Danske familievirksomheder mærker voksende pres på omsætningen
PwC’s nye survey viser stigende økonomisk og geopolitisk usikkerhed, men også fortsat stærk tro på vækst, investeringer i kerneforretningen og et øget fokus på generationsskifte.
"Vores undersøgelse viser, at flere danske familievirksomheder end tidligere oplever, at omsætningen er under pres. Det hænger sammen med en generelt lavere vækst i den globale økonomi samt den stigende geopolitiske usikkerhed, som skaber uforudsigelighed i markederne og øger presset på virksomhedernes konkurrenceevne”, udtaler Karina Hejlesen Jensen, markedsdirektør og leder af Family Business & Family Office i PwC Danmark. Foto: PwC
PwC’s Family Business Survey 2025 viser, at næsten hver femte (18 procent) danske familievirksomhed har nedgang i omsætningen i det seneste regnskabsår. Det er mere end 3 gange så mange som i 2018, hvor kun 5 procent havde et fald i omsætningen. Lidt over halvdelen af virksomhederne (52 procent) har omsætningsvækst i det seneste regnskabsår.
"Vores undersøgelse viser, at flere danske familievirksomheder end tidligere oplever, at omsætningen er under pres. Det hænger sammen med en generelt lavere vækst i den globale økonomi samt den stigende geopolitiske usikkerhed, som skaber uforudsigelighed i markederne og øger presset på virksomhedernes konkurrenceevne”, udtaler Karina Hejlesen Jensen, markedsdirektør og leder af Family Business & Family Office i PwC Danmark.
De danske familievirksomheder peger på den økonomiske usikkerhed (48 procent svarer dette) og geopolitiske risici (36 procent svarer dette) som to af de globale megatrends, der har haft størst indflydelse på den forretningsmæssige udvikling det seneste år.
“Det understreger, at familievirksomhederne navigerer i en kompleks og omskiftelig verden, hvor forskellige faktorer påvirker både beslutninger og fremtidige planer. Den økonomiske usikkerhed og geopolitiske risci gør det vanskeligere for familievirksomhederne at planlægge fremad, fordi de har mindre visibilitet i markedet”, uddyber Karina Hejlesen Jensen
Foruden økonomisk usikkerhed og geopolitiske risici, er virksomhederne også særligt påvirket af klimaforandringer og teknologisk innovation, herunder AI.
PwC’s Family Business Survey 2025 viser samtidig, at 71 procent af de danske familievirksomheder forventer positiv udvikling i virksomhedens vækst de kommende to år. Det danske billede flugter godt med de globale tendenser, hvor 73 procent forventer vækst i de kommende to år.
“Det er et klart tegn på, at familievirksomhederne fastholder deres langsigtede perspektiv og tro på fremtidig vækst. Det afspejler, at familievirksomhederne har en tillid til, at de formår at navigere gennem usikre tider, hvor vi oplever, at de har fokus på stabilitet, ansvarlighed og langsigtet værdiskabelse”, fortæller Karina Hejlesen Jensen.
Ifølge undersøgelsen prioriterer de danske familievirksomheder investeringer, der styrker deres kerneforretning. Hele 70 procent angiver, at de fokuserer på at udvide den eksisterende forretning, mens 36 procent investerer i nye markeder og brancher. Samtidig ser 32 procent digital transformation og AI som en strategisk mulighed for fremtidig vækst.
Læs også: Cybertrusler: Virksomheder opruster i takt med stigende bekymring blandt erhvervsledere
“Det viser, at familievirksomhederne balancerer deres investeringer mellem det velkendte og det nye. Der investeres både i interne kompetencer og lederskab, bæredygtige initiativer og i nye ventures som startups og joint ventures. Det afspejler en vilje til at udvikle sig uden at miste forbindelsen til virksomhedens oprindelige formål og værdier”, fortæller Karina Hejlesen Jensen.
PwC’s Family Business Survey 2025 understreger, at virksomhedens videreførelse på tværs af generationer fortsat et af de mest komplekse områder for familievirksomheder. 45 procent af danske familievirksomheder peger på planlægning af generationsskifte som en udfordring på niveau med markeds- og konkurrencepres. Regulering og compliance nævnes af 39 procent, hvilket understreger behovet for struktureret governance.
“En vigtig del af et succesfuldt generationsskifte handler om at forberede næste generation til at overtage ejerskabet, og i den forbindelse er familievirksomhedernes største udfordring behovet for specialiserede kompetencer og uddannelse”, udtaler Karina Hejlesen Jensen og henviser til, at 77 procent af de danske familievirksomheder angiver dette, hvilket er markant højere end det globale gennemsnit på 56 procent.
Kilde: PwC
/ PiB
