Salling Group bygger stort ladeanlæg i Køge
Salling Groups nye ladeanlæg sætter fart på omstillingen til el-lastbiler og reducerer CO2-udledninger markant på vej mod netto nul i 2040
Med et stort ladeanlæg i Køge sætter Salling Group turbo på skiftet fra diesel til eldrevne lastbiler. Foto: Salling Group
Salling Group har i mange år arbejdet på at reducere sine klimabelastende transportudledninger. Nu tager dagligvarekoncernen med Netto, Bilka og føtex et afgørende skridt mod at realisere sine transportmål om at have en netto nul udledning i 2040 – på varetransport kontrolleret af Salling Group. Med et stort ladeanlæg i Køge sætter Salling Group turbo på skiftet fra diesel til eldrevne lastbiler.
Hvert år kører mere end 60.000 lastbiler ud fra Nettos lager i Køge med over 1,7 millioner paller til hundredvis af Netto-butikker. Den nye ladepark sikrer, at mange af disse leveringer fremover kan ske med eldrevne køretøjer.
Ladeparken i Køge kommer til at bestå af 24 ladestandere: en kombination af megawatt-ladere og superchargers. I 3. kvartal 2026 kan de første el-lastbiler forventeligt tilgå de nye ladefaciliteter.
”Anlægget i Køge bliver vores første og er et vigtigt skridt for os. Arbejdet med at minimere klimabelastningen fra vores transport har stået på i mange år, men overgangen fra dieseltransport til el har ikke været eksisterende grundet manglende infrastruktur. Nu tager vi selv ansvaret for at bygge de nødvendige rammer, der skal til, for vi kan ikke længere vente, hvis vi skal nå vores klimamål”, siger Nicolai Gradman, direktør for Supply Chain & Logistics i Salling Group.
Salling Group står selv for alt anlægsarbejdet, som forventes afsluttet i sommeren 2026, hvor man kan vise et af Danmarks største privatejede ladeanlæg frem. Med ladeanlægget i Køge forventer Salling Group at reducere sin samlede årlige CO2-udledninger med 3.500 tCO2e, når anlægget er fuldt implementeret om 5 år.
Læs også: Resiliens: Myndigheder og dagligvarehandel samarbejder om at styrke danskernes hjemmeberedskab
Salling Group har øget kravene til leverandørerne, som senest i 2027 skal rapportere på emissioner og sætte forpligtende mål for at reducere deres CO2e-udledninger. Samarbejdspartnere på transport skal dermed finde emissionsfri alternativer i form af lastbiler, der kan køre på for eksempel el. Med de nye ladefaciliteter i Køge gør Salling Group det lettere for samarbejdspartnerne at nedbringe deres udledninger ved varetransport.
”Ladefaciliteterne i Køge gør det lettere for vores transportleverandører at forpligte sig til en grønnere fremtid for den danske varetransport. Vi har i Salling Group forpligtet os til at være CO2-neutrale i 2040 på transportdelen og derfor er det et krav, at vores transportleverandører sætter mål for reduktion af deres udledninger – det bliver nemmere for dem nu”, fortæller Nicolai Gradman.
Reduktionsmålene på transporten er en del af Salling Groups klimastrategi, som også indebærer investeringer i klima- og energiforbedringer for 2,4 milliarder kroner til solceller, udskiftning af oliefyr og gasvarmepumper til elvarmepumper, udskiftning af ældre køle- og fryseanlæg og låger på alle eksisterende anlæg.
Kilde: Salling Group
/ PiB
