Pirater plagede fortsat i 2015

Trods et mindre fald i antallet af kapringer, så er pirateri og væbnede overfald stadig en stor udfordring for verdens søfart. I Afrika er farvandet ud for Nigeria det farligste område at passere.

Piratangreb var også i 2015 en kilde til uro i shippingbranchen. Her er den britiske flåde i aktion i farvandet ud for Somalie. Foto: Royal Navy Media Archive/Dave Jenkins.

01.03.2016

SCM.dk

Ifølge den årlige rapport fra International Maritime Bureau (IMB) under International Chamber of Commerce (ICC) om pirataktivitet på verdenshavene, så har trusselsbilledet kun ændret sig marginalt fra 2014 til 2015.

Læs også: Containerbranchen kan tabe milliarder i 2016

IMB’s Piracy Reporting Centre (IMB PRC) registrerede således 246 hændelser i 2015, en enkelt mere end i 2014. Det samlede tal inkluderer alle typer angreb, og under de forskellige kategorier har der været lidt større udvikling, ligesom der geografisk er sket et vist skifte.

Antallet af deciderede kapringer faldt fra 21 i 2014 til 15 sidste år, og 271 sømænd blev holdt som gidsler sammenlignet med 442 i 2014. Til gengæld steg antallet af skibe, der blev bordet, med 11 procent til 203 sidste år, mens skud blev affyret mod et skib og yderligere 27 angreb blev afværget. Bevæbnede pirater dræbte en sømand i 2015, mens mindst 14 blev såret.

Mængden af kidnapninger, hvor besætningsmedlemmer blev taget fra borde og holdt fanget mod krav om læsepenge, blev mere end fordoblet, fra ni hændelser i 2014 til 19 sidste år. Her rykkede farezonen til en hvis grad vestpå, i hvert fald i afrikansk sammenhæng; alle de registrerede kidnapninger skete således i farvandet ud for Nigerias kyst, og i alt blev der i 2015 meldt om 14 angreb i nigeriansk farvand, men IMB vurderer, at det egentlige tal er noget højere, da mange angreb ikke bliver indberettet.

Oplysning skal give flere midler til kampen
Derimod blev der ikke rapporteret om angreb ud for Somalia, som ellers tidligere har været det mest risikable område at bevæge sig igennem. Det betyder dog ikke, at sejlads i regionen kan betegnes som sikker. IMB råder i hvert fald fortsat fartøjer, der passerer den adenske golf, der ligger på ruten mellem Suezkanalen og det indiske ocean, om ikke at sænke paraderne.

”Somalia er stadig en skrøbelig stat, og risikoen for angreb er fortsat høj. Der skal ikke mere end ét succesfuldt angreb til, før den gode udvikling er vendt og situationen kan blusse op igen”, siger direktør for IMB, Pottengal Mukundan, i en pressemeddelelse.

Sydøstasien er stadig den region på verdensplan, der oplever flest hændelser, om end de som regel er mindre alvorlige end i Afrika. Andelen af angreb mod skibe i åben sejlads steg godt nok fra 37 procent i 2014 til 55 procent sidste år, men de fleste havde ”kun” karakter af tyveri på lavt niveau. IMB er dog ikke desto mindre bekymrede over udviklingen og den indbyggede øgede risiko for selve fartøjerne og deres mandskaber.

Læs også: Bahrain vil være logistiklink mellem øst og vest

Generelt opfordrer IMB shippingvirksomheder og skibsejere til at indrapportere alle hændelser i relation til pirateri, selv når der kun måtte være tale om en mistanke. Dette første skridt er ”vitalt” i forhold til at sikre de nødvendige ressourcer til at bekæmpe problemet, og ”transparente statistikker fra uafhængige, internationale kilder kan være en katalysator” i den forbindelse.

-AK

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

25.11.2025SCM.dk

Innovation: Danmark investerer massivt i grønne og digitale iværksættere

24.11.2025GS1 Denmark

Sponseret

Nu kommer det – passet der holder digital snor i alle produkter

21.11.2025PALOMAT

Sponseret

Den NYE PALOMAT® Inline Elektrisk er landet: 100% fleksibilitet - 70% lavere energiforbrug

19.11.2025SCM.dk

Kvinder forbedrer kulturen i mandsdominerede fag

17.11.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Linerless labels: Fremtidens fleksible løsning

14.11.2025SCM.dk

Ørsted når målet: 98 procent lavere CO2-udledning

14.11.2025SCM.dk

Organisationer jubler over europæisk regelforenkling

14.11.2025SCANLOX ApS

Sponseret

To gode dage med besøg fra AGILOX

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Intern audit af ledelsessystemer baseret på ISO 14001 og ISO 45001

Formålet med kurset er at give dig viden om hele auditprocessen og masser af træning i at levere effektive interne audits, der skaber værdi i virksomheden.

Dato

26.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

26.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

26.11.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

Bredana Axcite A/S
Webinar
Står I overfor at skulle vælge jeres næste ERP-løsning?

Måske kommer I fra Dynamics AX eller et andet ældre system og går med overvejelsen, om Dynamics 365 Finance & Supply Chain Management (FO) er det rigtige valg eller dækker Dynamics 365 BC jeres behov.

Dato

26.11.2025

Tid

10:00

Sted

Online

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Microsoft 365 Update

Få overblikket over de vigtigste nyheder i Microsoft 365 og Copilot hver måned.

Dato

26.11.2025

Tid

13:00

Sted

Online