Returlogistik er både forretning og miljø

Den danske øl- og læskedrikkebranche har med Dansk Retursystem et glimrende – og sjældent - eksempel på, at systematisk returlogistik giver store gevinster for både forretning og miljø. Det vil Dansk Retursystems nye adm. direktør Lars Krejberg fortælle mere om på Den Danske Logistikkonference den 28. oktober.

Dansk Retursystem har skabt en forretningsmæssig og miljømæssig bæredygtig forretningsmodel for returflow af de materialer, der indgår i øl- og læskedrikkeprodukterne. Foto: Dansk Retursystem A/S..

01.09.2014

SCM.dk

Om Dansk Retursystem

Dansk Retursystem genanvender engangsemballager i plast, glas og metal. Efter sortering og optælling sendes emballagerne til bearbejdning og genanvendelse. Materialerne indgår i produktionen af primært nye dåser og flasker.

I 2013 indsamlede virksomheden for eksempel aluminium svarende til produktionen af cirka 439 millioner nye dåser. I 2013 omsatte Dansk Retursystem for 1.561 millioner kroner.

Tre millioner emballager bliver dagligt hentet af Dansk Retursystem A/S’ 165 lastbiler. Systemet er et fællessystem for hele branchen med en returprocent af emballager på foreløbig 89 procent.

Fordelen ved et fælles branchesystem er, at det bliver nemmere at undgå ineffektive ø-løsninger og derved en masse spild. Returemballagen bliver genbrugt på samme niveau uden at tabe materialeværdi – altså et ægte bæredygtigt genbrugskoncept. Der er tale om både økonomiske og miljømæssige gevinster her.

Returlogistik og forretningsmodel
Dansk Retursystem er en sjældenhed, idet meget få brancher eller virksomheder formår at etablere en forretningsmæssig og miljømæssig bæredygtig forretningsmodel for returflow af de materialer, der indgår i produkterne. Oplagte spørgsmål lyder: Hvorfor skal den fremadrettede kæde diktere returkæden? Hvorfor går produkter kun én vej i flowet? Hvorfor går materialer ikke retur, når varens levetid er overstået? Hvorfor er så få virksomheder i stand til at etablere en fornuftig forretningsmodel for returflowet?

Opfattelsen af returlogistik i virksomhederne ser generelt ud til at være, at det omfatter håndtering af fremmedelementer og ikke er tænkt med i den fremadrettede forsyningskæde. Det var i hvert fald konklusionen på kandidatafhandlingen "Business opportunities in reverse logistics" af Jan Pedersen og Kasper From-Nielsen fra Syddansk Universitet.

950 millioner emballager
Dansk Retursystem A/S blev grundlagt i 2000 af bryggerierne i samarbejde med dagligvarehandlen. Virksomheden er reguleret af Miljøministeriet og har to hovedopgaver:

  • at indsamle engangsemballage til genanvendelse, og
  • at nedbringe butikkernes omkostninger ved at modtage og sortere de tomme flasker og dåser fra pantbelagte drikkevarer.

Virksomheden er en privatejet, non-profit virksomhed, og har af Miljøstyrelsen indtil udgangen af 2019 fået tildelt eneretten til at drive det danske pant- og retursystem gennem en politisk vedtaget bekendtgørelse.

Virksomhedens omkostninger til at drive dette system bliver dækket af gebyrer, som betales af producenter og importører af pantbelagte drikkevarer.

I 2009 afleverede de danske forbrugere godt 640 millioner tomme emballager fra pantbelagte drikkevarer. Det tal er steget til 950 millioner i 2013 - en stigning som blandt andet skyldes, at flere større tapperier skifter fra genpåfyldelige plastflasker til engangsplastflasker. 

Emballagerne kommer fra de 700 producenter og importører, der har tilmeldt sig Dansk Retursystem A/S. De har tilsammen registreret næsten 20.000 forskellige pantbelagte drikkevarer, som kan returneres via cirka 16.000 butikker, restauranter, caféer, institutioner, kontorer m.m.

Lars Krejberg er ny adm. direktør for Dansk Retursystem A/S og han har store forventninger til, at retursystemet bliver endnu større, mere effektivt og mere innovativt. Foto: Dansk Retursystem A/S..

Løbende forbedringer og innovation
Lars Krejberg blev ansat som ny adm. direktør den 1. april 2014 og kommer med ledelsesansvar for it, logistik og udvikling i Carlsberg samt COO i elbilvirksomheden Better Place som baggrund. Han har store forventninger til, at retursystemet både bliver større, mere effektiv og mere innovativt:

”På en 10 års bane forventer jeg, at vores volumener bliver væsentlig større. Vi skal løbende optimere vores processer med automatisering, ruteplanlægning, mobile it-løsninger etc., og så skal vi hele tiden udtænke nye smarte løsninger, der kan gøre livet lettere for vores interessenter og os selv”, fortæller han og tilføjer:

”Vi har for eksempel implementeret en ny pantstation, der er en helt ny indsamlingsstation, hvor slutforbrugere kan aflevere alle typer emballager i sække og modtage betaling på deres dankort. Vi skal også tænke nye løsninger i forbindelse med e-handel, som er den nye store salgskanal. Her er det selvfølgelig ikke rimeligt, at butikkerne skal bære en del af byrden; der skal nye løsninger på banen”.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

20.11.2025SCM.dk

Geografiske skævheder udfordrer erhvervsuddannelser

13.11.2025SCM.dk

Startup og konsulenthus går sammen om at gør ESG-arbejdet mere effektivt

11.11.2025SCM.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

10.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Derfor er GLEC og ISO 14083 afgørende for troværdige transportdata

07.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Sådan går du fra regneark til dokumenteret Scope 3-rapportering

06.11.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

04.11.2025SCM.dk

SCM Agendaen #24: Robusthed i forsyningskæderne via AI-drevet software

04.11.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du risikostyring og compliance i forsyningskæden?

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding