Returnering af onlinevarer skal helst være gratis og fleksibel

En ny undersøgelse viser, at kunderne nu ser returnering som en naturlig del af online-shopping. Hvis de skal fortsætte med at købe online samme sted, så forventer kunderne samtidig, at forhandler udbyder gratis og fleksible returneringsløsninger.

Ifølge en ny undersøgelse, så er gratis returnering et vigtigt fokuspunkt for forbrugerne, når de skal vælge online-forhandler. Samtidig siger hele 84 procent af de adspurgte, at de slet ikke vil vende tilbage til en forhandler, hvis de har haft en dårlig returneringsoplevelse..

22.03.2019

SCM.dk

De returneringsmuligheder, som online-forhandlere tilbyder sine kunder, har stor betydning for kundernes oplevelse og fremtidige valg af forhandler.

Det skriver Ecommerce News på baggrund af en ny undersøgelse fra Klarna, der omfatter 2.000 forbrugere fra Storbritannien. Undersøgelsen viser således, at hovedparten af forbrugerne mener, at returnering nu er en normal del af online-shopping.

Læs også: Ny undersøgelse: Skift i onlineshoppingadfærd stiller større krav til forhandlere

Et vigtigt fokuspunkt for forbrugerne er, at forhandlerne tilbyder gratis returnering, hvilket ifølge undersøgelsen kan få kunder til at købe flere varer. Samtidig siger hele 84 procent af de adspurgte, at de slet ikke vil vende tilbage til en forhandler, hvis de har haft en dårlig returneringsoplevelse.

Tre ud af fire svarer også, at simple returneringsmuligheder er en vigtig faktor, når de skal vælge hvilken forhandler, de vil ligge deres penge hos. På samme måde kan en god returneringsproces også hjælpe forhandlerne med at fastholde sine kunder. 78 procent af forbrugerne i Storbritannien svarer således, at de med tiden vil købe mere hos en forhandler, hvis de tilbyder gratis returnering.

For forbrugerne handler alt dog ikke kun om gratis returnering. De adspurgte i undersøgelsen vægter således også fleksibilitet hos forhandlerne højt. Undersøgelsen viser, at forhandlere, der tilbyder fleksibilitet i returnering og betalingsmuligheder, har større sandsynlighed for at holde sig foran konkurrenterne.

84 procent af forbrugerne vil således gerne selv have mulighed for at vælge, om de vil returnere deres varer i butikken, via postsystemet eller ved afhentning. På samme måde siger en ud af tre, at det er mere sandsynligt, at de køber noget online, hvis de har mulighed for først at betale for det, efter de har prøvet det derhjemme.

Returnering steget med 14 procent på to år
Det er anden gang, at Klarna foretager denne undersøgelse, og derfor er det nu også muligt for dem at sammenligne årets resultater med dem fra 2017.

Sammenligningen viser, at mængden af onlineprodukter, der bliver returneret, er steget med 14 procent, mens forbrugernes returnering af defekte varer er steget fra 12 til 26 procent på bare to år.

Antallet af forbrugere, der returnerer noget, hvor kvaliteten ikke var, som de havde forventet, er ligeledes steget fra seks til 22 procent. 27 procent af kunderne returnerer varer, fordi størrelsen ikke passer, mens 19 procent returnerer noget, fordi det ser anderledes ud online end i virkeligheden.

Læs også: UPS lancerer nyt online værkstøj til returforsendelser

Det får Klarna til at komme med følgende opfordring til onlineforhandlerne:

“Hvis forhandlerne vil reducere sin online-returneringer, må de prøve at forbedre sine produktpræsentationer på nettet, da 81 procent af kunderne siger, at bedre billeder og beskrivelser vil hjælpe med at reducere falske forventninger og dermed mængden af varer, som de returnerer”, forklarer de.

- JMA

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Relateret indhold

10.10.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

09.10.2025STILL Danmark A/S

Sponseret

Robotstøvsugeren KEMARO gør industrien renere - helt af sig selv!

09.10.2025SCM.dk

JYSK bygger nyt højteknologisk distributionscenter i Spanien

07.10.2025SCM.dk

Toldspecialist styrker danske virksomheder med nyt kontor i Frederikshavn

07.10.2025WITRON Group

Sponseret

Letters of intent signed for new highly automated logistics center in Kungsbacka

06.10.2025SCM.dk

Arla og Maersk etablerer nyt kølelager i Taulov

02.10.2025Fyns Kran Udstyr A/S

Sponseret

Vakuumløftere til Danmarks største dækhotel

30.09.2025Combilift

Sponseret

Celebrating 100,000 Trucks – Win a Golden Combilift and Support UNICEF

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Always Azure – Skab værdi med Microsoft Azure

Vil du være på forkant med det nyeste i Azure og få konkrete idéer til, hvordan du udnytter platformen bedst muligt i din virksomhed?

Dato

20.10.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
NIS2 i praksis – med ISO/IEC 27001 som fundament for compliance

På dette diplomkursus får du overblik over NIS2-kravene i praksis, og du lærer, hvordan ISO/IEC 27001 kan bruges som en praktisk ramme til at styrke jeres informationssikkerhed og sikre compliance med den nye NIS2-lov.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
Bliv klar til NIS2 med ISO 27001 - diplomkursus

På dette to-dages kursus får du en gennemgang af kravene i EU's NIS2-direktiv med fokus på, hvordan du kan efterleve og implementere kravene i praksis med ISO/IEC 27001 - ledelsessystem for informationssikkerhed.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Grundlæggende miljøledelse

Formålet med kurset er at give deltagerne et grundlæggende kendskab til miljøledelsessystemer, kravene i ISO 14001:2015 og de forretningsfordele, der er knyttet til systematisk arbejde med et miljøledelsessystem.

Dato

22.10.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Strategisk udvikling af ledelsessystemer

Hvordan sikrer vi, at ledelsessystemet leverer et effektivt bidrag til virksomhedens strategiudvikling?

Dato

23.10.2025

Sted

Odense

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Ledelse og facilitering

Vil du være god til at facilitere møder, workshops, projekter og lignende? Og vil du kunne understøtte relationelle processer, der skaber værdi, mening og ønsket effekt?

Dato

23.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup