblik over, hvordan standarden kan understøtte robustheden i din organisation.

Dato

11.11.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn