Pirater plagede fortsat i 2015

Trods et mindre fald i antallet af kapringer, så er pirateri og væbnede overfald stadig en stor udfordring for verdens søfart. I Afrika er farvandet ud for Nigeria det farligste område at passere.

Piratangreb var også i 2015 en kilde til uro i shippingbranchen. Her er den britiske flåde i aktion i farvandet ud for Somalie. Foto: Royal Navy Media Archive/Dave Jenkins.

01.03.2016

SCM.dk

Ifølge den årlige rapport fra International Maritime Bureau (IMB) under International Chamber of Commerce (ICC) om pirataktivitet på verdenshavene, så har trusselsbilledet kun ændret sig marginalt fra 2014 til 2015.

Læs også: Containerbranchen kan tabe milliarder i 2016

IMB’s Piracy Reporting Centre (IMB PRC) registrerede således 246 hændelser i 2015, en enkelt mere end i 2014. Det samlede tal inkluderer alle typer angreb, og under de forskellige kategorier har der været lidt større udvikling, ligesom der geografisk er sket et vist skifte.

Antallet af deciderede kapringer faldt fra 21 i 2014 til 15 sidste år, og 271 sømænd blev holdt som gidsler sammenlignet med 442 i 2014. Til gengæld steg antallet af skibe, der blev bordet, med 11 procent til 203 sidste år, mens skud blev affyret mod et skib og yderligere 27 angreb blev afværget. Bevæbnede pirater dræbte en sømand i 2015, mens mindst 14 blev såret.

Mængden af kidnapninger, hvor besætningsmedlemmer blev taget fra borde og holdt fanget mod krav om læsepenge, blev mere end fordoblet, fra ni hændelser i 2014 til 19 sidste år. Her rykkede farezonen til en hvis grad vestpå, i hvert fald i afrikansk sammenhæng; alle de registrerede kidnapninger skete således i farvandet ud for Nigerias kyst, og i alt blev der i 2015 meldt om 14 angreb i nigeriansk farvand, men IMB vurderer, at det egentlige tal er noget højere, da mange angreb ikke bliver indberettet.

Oplysning skal give flere midler til kampen
Derimod blev der ikke rapporteret om angreb ud for Somalia, som ellers tidligere har været det mest risikable område at bevæge sig igennem. Det betyder dog ikke, at sejlads i regionen kan betegnes som sikker. IMB råder i hvert fald fortsat fartøjer, der passerer den adenske golf, der ligger på ruten mellem Suezkanalen og det indiske ocean, om ikke at sænke paraderne.

”Somalia er stadig en skrøbelig stat, og risikoen for angreb er fortsat høj. Der skal ikke mere end ét succesfuldt angreb til, før den gode udvikling er vendt og situationen kan blusse op igen”, siger direktør for IMB, Pottengal Mukundan, i en pressemeddelelse.

Sydøstasien er stadig den region på verdensplan, der oplever flest hændelser, om end de som regel er mindre alvorlige end i Afrika. Andelen af angreb mod skibe i åben sejlads steg godt nok fra 37 procent i 2014 til 55 procent sidste år, men de fleste havde ”kun” karakter af tyveri på lavt niveau. IMB er dog ikke desto mindre bekymrede over udviklingen og den indbyggede øgede risiko for selve fartøjerne og deres mandskaber.

Læs også: Bahrain vil være logistiklink mellem øst og vest

Generelt opfordrer IMB shippingvirksomheder og skibsejere til at indrapportere alle hændelser i relation til pirateri, selv når der kun måtte være tale om en mistanke. Dette første skridt er ”vitalt” i forhold til at sikre de nødvendige ressourcer til at bekæmpe problemet, og ”transparente statistikker fra uafhængige, internationale kilder kan være en katalysator” i den forbindelse.

-AK

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

05.11.2025SCM.dk

Ny droneforening skal styrke samarbejdet mellem myndigheder og virksomheder

05.11.2025SCM.dk

Fokus på resiliens i forsyningskæden skaber stejl kurve for virksomhedsopkøb

04.11.2025SCM.dk

Naturen skal give afkast: Ny dansk virksomhed vil gøre det muligt at investere i biodiversitet

04.11.2025SCM.dk

Global handel demonstrerer overraskende modstandskraft

03.11.2025SCM.dk

Erhvervstilliden blandt SMV’er når laveste niveau i næsten to år

03.11.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Linerless labels: Spar penge, tag hensyn til miljøet og minimer spild

03.11.2025SCM.dk

Valg af søfragts-partner kan gøre kæmpeforskel for dit scope 3 (og bundlinjen)

31.10.2025PALOMAT

Sponseret

Kom til Automationsdag hos BILA - Oplev automation hands on🤖

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Implement Consulting Group
Webinar
Unlock revenue growth in manufacturing’s after-sales business

The value of market data in transforming after-sales strategies

Dato

06.11.2025

Tid

08:00

Sted

Online

RELEX Solutions
Konference
Mød RELEX til FMCG Fast Forward

Hvordan navigerer man i en dagligvarebranche, hvor forbrugerne skifter adfærd hurtigere end nogensinde, værdikæden er under pres, og konkurrencen rykker tættere – både fysisk og digitalt?

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

ARKEN Museum of Contemporary Art

Bureau Veritas
Kursus
Plastemballage og cirkulær økonomi

EU-regler og den nye (EU) 2025/40-forordning

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Dansk Standard
Kursus
AI Act i praksis – lovgivning og standarder om kunstig intelligens

På dette endags introduktionskursus får du en gennemgang af AI Act og formålet med regelsættet. Derudover vil du få indblik i ISO/IEC 42001, der opstiller krav til et ledelsessystem for kunstig intelligens (AIMS), og hvordan den kan indgå i arbejdet med AI.

Dato

06.11.2025

Tid

09:00

Sted

CodeNode, Nordhavn

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

På kurset Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet, som også er et diplommodul, lærer du om planlægning, opbygning og drift af jernbaner. Kurset omfatter blandt andet simulering, procesanalyse og driftsanalyse angående både passager- og godstrafik.

Dato

07.11.2025

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup