På FTZ’s nye logistikterminal vil kunstig intelligens selv placere varerne

Danmarks største autogrossist FTZ optimerer deres lager- og distributionsproces med et nyt, højteknologisk centrallager, hvor 132 robotter i 2025 vil operere døgnet rundt. Det betyder, at FTZ kan administrere deres 135.000 varenumre langt hurtigere og mere effektivt – blandt andet med hjælp fra kunstig intelligens og visionsteknologi.

"De 132 robotter, vi bruger på centrallageret, har en samlet kapacitet til at lave 6.000 pluk i timen, hvilket øger vores logistikhastighed markant”, fortæller Kim Storbank. Foto: FTZ

23.08.2024

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Rørup ligger cirka 20 km vest for Odense, og her opfører FTZ et nyt domicil med et højteknologisk centrallager og distributionscenter. Lageret fylder 35.000 m², hvilket svarer til fire gange størrelsen på Odense stadion. Den nye logistikterminal vil forbedre logistikken betydeligt for FTZ.

"De 132 robotter, vi bruger på centrallageret, har en samlet kapacitet til at lave 6.000 pluk i timen, hvilket øger vores logistikhastighed markant. Systemet er designet til at plukke varer fra 120.000 kasser. Det er et enormt setup, og det kommer til at have en stor betydning, at vi nu kan have alle varer samlet et sted," fortæller Kim Storbank, Logistikdirektør i FTZ.

Målet er, at robotter måske kan håndtere halvdelen af plukarbejdet i fremtiden; men vi forventer ikke, at de kan tage over for alle produkterne

Kim Storbank

FTZ har på centrallageret valgt et OSR Shuttle-system fra det østrigske selskab KNAPP, der er specialiseret i lagerautomatisering og lagerlogistiksoftware. Systemet passer bedst til FTZ's behov, som kræver stor volumen for at sikre, at autogrosisten fortsat kan levere reservedele og værktøj op til 10 gange dagligt til deres kunder i hele landet.

"Vi har valgt denne løsning, fordi den kan servicere 80 procent af vores sortiment. Da vi servicerer kunderne direkte, har vi behov for en højteknologisk løsning, og netop derfor har vi valgt denne løsning fra KNAPP, da den sikrer et højt og hurtigt output", fortæller Kim Storbank.

Foto: FTZ

Kunstig intelligens
Softwaren, der driver det nye centrallager og distributionscenter, bruger kunstig intelligens til at optimere lager- og distributionsprocessen. Det bidrager til øget effektivitet og præcision i driften.

"Selve logikken i automatlageret, hvordan varerne skal placeres, er baseret på kunstig intelligens og algoritmer, der beregner den mest optimale placering. Systemet ved selv, hvor varerne skal være placeret. Teknologien kan også forberede til næste dag, så varerne er placeret mest optimalt til de travle perioder", forklarer Kim Storbank.

Den avancerede teknologi forbedrer ikke bare håndteringen af varerne, men også plukkeprocessen ved sluttrinnet, hvor varerne ender, inden de sendes ud til kunderne. FTZ har lavet en løsning, hvor mennesker og robotter samarbejder side om side.

"På en ud af seks plukstationer har vi en robot med vision-teknologi. Robotten er udstyret med et kamera, der kan identificere og plukke varerne, selv når de ligger hulter til bulter. Robotten lærer løbende at optimere plukningen af varerne. Målet er, at robotter måske kan håndtere halvdelen af plukarbejdet i fremtiden; men vi forventer ikke, at de kan tage over for alle produkterne", fortæller Kim Storbank.

Centrallageret forventes at være i drift i 2. kvartal 2025.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Intralogistik og materialehåndtering

Effektiv intern logistik, materialehåndtering og lagerstyring er afgørende for enhver virksomhed, der ønsker at opretholde en konkurrencefordel i dagens marked. Og området er i rivende udvikling – drevet af den teknologiske udvikling, mangel på arbejdskraft, den grønne omstilling og den stigende geopolitiske og sikkerhedsmæssige situation i post-covid19-verdenen. Talrige undersøgelser og markedsrapporter dokumenterer, at virksomhederne investerer på livet løs i automatiserede og digitale løsninger for at øge effektivitet, fleksibilitet og kvalitet på lageret. Dyk ned i temaet og bliv klogere på udviklingen.

Relateret indhold

Inact indgår samarbejde med P. Christensen for at styrke eftermarkedet

18.09.2025Inact ApS

Sponseret

17.09.2025Element Logic Danmark

Sponseret

Element Logic afholder webinar om OmniMod - den manglende brik i lagerautomation

17.09.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Automatiseret palletransport med Swarm Automation Go – Toyotas nemme, risikofrie AGV-løsning.

16.09.2025SCM.dk

Nyt lager styrker STARKs logistik i hele Danmark

16.09.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Vi sætter ind i slutspurten på NAU’s interne logistik

16.09.2025Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Extrem range stregkodelæsere

15.09.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Toyota Material Handling Danmark præsenterer fremtidens logistikløsninger på HI-messen 2025

14.09.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Seminar
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Dansk Standard
Kursus
Sæt dit ledelsessystem i drift

Med dette to-dages kursus bliver du klar til at udvikle, implementere og drive et effektivt ledelsessystem i din virksomhed

Dato

22.09.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale 0, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Environmental Management System Auditor/Lead Auditor Training Course as per ISO 14001:2015 | CQI and IRCA Certified Course ID: 17913

This 5 day course provides the knowledge and skills needed to organize and lead Environmental Management System audits.

Dato

22.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

22.09.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

22.09.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

22.09.2025

Tid

08:30

Sted

Middelfart